عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

نشست علمی و اجرایی " شناسایی، آموزش و توانمندسازی افراد دارای اختلال اتیسم " در دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد

نشست علمی و اجرایی " شناسایی، آموزش و توانمندسازی افراد دارای اختلال اتیسم " با حضور نمایندگان معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ، یونسکو ، اداره کل بهزیستی استان تهران ، اداره کل سلامت شهر تهران ، مسئولان انجمن اتیسم ایران و جمعی از اساتید و نخبگان حوزه توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر " محمود توکلی " رئیس دبیرخانه مشارکت های اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان ، هدف از این نشست را " هماهنگی جهت ادغام برنامه های توانبخشی در جامعه از طریق مجمع سلامت محلات شهر تهران " ذکر کرد که جای آن هم اکنون در برنامه های سلامت و بهداشت و درمان شهرداری تهران خالی است .

وی تصریح کرد که نقطه تماس متخصصان و کارشناسان با مردم ، سرای محلات و مجتمع های خدمت رسانی شهرداری است ، لذا این برنامه رویکرد چند وجهی دارد که با همکاری چند سازمان و نهاد انجام می شود و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز به عنوان پشتیبان و حامی علمی می تواند با کمک انجمن ها، ذی نفعان یک برنامه را گردهم آورد و زیربنای علمی آن را فراهم کند.

دکتر توکلی اظهار کرد: در مرحله اول از اجرای این پروژه ، افراد دارای اختلال اوتیسم در محله های شهر تهران شناسایی می شوند و ضمن اجرای برنامه های توانبخشی برای آنان ، نسبت به توانمندسازی بیماران و خانواده های آنان اقدام خواهد شد.

وی همچنین افزود: با اجرای برنامه ، پایش و ارزیابی از چگونگی اجرای آن مدنظر خواهد بود که از طریق محققان و متخصصان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و انجام کار پژوهشی انجام می شود.

وی ادامه داد: می توان بسته توانبخشی را از طریق انجمن های حمایتی بیماران مانند MS ، آلزایمر، کودکان CP ، در کنار برنامه مربوط به افراد دارای اختلال اتیسم کار کرد و بمرور شواهد مبتنی بر فیلد بدست می آید و برنامه با مستندات قانونی بپیش می رود.

******

رئیس انجمن اتیسم ایران: بسیاری از افراد با اختلال اتیسم ، در اجتماع تلفیق نمی شوند

رئیس انجمن اتیسم ایران طی سخنانی در این نشست گفت که بسیاری از افراد با اختلال اتیسم ، در اجتماع تلفیق نمی شوند و این درحالی است که مسایل مربوط به سلامتی ، اجتماعی شدن و مهارت آموزی آنان ، بسیار حائز اهمیت است.

غفاری افزود: امیدوارم بتوانیم این برنامه را که با مشارکت وزارت بهداشت ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران و برای افراد دارای اختلال اتیسم اجرا می شود بصورت الگو در آوریم تا برای دیگر افراد کم توان جامعه نیز برگزار شود.

******

مدیر کلینیک های بهزیستی تهران: هم اکنون ۷۷ مرکز بهزیستی به افراد دارای اختلال اتیسم و خانواده هایشان ، خدمات خاص ارائه می دهند

مدیر کلینیک های بهزیستی تهران در نشست یادشده ، از اقدامات این سازمان در ارتباط با افراد دارای اختلال اتیسم گفت که از اول امسال ، ۷۷ مرکز در سراسر کشور خاص خدمات دهی به جامعه اتیسم دایر شد در صورتی که قبلا ، خدمات برای افراد دارای اتیسم نیز در مراکز روزانه و حتی شبانه روزی بصورت ادغام با دیگر معلولیت های ذهنی ارائه می شد .

" صفاری پور " با اشاره به اینکه برنامه غربالگری این افراد از طریق بهزیستی آغاز شده و تشخیص نیز انجام می شود ، افزود: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه ( CVR ) برای ۴۷۰ هزار فرد کم توان اجرا شده است بویژه اینکه CVR شهری در تهران و شهرستان های کوچک استان ها برقرار شده اما الزاماتی دارد که کارشناسان آموزش ببینند تا زمان طلایی ۶ ، ۷ سالگی که بهترین زمان برای دریافت خدمات است ، از دست نرود و مهمتر اینکه ، تلفیق اجتماعی صورت بگیرد چرا که برنامه CVR مولفه های زیادی دارد که اجرای آن با مشارکت اجتماع ، امکانپذیر است.

در ادامه این نشست ، دکتر " اسدی " از مسئولان سابق بهزیستی و صاحبنظر در حوزه توانبخشی ، تاریخچه ای از اقدامات بهزیستی در زمینه اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه که با کمک پیشکسوتان این حوزه مانند دکتر جغتایی و دکتر کمالی تدوین شده، ذکر کرد.

وی گفت که هم اکنون در ۱۰۵ کشور دنیا ، توانبخشی مبتنی بر جامعه با پنج مولفه ( آموزش سلامت ، توانبخشی ، امرار معاش و توانمندسازی ) اجرا می شود.

وی با اشاره به برنامه مشترک دانشگاه علوم بهزیستی ، بهزیستی ، وزارت بهداشت ، انجمن اتیسم و شهرداری تهران برای شناسایی ، آموزش و توانمندسازی افراد با اختلال اتیسم ، افزود: باید ساختاری شکل بگیرد که علاوه بر روستاها ، در سرای محله های شهرها نیز این برنامه اجرا شود و همانطور که برای جامعه اتیسم همگام می شویم ، برای انواع معلولیت ها بصورت بخش بندی شده ، خانواده ها و جامعه محلی را درگیر کنیم و هرچه می توانیم گسترده تر عمل کنیم تا این افراد از سردرگمی بیرون بیایند.

« گالری تصاویر»

ادامه دارد ...

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور