بیماریهای گوارش و کبدی را که منع روزهداری دارند بشناسید - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
وب دا؛ فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماریهایی که در صورت روزهداری علائم شدید را از خود بروز میدهند منع روزهداری را دارند و در غیر اینصورت بیمار میتواند روزه بگیرد.
به گزارش وب دا به نقل از خبرگزاری فارس؛ محمد کرمی، با اشاره به اینکه بیماریهای مری، معده، کبد و رودهها از جمله بیماریهایی است که در صورت تشدید علائم، منع روزهداری را در پی دارند، اظهار کرد: ترش کردن یا رفلاکس عمدهترین بیماری مری است که در بین مردم شیوع بالایی دارد.
وی با بیان اینکه برگشت اسید مری و سوزش پشت قفسه سینه از جمله علائم بیماری رفلاکس است افزود: روزهداران برای کاهش درد این بیماری بهتر است از پرخوریهای بعد از افطار و هنگام سحر جلوگیری و افطار خود را با آبجوش و خرما آغاز کنند.
فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: بیماران مبتلا به رفلاکس مری دارویی را که معمولاً به صورت ناشتا صبح هنگام مصرف میکنند، هنگام سحر بخورند.
کرمی با اشاره به اینکه زخمها یا التهابات معده از جمله بیماریهایی هستند که در صورت بهبود کامل، بیمار میتواند روزه بگیرد، ادامه داد: اگر این بیماری درمان نشده باشد یا در حال درمان باشد بیمار باید مصرف دارو را ادامه دهد و روزه نگیرد.
وی گفت: نارسایی و سیروز کبد و سنگ کیسه صفرا از جمله بیماریهایی هستند که با روزهداری و عدم مصرف دارو در روز تشدید میشوند.
فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه درد زیر جناق و تیر کشنده به سمت پشت از جمله علائم سنگ صفرا و بیماریهای کبدی است، افزود: اگر آنزیمهای کبد بیمار به صورت شدید مختل نشده باشد امکان روزهداری وجود دارد.
کرمی اضافه کرد: افرادی که پلیپ روده دارند و این بیماری را با مصرف دارو به صورت منظم و با دز بالا کنترل میکنند در صورت عدم مصرف دارو دچار خونریزی میشوند.
وی ادامه داد: بیمارانی که دچار یبوست، فیشر و شقاق هستند در صورت شدید نبودن علائم بیماری میتوانند روزه بگیرند.
فوق تخصص گوارش و کبد گفت: به صورت کلی بیماریهایی که در صورت روزهداری علائم شدید را از خود بروز میدهند منع روزهداری را دارند و در غیر اینصورت بیمار میتواند روزه بگیرد.