عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد: لازمه حمایت از کالای ایرانی، فراهم کردن بستر رقابت در بازار داخلی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه:
عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با اعلام این مطلب گفت: «لازمه حمایت از کالای ایرانی، فراهم کردن بستر رقابت در بازار داخلی است، به عبارتی ممنوع کردن واردات به صورت دستوری نمی تواند تولید بلندمدت و با کیفیت را تضمین کند.»
دکتر محمود بخشی نژاد افزود: «مهم‌ترین مساله‌ای که برنامه ریزان باید به آن توجه کنند، جلوگیری از رانت برخی تولیدکننده‌های وابسته به نهادها و ارگان‌هاست که این مساله تولیدکننده بخش خصوصی را دلسرد و سرمایه‌اش را به خارج از کشور هدایت می‌کند.»
وی اظهار داشت: «حمایت از کالای ایرانی به این معنی نیست که فقط از کالاهای ایرانی استفاده کنیم، چرا که برخی کالاها هستند تولید مشابه داخلی ندارند و برخی دیگر کیفیت نازلی دارند.»
این استاد دانشگاه تصریح کرد: «حمایت از کالای ایرانی به این معنی است که راه‌هایی فراهم کنیم که راه رقابت برای محصولات تولیدی داخلی فراهم شود. در این زمینه توجه به تولید کنندگان داخلی به ویژه کسانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند بسیار مهم است.»
دکتر بخشی نژاد بیان داشت: «بعضا می‌بینیم که شرایط تولید کننده بخش خصوصی با شرایط تولید کننده وابسته به نهادها و ارگان‌ها اصلا قابل قیاس نیست. در شرایط مشابه تولیدکنندگان نهادها و ارگان‌ها از موقعیت بهتری برخوردارند. این موضوع به ویژه به کسانی که با سرمایه شخصی خود فعالیت می‌کنند آسیب می‌زند.»
وی گفت: «برخی از سرمایه‌گذاران از برخی رانت‌هایی بهره‌مند هستند که در قیاس با سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی موقعیت بهتری را برایشان رقم می‌زنند و همین در انگیزه افراد برای سرمایه‌ گذاری در داخل کشور تاثیر منفی دارد. لذا باید مساله جلوگیری از رانت برخی افراد وابسته به نهادها و ارگان‌ها جدی گرفته شود.»
عضو هیات علمی واحد شهرکرد افزود: «عوامل مختلفی می تواند حمایت از تولیدات داخلی را متاثر سازد که یکی از این موارد، سیاست گذاری ارزی است، سیاست‌گذاری‌های ارزی در موضوع سرمایه‌گذاری اهمیت بسیاری دارد. متاسفانه اکنون قیمت سکه و ارز به صورت افسارگسیخته رشد کرده و همین امر منجر به بی ثباتی در اقتصاد کلان شده است، چنین وضعیتی سرمایه‌گذار را نسبت به ورود به بازار دلسرد می‌کند. وقتی سرمایه‌گذار مطمئن نباشد چه چشم‌اندازی در بازار وجود دارد، طبیعتا نسبت به سرمایه‌گذاری در اقتصاد یک کشور تعلل خواهد کرد.»
دکتر بخشی نژاد خاطرنشان کرد: «عامل مهم دیگر موثر بر این مهم، فرهنگ سازی است، باید با فرهنگ‌سازی زمینه‌ استفاده از کالای ایرانی را فراهم کرد. اکنون صداوسیما یکی از ارگان‌هایی است که می‌تواند در این امر مهم مفید واقع شود. صداوسیما باید به سمت‌وسوی تبلیغات مناسب برود و با برنامه‌ سازی افراد را به سمت مصرف کالای ایرانی تشویق کند.»
وی گفت: «سیاست‌گذاری‌های غلط در تمامی دولت‌ها منجر به آن شده که امروز کالای ایرانی کیفیت نازلی داشته باشد، در همه سطوح سیاست‌گذاری‌ها به نحوی بوده که تولیدکننده تمایل و انگیزه‌ای برای ارتقا کیفیت کالای خود نداشته است، اکنون نیز راهکار ارتقای کیفیت فراهم کردن بستر برای رقابت است، اقتصاد ایران دارای مزیتهای فراوانی است، که یکی از آنها این است که بازار بزرگ برای محصولات و تولیدات به شمار می رود؛ یعنی بازار بزرگ مصرف دارد. ما تقاضای اجابت نشده فراوان داریم، که باید در جهت اجابت به این تقاضا تلاش کرد.»
دکتر بخشی نژاد افزود: «راهکار و عامل دیگر جلوگیری از واردات غیرضروری است که می تواند در مسیر تولید و سرمایه گذاری بسیار راهگشا باشد. متاسفانه برندهای زیادی از کالاهای خارجی امروز در سطح بازار داخلی خودنمایی می کند که توان تولید بسیاری از این اقلام در کشور وجود دارد.»
استاد دانشگاه اظهار داشت: «هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش های مولد از دیگر گزینه های کلیدی برای رشد تولید و توسعه سرمایه گذاری در مملکت است. در حال حاضر نقدینگی کشور در مسیرهای واقعی خود به مصرف نمی رسد و متاسفانه به یک معضل بزرگ در اقتصاد تبدیل شده است.»
وی افزود: «نقدینگی جامعه نه تنها در بخش های واقعی مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه جذابیت فعالیت های تولیدی را نیز از بین برده است و همیچنین تعامل مناسب با اقتصادهای دنیا، عامل کلیدی در جهت توسعه و رونق صادرات در کشور است.»
عضو هیات علمی گروه حسابداری واحد شهرکرد در پایان گفت: «صادرات از گزینه های مهم در جهت حمایت از تولید داخلی، افزایش رشد اقتصادی و اشتغال در هر کشوری است. بسیاری از کالاهای ساخت داخل به لحاظ کیفیت، تنوع، استاندارد و قیمت حرف زیادی برای گفتن در بازارهای صادراتی دارند. هم اکنون کالاهای ایرانی در مسیر صادرات با مشکلات و موانع جدی از قبیل نبود مراودات بانکی، تعرفه، هزینه های بالای تولید و مصادیقی از این نوع روبه رو هستند. کیفیت، قیمت و تنوع سه عامل کلیدی در جهت ترغیب مردم به مصرف کالاهای تولید داخلی است.»