عمومی | دانشگاه یزد

از خانواده شهدا و ایثارگران دانشگاه یزد تجلیل شد

آزادسازی خرمشهر؛ برگ زرین تاریخ انقلاب اسلامی
دکتر حسین قانعی یخدان رئیس گروه امور شاهد و ایثارگر دانشگاه یزد، در آغاز این مراسم به سالروز آزادسازی خرمشهر و رشادت و ایثار رزمندگان اشاره کرد و این واقعه را از برگهای زرین تاریخ انقلاب اسلامی دانست.
وی با ذکر تاریخچه اشغال و آزادسازی خرمشهر گفت: این شهر ۳۴ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به تصرف بعثی‌های عراقی درآمد و ۵۷۵ روز بعد در عملیات بیت المقدس این شهر با جانفشانی و رشادت رزمندگان اسلام آزاد شد.
تحلیل اهمیت آزادسازی خرمشهر؛ سطح تحلیل داخلی و خارجی
رییس گروه شاهد و ایثارگر دانشگاه یزد در ادامه به تحلیل ابعاد اهمیت آزادسازی خرمشهر پرداخت.
وی گفت: در سطح داخلی، اهمیت آزادسازی خرمشهر به آن اندازه بود که "امام راحل (ره)" فرمود "این شهر را خدا آزاد کرد" و در جای دیگری می‌فرماید "فتح خرمشهر فتح یک تکه خاک نیست بلکه فتح ارزشها است".
دکتر قانعی در ادامه سخنان خود با اشاره به بعد خارجی این مساله اظهار داشت: فرماندهان عراقی چنان درجه اهمیتی برای حفظ خرمشهر قائل بودند که حفاظت از آن را هم پایه حفاظت از بغداد میدانستند.

زنده نگهداشتن یاد شهدا؛ دلایل و ضرورتها
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وامدار بودن آحاد جامعه از رشادت و ایثارگری رزمندگان، زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنان و دلجویی از خانواده‌های آنان را کمترین میزان قدرشناسی از آنان دانست.
وی خاطرنشان کرد: گاهی این سوالات مطرح می‌شود که چرا باید یاد شهدا را زنده نگهداشت؟ و چه لزومی برای اینکار وجود دارد؟ در پاسخ می‌توان به فلسفه این کار اشاره کرد که خداوند در قرآن می‌فرماید "... و گمان مبرید کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و ...". در این آیه شریفه خداوند به صراحت از زنده بودن شهدا نام برده است.
وی با اشاره بیانات مقام معظم رهبری در مقام زنده نگداشتن یاد شهدا تصریح کرد: ایشان نیز در باب زنده نگهداشتن یاد شهدا می‌فرمایند "آنچه مهم است زنده نگهداشتن یاد شهدا است و هر شهیدی پرچمی برای استقلال و شرف این ملت است ... نگذارید اینها فراموش بشوند ... تبیین زوایای زندگی شهدا باید کار هر روز ما باشد".
رییس گروه شاهد و ایثارگر دانشگاه یزد در ادامه سخنان خود گفت: بنابراین زنده نگهداشتن یاد شهدا دعوت به خیر است و دعوت به خیر باید اساسی‌ترین و مقدمترین اقدام یک فرد مسلمان و جامعه اسلامی باشد.
شهادت بالاترین خیر و نیکی
در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمدمهدی حرزاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد شهادت را بالاترین خیر و نیکی دانست و گفت: وقتی به قضایا و مسائل نگاه می‌کنیم می‌بینیم بالای هر خوبی و نیکی، خوبی و خیر دیگری وجود دارد، اما شهادت مافوق ادراک ما و بالاترین خیر و نیکی است.
وی گفت: اگر صداقت، اخلاص، فداکاری، در نظر داشتن رضایت خدا و ... همگی خوبی و اعمال نیک هستند، همگی به صورت یکجا در وجود نازنین شهدا وجود داشته است.
وی با اشاره به مقام شامخ شهدا گفت: شهدا و خانواده‌های آنان ولی نعمت ما هستند. اگر امروز استقلال داریم مدیون خون شهدا و صبر زیبای خانواده‌های آن بزرگواران هستیم.

شهادت، تجارتی پرسود
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ماهیت زوال‌پذیر همه پدیدههای این جهان گفت: وقتی نگاه می‌کنیم به وقایع صدر اسلام می‌بینیم همه کسانی که امام علی (ع) و سایر ائمه را یاری نکردند، آیا هیچ کدام از آنها زنده ماندند؟ خیر، همه آنها را در یک دوره با چند سال تفاوت فوت کردند. پس وقتی جانی و بدنی ابدی و ماندگار نیست و وقتی که سرانجام همه مرگ است، بهترین راه شهادت در راه خداست نه مرگ طبیعی.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که می‌فرماید: اگر شهید نشوید میمیرید گفت: اینجاست که ترس و دلهره شهدا را از مرگ طبیعی و در بستر درک میکنیم.
حجت الاسلام حرزاده شهادت را تجارتی پرسود دانست که در آن فردی که در برابر تجاوز دشمن می‌ایستد اگر غالب شود یا شهید شود تجارت پرسودی را انجام داده است.
عزت شهدا بالاترین مقام آنان
حجت الاسلام حرزاده تاکید کرد: استقبال عظیم مردم از تشییع پیکر شهدا نشان از عزتی است که از سوی خداوند به شهدا اعطا شده است و نشان از فرهنگ والای جامعه ما دارد. این بالاترین مقامی است که از سوی خداوند به شهدا اعطا شده است.
وی بستر و زمینهای را که شهدا در آن پرورش یافتند و صبر خانواده‌های آنان را در سختیها و مشکلات بسیار قابل ستایش دانست و خواستار توجه بیشتر به خانواده‌های شهدا و ایثارگران شد.
در این مراسم محمد حسین هقانی اشکذری مسئول طرح استاد مشاور و کانون علمی و فرهنگی ستاد شاهد دانشگاه یزد با اشاره به شعر مولانا (آن کس که ترا شناخت جان را چه کند/ فرزند و عیال و خانمان را چه کند/ دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی/ دیوانهٔ تو هر دو جهان را چه کند) شهدا را مصداق بارز این ابیات دانست.
وی گفت: وقتی در این ابیات نظر می‌کنیم می‌بینیم دقیقا هر آنچه که مد نظر مولانا برای جانبازی است در شهدا وجود دارد.
وی ادامه داد: به مناسبت تقارن ماه مبارک رمضان و سالروز آزادسازی خرمشهر ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه یزد تصمیم گرفت طی مراسمی از ۸ خانواده شهید دانشگاه یزد تجلیل نماید.

دهقانی اشکذری در ادامه سخنان خود گفت: هرچند جنگ تحمیلی چند دهه است که تمام شده و خطر نظامی کشور را تهدید نمی‌کند، اما امروزه با چالش دیگری در بعد فرهنگ که از آن به عنوان جنگ نرم، جنگ فرهنگی و ... تعبیر می‌شود روبرو هستیم. این جنگ بسیار سخت‌تر از جنگ نظامی است.
وی بیان داشت: یکی از راههایی که بر اساس آن می‌توان با تهاجم فرهنگی مقابله کرد زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهداست.
وی کار امروز را ادامه راه شهدا و کار فرهنگی دانست و افزود: اگر شهدای جنگ تحمیلی نیز درحال حاضر در جمع ما بودند بر روی کار فرهنگی تاکید می‌کردند.
وی شهدا را دارای دو ویژگی دانست که یکی خون شهداست که طرف آن خداست و دیگری وصیت شهداست که طرف آن جامعه و مسئولین هستند.
بیان خاطرات شهدا از زبان خانواده‌های آنان، تقدیر از خانواده شهدا و همچنین ضیافت افطار از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.