عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

فقط قارچ های بسته بندی شدهِ دارای مجوز را مصرف کنید

دکتر امید کارآگاه، مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: از مصرف قارچ های خودرو، مخصوصا قارچ هایی که در کنار تک درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ هایی که به صورت فله ای عرضه می شوند، خودداری کنید.

به گفته این مقام مسوول، تنها قارچ هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی قرار دارند، قابل مصرف هستند.

تشخیص سمی بودن قارچ ها فقط توسط متخصصان ممکن است

دکتر کارآگاه در خصوص نحوه شناسایی قارچ های سمی بیان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی، تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیرست.

ایشان با گفتن اینکه به توصیه های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید؛ عنوان کرد: برخی از روش ها و معیارهای سُنّتی، مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار  علمی و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ، در همه موارد نیست.

باید فرد مسموم شده با قارچ سمی را به مرکز درمانی تخصصی رساند

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد که در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل کنید. وی ادامه داد که در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ ها سم بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مسئله است.

داشتن نمونه قارچ مصرف شده

به گفته دکتر کارآگاه، انتقال سریع فرد مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود. ایشان با بیان اینکه با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، باید از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز شود و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد؛ اظهار کرد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

دکتر کارآگاه تصریح کرد که هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد  مصرف نکنید. وی افزود: مردم به خاطر داشته باشند که برخی از سموم موجود در قارچ ها، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن، قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.