عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایعترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کم کاری تیروئید یکی از شایعترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان می باشد.

به گزارش وب دا، دکتر محمد جعفر صادقی، اظهار داشت: وجود کم کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می نماید.

وی با اشاره به اینکه اغلب نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند گفت: این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید می باشد که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می تواند موجب عوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید واختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد می کند.

وی تاکید کرد: در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع  می توان از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، غربالگری نوزادان وشناسایی نوزادان بیمار ودرمان به موقع آنان را مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری برشمرد.

وی به برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان به عنوان یکی از برنامه های موفق وزارت بهداشت اشاره نمود که از سال ۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع شده است و گفت: بر اساس این برنامه کلیه متولدین زنده در شهر و روستا در روزهای بین ۵‏-۳ روزگی بعد از تولد تحت غربالگری قرارمی گیرند .

دکتر محمد جعفر صادقی با بیان اینکه سالیانه حدود ۱۱۴ هزار نوزاد در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد غربالگری می شوند گفت: از ابتدای طرح تاکنون حدود یک میلیون و دویست نوزاد غربالگری شده اند که ۲ هزارو ۴۱۵ مورد بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید دائم و گذرا شناسایی شده است که زیر نظر متخصصین غدد اطفال تحت درمان قرار گرفته اند .

وی همچنین اظهار داشت: طی سال گذشته تعداد ۱۰۶ هزار نوزاد غربالگری شده که از این تعداد ۳۱۷ مورد بیمارگذرا و دائم  شناسایی شده اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه افزود: در حال حاضر غربالگری تیروئید در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نوزادان ۳ تا ۵ روزه انجام می گردد.

گفتنی است فدراسیون جهانی تیروئید ۴ لغایت ۱۰ خردادماه را با هدف افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های تیروئید، عوارض، راه های پیشگیری و درمان آن " هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید " نامیده است.

{jcomments on}