مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

برگزاری آیین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه در دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش روابط عمومی، برگزاری آیین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه با حضور رییس دانشگاه و معاونین وی و برخی از مدیران و مسئولین دانشگاه برگزار گردید.
در ابتدای این نشست دکتر فتوحی ریاست دانشگاه طی سخنانی به ارایه گزارش فعالیت ها و برنامه های یک سال گذشته دانشگاه پرداخت.
وی در خصوص تحریم دانشگاه صنعتی شریف گفت: این دانشگاه متاسفانه همچنان در تحریم باقی مانده است اما این تحریم مربوط به مسائل هسته ای نیست و موضوع تحریم این دانشگاه در حال پیگیری است و این موضوع از سوی وزارت امور خارجه و معاونان آن در تمامی مذاکرات از جمله مذاکرات اخیر ایران دنبال خواهد شد و ما به دنبال آن هستیم تا از طریق مذاکرات انجام شده این دانشگاه از تحریم ها خارج شود و این در حالی است که ما با اتحادیه اروپا برنامه های مختلف خود را دنبال می کنیم اما اینکه بگوییم این تحریم چه زمانی برداشته می شود مشخص نیست و مربوط به مسائل سیاسی کشور است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در حال حاضر آموزش عالی کشور با دو چالش جدی رو به رو است. یکی از این چالش ها این است که نهادهای سیاستگذار و حاکمیتی آموزش عالی از تعدد زیادی برخوردارند و دوم اینکه نگاه دستوری و بخشنامه ای به دانشگاه ها است و متاسفانه بدون اینکه به جایگاه و منطقه دانشگاه ها نگاه شود تصمیم گیری ها صورت می گیرد و این گونه دانشگاه ها نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند و توقع این است که دانشگاه ها سطح یک کشور از استقلال بیشتری برخوردار باشند.
وی گفت: حل مسائل کشور و اثرگذاری در جامعه رسالت دانشگاه صنعتی شریف به شمار می رود، و از اواخر سال ۹۳ شورای راهبردی در این دانشگاه تشکیل شد و در این راستا برنامه راهبردی دانشگاه در سال ۹۶ به تصویب هیات امنا رسید.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: مجوز لازم از شورای اقتصاد برای تامین وام ۱۰۰ میلیون دلاری از بانک توسعه اسلامی اخذ شده است و برای دریافت این وام دو سال برنامه ریزی کردیم و قرار است این بودجه برای تجهیز آزمایشگاه ها و فعالیت های جدید دانشگاه در حوزه رشته های میان رشته ای مورد استفاده قرار گیرد و لازم است برای دریافت این وام نمایندگان بانک توسعه اسلامی از دانشگاه شریف بازدید کنند و پس از آن امیدواریم تا پایان امسال این وام به دانشگاه شریف پرداخت شود.
دکتر فتوحی خاطرنشان کرد: از میان ۳ هزار و ۸۰۰ درخواست برای پذیرش عضو هیئت علمی در این دانشگاه در مجموع ۸۰ عضو هیئت علمی جدید پذیرفته شد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: این دانشگاه رتبه نخست را در زمینه جذب محققان ایرانی خارج از کشور به خود اختصاص داده است و در سال ۹۶ قراردادهای ارتباط با صنعت این دانشگاه نسبت به سال ۹۵، ۴۰ درصد رشد داشته است.
دکتر فتوحی عنوان کرد: پردیس بین المللی کیش دانشگاه های شریف و تهران تنها پردیس هایی هستند که مجوز ارائه دروس به زبان انگلیسی را دارند.
در ادامه برنامه دکتر نجمی معاون اداری و مالی دانشگاه نیز طی سخنانی به موضوع خروج نخبگان و اشتغال به کار فارغ التحصیلان اشاره کرد و افزود: برای آنکه آمایش آموزش عالی کشور به نحو صحیحی انجام شود لازم است که علاوه بر ارایه آمار بیکاری در کشور، آمار اشتغال به کار فارغ التحصیلان هر دانشگاه با توجه به تفکیک رشته تحصیلی نیز ارایه شود.
در ادامه برنامه دکتر حسینی معاون فرهنگی دانشگاه طی سخنانی گفت: در حوزه های فرهنگی اولویت دانشگاه آزادی، آزاداندیشی، آرامش همراه با طراوت و رفتار و اخلاق «شریفی» است.
دکتر حسینی عنوان کرد: تشویق فرهنگ نقدپذیری و مدارا بودن و پذیرش اصل خطاپذیری از دیگر اولویت های دانشگاه صنعتی شریف در حوزه فرهنگ است.
وی اضافه کرد: این دانشگاه در حال حاضر دارای ۳۱ کانون فرهنگی، ۲۸ انجمن علمی، ۴ تشکل سیاسی، ۵۵ نشریه و یک هیئت مذهبی است و در سال گذشته بیش از ۶۰۰ برنامه مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی در این دانشگاه برگزار شده است.
وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه شریف در سال ۹۷ افزود: ابتدای سال تحصیلی آینده اردوی ورودی‌های جدید برگزار خواهیم کرد که این اردو برای آشنایی دانشجویان با محیط دانشگاه شریف است. همچنین برگزاری راهپیمایی اربعین در مهر ماه، برگزاری جشنواره اقوام و ملل در هفته آخر آبان ماه، برگزاری هفته ادبیات شریف در آذر، برگزاری جشنواره قرآنی، برگزاری گردهمایی فعالین فرهنگی، جشنواره عقیق در هفته آخر بهمن، جشنواره صبا نیز هفته دوم اسفند، اردو‌های راهیان نور و اردو‌های جهادی از برنامه‌های دیگر دانشگاه در حوزه فرهنگ است.
معاون فرهنگی دانشگاه شریف درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه شریف است و دانشگاه صنعتی شریف از مراکزی است که به مطالبه رهبری عمل کرده است. کرسی‌های آزاداندیشی در ایام انتخابات و موارد دیگر با موضوع دخانیات و سیگار، انقلاب جنسی در نسل جوان و انتخابات تاکنون برگزار شده است که این کرسی‌ها را هر چهار تشکل دانشجویی به صورت یکسان و فعال برگزار کرده اند.
وی درباره وضعیت دانشجویان دانشگاه شریف در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: آماری که در این خصوص توسط سازمان امور دانشجویان منتشر شده آمار دقیقی نیست چرا که دانشگاه شریف وضع بهتری از این آمار دارد. در حوزه اعتیاد و نابهنجاری اجتماعی آمار بسیار کمی در دانشگاه شریف است و متوسط مصرف سیگار در دانشگاه‌ها که در حال حاضر ۳۵ درصد است، در دانشگاه شریف بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است که به نظر ما این آمار بالاست و باید کاهش پیدا کند. همچنین آماری که از مصرف مواد، مشروبات الکلی در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود دقیق نیست.
در ادامه برنامه دکتر وثوقی وحدت معاون دانشجویی دانشگاه طی سخنانی گفت: طی سه سال گذشته ۸۰ درصد ساختمان های خوابگاهی این دانشگاه بازسازی و تعمیر شده اند.
وی ادامه داد: یک طرحی در دانشگاه شریف در حال اجرا است که به موجب آن برای افزایش ظریفت خوابگاهی، یک سری وام های قرض الحسنه، به دانشجویان ارایه می شود تا مسایل خوابگاهی خود را حل کنند. اکنون حدود ۴۵۰ نفر تحت پوشش وام قرار گرفتن تا از خوابگاه استفاده نکنند. به دلایل مسایل فرهنگی این وام ها بیشتر به دانشجویان متاهل و تحصیلات تکمیلی اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: حدود ۴ الی ۵ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه شریف در خوابگاه های این دانشگاه حضور دارند.
در ادامه برنامه دکتر موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با بیان اینکه ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه در حال فعالیت هستند، گفت: با توجه به فضای کسب و کاری که در اطراف دانشگاه شکل گرفته بیش از نیمی از شرکت ها در ساختمان های مجاور دانشگاه شریف به فعالیت می پردازند که توسط اساتید دانشجویان راه اندازی شده است.
وی در خصوص ماهواره «شریف ست» گفت: ساخت ماهواره از این دانشگاه دید دانشی و توسعه فناوری است و بر اساس درخواست مسئولان کشور انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه کار خود را در ساخت ماهواره ها به خوبی انجام داده است گفت: پرتاب شدن یا نشدن ماهواره ها سیاستگذاری کشور است که دانشگاه در آن دخالتی ندارد و تصمیم نهایی به عهده مسئولان است.
دکتر موحدی تاکید کرد: وظیفه ما ساخت نهایی محصول است که نمی توانیم تصمیمی برای پرتاب آن بگیریم اما این آمادگی را داریم که در کنار نهاد سفارش دهنده ماهواره را پرتاب کنیم.
وی با اشاره به ادامه تحصیل دانشجویان در خارج از کشور گفت: تعداد قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند و این موضوع در همه دانشگاه ها اتفاق می افتد اما درصد قابل توجهی از این دانشجویان بعد از ادامه تحصیل به کشور باز می گردند. بنابراین نمی توان گفت برای همیشه از کشور خارج شده اند و هر دانشگاهی که دانشجویان آن سطح بالاتری دارند موضوع خروج از کشور برای ادامه تحصیل یا کار برای آنها اتفاق می افتد.
در ادامه برنامه دکتر رشتچیان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه طی سخنانی گفت: پذیرش تعداد دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف و پردیس بین الملل کیش در حال افزایش است و به دنبال آن هستیم دوره های بین رشته ای را در دانشگاه صنعتی شریف گسترش دهیم.
در ادامه نشست دکتر سیم چی مدیر روابط بین الملل دانشگاه طی سخنانی به برخی از فعالیت های دانشگاه صنعتی شریف در حوزه بین الملل اشاره کرد و گفت: دانشگاه صنعتی شریف اولین دانشگاه کشور بود که توانست پزوهشکده نانو را افتتاح نماید.
دکتر سیم چی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ دانشجوی پسادکتری داریم که در نظر داریم به زودی در راستای فعالیت های بین المللی تعداد دانشجویان در این حوزه را توسعه دهیم.
وی همچنین با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه گفت: بر اساس این برنامه تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه تا سال ۱۴۰۵ باید به ۱۲۰۰ نفر یعنی ۱۰ درصد کل دانشجویان دانشگاه شریف برسد که اکنون ۱۲ هزار نفر است و تا آن سال افزایش کمی نخواهد داشت.
دکتر سیم چی با بیان اینکه اکنون ۲۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه شریف تحصیل می کنند افزود: با اینکه متقاضی خارجی برای تحصیل در دانشگاه زیاد است اما در جذب آنها همواره سطح کیفی دانشجویان را در نظر داریم.
در ادامه نشست دکتر آراستی مدیر مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی به فعالیت های انجام شده در مرکز شورای راهبرردی دانشگاه پرداخت و به برخی از برنامه های آتی این شورا در آینده نیز اشاره کرد. وی هدف از ایجاد این مرکز را ایجاد دانشگاه سرآمد در آموزش، پژوهش، فناوری و اثربخشی در جامعه دانست.