پیشنهاد تعدادی از روسای دانشکدهها در بازنگری نظام ارزیابی شعاع
شعاع درصدی از امتیاز ارتقا اعضای هیات علمی باشد نه همه آن
دکتر رکن رییس دانشکده دندانپزشکی با تاکید براینکه حضور فیزیکی و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی باید پایش شود گفت: درگذشتههای دور از طریق سیستم کارت زنی حضور فیزیکی اعضای هیات علمی مورد ارزیابی قرار میگرفت درحالیکه بهکارگیری شعاع در مقایسه با روش قبلی بسیار بهتر و موجب اعتماد و اطمینان بیشتر اعضای هیات علمی شده است. درصد کثیری از اعضای هیات علمی از آن راضی هستند و اطلاعات خود را صحیح وارد میکنند.
وی مسئله اصلی شعاع را نحوه تایید اطلاعات ثبتشده دانست و گفت: این اطلاعات به تایید مدیران گروههایی میرسد که ممکن است سلایق مدیریتی متفاوتی داشته باشند. در این صورت ممکن است مدیر گروهی سختگیرانه و دیگری سهل گیرانه با اعضای هیات علمی برخورد کند و این نگاههای متفاوت در ارزیابی تنها اشکال عمدهای است که در سیستم شعاع وجود دارد.
دکتر رکن با تاکید بر برجستهتر شدن فعالیتهای آموزشی در شعاع گفت: درحال حاضر حوزه پژوهش وزن بیشتری نسبت به فعالیتهای آموزشی دارد و وقت آموزشی اعضای هیات علمی را میگیرد. درحالیکه وظیفه اصلی اساتید آموزش است و باید این بخش قویتر دیده شود.
رییس دانشکده دندانپزشکی با اشاره به مسئله ارتقا اعضای هیات علمی که مسئولیت اجرایی برعهده دارند گفت: معاونان دانشکدهها باوجوداینکه کار سنگینی برعهده دارند اما همواره در ارتقا خود دچار مشکل هستند و نمیتوانند امتیاز فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را به دست آورند. اینگونه، افرادی که بیشتر کار میکنند نمیتوانند ترفیع بگیرند و این باعث بیانگیزگی آنان نسبت به قبول مسئولیت میشود.
دکتر رکن با اشاره به موارد بالا پیشنهاد داد: درحال حاضر ارزیابی هیات علمی صرفاً براساس امتیاز شعاع انجام میشود. درحالیکه میتوان درصدی از این امتیاز را براساس ارزیابی شعاع در نظر گرفت و مابقی را با معیارهای دیگری امتیازدهی کرد. بهعبارتدیگر ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزیابی اعضای هیات علمی براساس شعاع باشد و برای درصد باقیمانده، شاخصهای دیگری در نظر بگیرند. اینگونه نواقص شعاع هم تا حدودی جبران میشود.
رییس دانشکده دندانپزشکی با اشاره به روند اصلاحی سیستم شعاع از ابتدا تاکنون گفت: شعاع از ابتدا با رویکرد دانشکده پزشکی و متناسب با شرایط بیمارستانها راهاندازی شده بود و بسیاری از فعالیتهای دانشکده دندانپزشکی در آن مورد ارزیابی قرار نمیگرفت که بهمرورزمان کاستیهای آن اصلاح شد البته هنوز هم جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.
امکان ادغام شعاع با سامانههای دیگر فراهم شود
دکتر اکبری ساری رییس دانشکده بهداشت با اشاره بهضرورت استفاده از سیستم شعاع گفت: بدیهی است بهمنظور ارزیابی عملکرد پژوهشگران و اساتید شاغل در دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی به روشی نیاز است که با استفاده از آن بتوان فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی این افراد را بهصورت پیوسته مورد شناسایی و پایش قرارداد. لذا هر چه این روشها دقیقتر و استفاده از آن آسانتر و کمهزینهتر باشد بهتر است و تاثیر و دوام آن را تقویت میکند. بنابراین به نظر میرسد همواره به سیستمی نیاز است که بتواند این کار را انجام دهد و شعاع هم یکی از این سیستمهایی است که در طی سالهای گذشته در دانشگاه ما مورداستفاده قرارگرفته است.
رییس دانشکده بهداشت در ارزیابی خود از سیستم فعلی شعاع افزود: این سیستم در طی سالهای گذشته توسط اساتید دانشکده بهداشت بهصورت فراگیر استفادهشده است و کمک زیادی به شناسایی و پایش فعالیتهای علمی و اجرایی آنها کرده است. از امتیازات استخراجشده از آن نیز در اعطای پایه اساتید و تعیین میزان حق تماموقتی آنان استفادهشده است.
وی با اشاره به کاستیهای شعاع اظهار داشت: یکی از مشکلات این سیستم user friendly نبودن آن است که باعث شده است تکمیل آن بهطور نسبی سخت و زمانبر باشد و موجب نارضایتی و کاهش انگیزه اساتید برای استفاده از آن شده است. این موضوع باعث شده است برخی اساتید از خیر ورود تمام اطلاعات خود به سیستم بگذرند و فقط بخشی از اطلاعات را که امتیاز کافی برای ترفیع ایشان حاصل میکند، وارد نمایند. این امر باعث میشود سیستم دقت لازم را نداشته باشد. بنابراین ما در دانشکده هنوز نتوانستهایم از آن بهعنوان منبع اصلی اطلاعات برای ارزیابی عملکرد اساتید دانشکده استفاده کنیم. بهعبارتدیگر مجبور هستیم از روشهای موازی هم استفاده نماییم.
دکتر اکبری ساری تصریح کرد: سیستم شعاع از ابتدا برای ارزیابی عملکرد کمی اساتید طراحیشده است و عملکرد کیفی آنها را ارزیابی نمیکند، بنابراین بخشی از عملکرد اساتید را پوشش میدهد و بایستی در کنار آن از سیستمهای دیگر هم کمک گرفت. بین این سیستم و سایر سیستمهای دانشگاه که برای ثبت فعالیتهای اساتید و دانشجویان آنها طراحیشده است هماهنگی و ادغام لازم وجود ندارد و این پراکندگی باعث ایجاد مشکلاتی در استفاده از آنها شده است.
رییس دانشکده بهداشت برای رفع این کاستیها پیشنهاد داد: طراحی سیستم بهگونهای باشد که استفاده منظم و پیوسته از آن راحتتر شده و نیازمند صرف زمان کمتری باشد.
وی افزود: پیشنهاد میدهم شعاع انعطافپذیری بیشتری داشته باشد بهگونهای که متناسب با شرایط هر دانشکده، اساتید حق انتخاب داشته باشند که فعالیتهای خود را ماهیانه یا در انتهای هر ترم وارد نمایند. در دانشکده بهداشت که عمدتاً تحصیلات تکمیلی است ورود اطلاعات در انتهای هر ترم آسانتر است.
دکتر اکبری ساری همچنین پیشنهاد داد: سیستمهای دیگری که برای ثبت فعالیتها و انجام امور روزمره علمی دانشجویان و اساتید وجود دارد در حد امکان باهم ادغام شوند، بهنحویکه یکبار ورود اطلاعات در سیستم کافی باشد.
وی در جمعبندی سخنان خود تاکید کرد: بههرحال وجود یک سیستم دقیق و یکپارچه که کاربرپسند هم باشد میتواند موجب استفاده بیشتر و موثرتر شود.
لزوم انعطافپذیری بیشتر امتیازدهی شعاع
دکتر شریفزاده در ارزیابی خود از سیستم شعاع گفت: برنامه شعاع جایگزین روشهای قبلی ارزیابیشده و ازنظر سرعت و دربر گیری ابعاد مختلف فعالیتهای اعضای هیات علمی از کارایی نسبتاً مناسبی برخوردار است. در طول این سالها نیز همکاران دانشگاه و دانشکدهها همکاری قابلتوجهی در تکمیل فرمها و اصلاح بعضی از کاستیهای آن داشتند.
رییس دانشکده داروسازی با اشاره به روش خوداظهاری در سیستم شعاع در تکمیل فرمها گفت: در بسیاری از موارد خوداظهاری پاسخ مثبتی داشته و چنانچه با ارزشیابی کاملتری همراه باشد میتواند دقیقتر هم بشود.
وی با اشاره رفع کاستیهای شعاع در طول زمان گفت: در جلسات دانشکده داروسازی هر نکتهای را که در بخشهای مختلف آموزش، پژوهش و خدمات مطرح میشد به معاونت آموزشی دانشگاه اعلام میشد و همکاران این حوزه نیز سعی میکردند بسیاری از آنها را اعمال کنند. برای مثال، آخرین نمونهای که به معاونت آموزشی اعلام شد مربوط به امتیاز تدریس به زبان انگلیسی دانشجویان پردیس بینالملل و پایاننامههای دارای شرایط خاص بود که موردتوجه قرار گرفت و امتیاز آن لحاظ شد. لذا بهمرورزمان میتوان مسائل را مطرح و شرایط بهتری را ایجاد کرد.
دکتر شریفزاده، برای ارتقا شعاع پیشنهاد داد انعطافپذیری امتیازات آن بیشتر شود و اظهار داشت: این انعطاف در حوزه پژوهش وجود دارد و اگر هیات علمی در یک سال نتواند فعالیت پژوهشی عمدهای انجام دهد، برای آن امتیاز سالهای قبل و یا بعد را در نظر میگیرند برای بخش آموزش هم میتوان این امکان را ایجاد کرد چراکه ممکن است یک هیات علمی در یکترم ساعات تدریس بیشتری داشته باشد و درترم دیگر چنین نباشد. لذا اگر در سیستم آموزش نیز روند مشابه بخش پژوهشی ایجاد شود تمایل و همکاری هیات علمی در تکمیل فرمها بیشتر میشود.
وی نظارت بخشهای مختلف به اطلاعات تکمیلشده را در کاهش اعمالنظرهای شخصی موثر دانست و گفت: بههرحال نظام ارزیابی شعاع در دانشگاه جاافتاده و با اصلاحاتی که براساس پیشنهادهای دانشکدهها در آن لحاظ میشود، میتواند از سرعت عمل و دقت نظر بیشتری برخوردار شود و استقبال لازم را در هیات علمی ایجاد کند.
خبرنگار: سمیرا کرمی