عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول مرکز فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر: تاکنون ۴۷۰ نفر در استان بوشهر عضو پیوندی دریافت کرده‌اند/ گزراش تصویری

علیرضا باقری در حاشیه دریافت کارت اهدا عضو توسط رییس و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: اهدای عضو مصداق واقعی کلمه ایثار و یک عمل انسان دوستانه است که می‌تواند نجات‌بخش بیمارانی شود که به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌های گوناگون یا حوادث غیرمترقبه به اعضا و یا نسوج پیوندی نیاز دارند.
وی تصریح کرد:۳۱ اردیبهشت‌ماه در ایران «روز ملی اهدای عضو» نام‌گذاری شده است و هدف آن آگاهی بخشی در مورد این پدیده است.
مسئول مرکز فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اظهار داشت: اکنون قریب به ۲۵ هزار نفر در ایران نیازمند پیوند عضو هستند اما به دلیل نبودن عضو کافی برای پیوند روزانه ۷ الی ۱۰ نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن به‌موقع اعضای پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.
علیرضا باقری گفت: مهم‌ترین منبع برای پیوند اعضا متعلق به بیماران مرگ مغزی است، چراکه تمامی اعضا و نسوج قابل پیوند آنان را می‌توان به‌راحتی به بیماران نیازمند عضو پیوند زد.
مسئول مرکز فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اظهار داشت: همچنین طی دو سال گذشته از ۸۲ مورد از هم استانی‌هایی که در استان‌های مجاور عضو پیوندی دریافت کردند ۶۴ مورد آن از بیماران مرگ مغزی شده بوده است.

تاکنون ۴۵ مورد برداشت عضو در سطح استان صورت گرفته است


علیرضا باقری گفت: اولین برداشت عضو در سطح استان بوشهر در سال ۱۳۸۴ انجام گردید و این روند تاکنون به ۴۵ مورد برداشت عضو در سطح استان رسیده که از رشدی قابل‌ملاحظه برخوردار بوده است.
مسئول مرکز فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بیان کرد: این رشد ماحصل فرهنگ‌سازی اصحاب رسانه و زحمات شبانه‌روزی همکاران تیم واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در شناسایی، نگهداری از فرد مرگ مغزی در آی سی یو بیمارستان‌ها و درنهایت ایثار خانواده‌های داغ‌دیده این عزیزان در رضایت به اهدا عضو عزیز خود می‌باشد.
علیرضا باقری عنوان داشت: از اقدامات فرهنگی که توسط این واحد صورت گرفته است برگزاری جشن نفس، مصاحبه‌های تلویزیونی در ایام ماه مبارک با حضور خانواده اهداکننده، سرکشی به خانواده‌های آن‌ها در اعیاد مختلف، چاپ بنر و پمفلت و درنهایت تلاش برای راه‌اندازی انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه بوشهر هست که در مراحل پایانی آن می‌باشیم.
انتهای پیام/ م.غ ۱۰۲۳