عمومی | دانشگاه الزهرا

سخنرانی در خصوص تاریخ و فرهنگ چین در دانشگاه الزهرا

چن جی ما، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی که برای ارائه سخنرانی درخصوص تاریخ و فرهنگ چین به دانشگاه الزهرا دعوت شده بود، صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ در محل دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا حضور یافت. دراین نشست دکتر جوانی معاون مدیریت همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه، دکتر ربانی معاون اجرایی و پژوهشی دانشکده الهیات، دکتر پات مدیر گروه تاریخ، فرهنگ وتمدن ملل اسلامی و تعدادی از اساتید و دانشجویان علاقه مند دانشکده حضور داشتند.

کشور چین با مساحت حدود ۹۶۰ میلیون کیلومترمربع، حدود یک چهارم قاره آسیا، جمعیتی حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر را در خود جای داده است. این کشور سریعترین رشد اقتصادی و تغییرات اجتماعی را در جهان امروز تجربه می کتد. چن جی ما این امر را مرهون فرهنگ و تاریخ مردم چین می داند. تاریخ پنج هزار ساله این سرزمین شامل شهریاران و امپراطوران اساطیری است که شکل گیری این سرزمین به آنان نسبت داده شده است. نام چین از سلسله قدرتمندی به همین نام گرفته شده است که دو سده پیش از میلاد مسیح در چین حاکم بوده اند.دو رودخانه اصلی در سراسر چین از غرب به شرق جریان دارند که مسیر آنها یه دو اژدهای بزرگ در نقشه ی این سرزمین تشبیه شده است. در چین ۵۶ نژاد مختلف زندگی می کنند. زبان چینی از انواع زیانهای آوایی و خط آن تصویری است و بالغ بر۵۰ هزار شکل برای آواهای مختلف دارد که حدود هشت هزار شکل از آن برای مکاتبات روزمره به کار گرفته می شود.

فرهنگ چین دائو نام دارد که زاده ی ترکیب فرهنگ بودایی و افکار کنفوسیوس است. ایجاد هماهنگی بین مردم جهان و اهمیت وجود انسان بر روی زمین و ضرورت صلح برای تمامی ابنائ بشر برای دست یابی به دنیای بهتر، و نیز عمل گرایی و خوش بینی، میانه روی در زندگی، مهربانی و بخشندگی، و پشتکار و صرفه جویی از مهمترین ویژگی های فرهنگی مردم چین است.