عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

در ایستگاه سی‌وششم: واحد تهران مرکزی اولین واحد تاسیس شده در سال ۶۱

در حقیقت سخنان وی، نتایج رایزنی هایی بود که آن مرحوم و دکتر عبدالله جاسبی برای راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده بودند. آذر همان سال اساسنامه دانشگاه نوشته و بر اساس آن دانشگاه موسسه عام المنفعه ای معرفی شد که همه هزینه های آن صرف امور مربوط به دانشگاه می شود.

نخستین قلم کمک مالی به دانشگاه آزاد اسلامی و سرمایه اولیه این دانشگاه مبلغ یک میلیون تومان کمک امام خمینی (ره) بود و آزمون ورودی این دانشگاه هم اسفند ۶۱ با شرکت ۳۲ هزار داوطلب در شاهرود، اهواز، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، کرمان، مشهد و یزد برگزار شد و حدود ۳ هزار نفر در رشته‌های راه و ساختمان، برق، مکانیک، فیزیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی و حسابداری پذیرفته شدند.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی به نقل از آنا، همزمان با راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ واحدهایی از آن نیز در شهرهای مختلف در همان سال راه اندازی شد. که یکی از این واحدها تهران مرکزی می باشد که مختصری از فعالیت آن از بدو تاسیس تاکنون را یادآور می شویم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نخستین و بزرگترین واحد دانشگاهی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که به پیشنهاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و به دستور معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مرداد سال ۱۳۶۱ تاسیس شد و فعالیت آموزشی خود را با ایجاد ۶ رشته تحصیلی در مقطع کار‌شناسی و یک رشته در مقطع کاردانی و پذیرش ۲۰۰ دانشجو آغاز کرد و به تناسب دستیابی به امکانات، مسیر توسعه و رشد کمی و کیفی را پیمود.

این واحد دانشگاهی اکنون با بیش از ۵۶ هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ۱۴ دانشکده که عمدتاً در سه مجتمع دانشگاهی متمرکز شده اند مشغول به تحصیل هستند.

از افتخارات مهم این واحد، همکاری ۹۴۶ عضو هیات علمی تمام وقت بوده که از این تعداد، ۴۸ عضو استادتمام، ۱۱۵ عضو دانشیار، ۶۰۰ عضو استادیار و حدود ۲۰۰ عضو مربی به جامعه علمی کشور عزیزمان خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ارزنده ای را ارائه می دهند.

از دستاوردهای ۵ سال اخیر پژوهشی واحد تهران مرکزی می توان راه اندازی و فعالیت سه مرکز تحقیقاتی، دارا بودن یک مجله ISI، پنج مجله علمی پژوهشی وزارتین، ۱۰مجله علمی پژوهشی دانشگاه آزاد، تاسیس پژوهشکده مهندس بافت و طب باز ساختی با مجوز ازشورای گسترش وزارت بهداشت، راه اندازی ۱۱۰آزمایشگاه و ۵۵ کارگاه مجهز به دستگاه های تک چاپ ۱۵۸۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی و بین المللی همچون ISI و تعداد ۱۲۰ طرح پژوهشی را نام برد.

در ۱۴ کتابخانه این واحد دانشگاهی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتب فارسی و ۳۵۰ هزار جلد کتب غیر فارسی زبان موجود است. از دیگر افتخارات این واحد آن است که اکنون انتخاب واحد تهران مرکزی به عنوان مجری برنامه های علمی محیط زیست-علوم و مهندسی ورزش و صنایع خلاق فرهنگی در استان تهران برگزیده شده است.