عمومی | دانشگاه گیلان

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری: دانشگاه گیلان دارای وضعیت مطلوبی است

دکتر غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در نشست با هیات رئیسه دانشگاه گیلان که در محل وزارت علوم برگزار شد با بیان اینکه از گذشته شناختی نسبی از دانشگاه گیلان داشته است و با استناد به گزارش رئیس دانشگاه گیلان از وضعیت فعلی دانشگاه در حوزه های آموزشی،پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی،دانشجویی،ارتباطات بین المللی و اداری و مالی خاطر نشان کرد: وضعیت دانشگاه گیلان وضعیت مطلوبی است.
دکتر غلامی با بیان اینکه سیاست وزارت علوم در راستای حمایت از دانشگاه های جامع و قوی در استان ها است اذعان کرد تمام تلاش ما بر این است که دانشگاه هایی پویا و توانمند در راستای سیاست های کلان آموزش عالی کشور داشته باشیم.
وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی اقداماتی که در دانشگاه در حوزه های مختلف صورت می گیرد گفت: عدم ارتباط مستمر با مخاطبین و انعکاس تلاش های صورت گرفته در راستای بهبود روند باعث ایجاد هزینه برای سازمان می شود.
وزیر علوم ضمن تقدیر از مجموعه فعالیت هایی که در حوزه کارآفرینی در دانشگاه گیلان رخ داده گفت: برگزاری دوره های کارآفرینی و آشنایی دانشجویان با مشاغل رشته خودشان می تواند به آینده کاری دانشجویان کمک کند.
دکتر غلامی در ارتباط با مسائل فرهنگی در دانشگاه ها هم گفت: هدف ما ایجاد فضایی پر شور و نشاط و فراهم کردن زمینه مسئولیت پذیری در بین دانشجویان برای آینده است.
اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه ها، توجه به مسئله‌ خیرین دانشگاه ساز، کیفیت آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تجهیزات آزمایشگاهی و … از دیگر مباحثی بود که در این نشست وزیر علوم به آنها پرداخت.
دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در ابتدای این نشست ایجاد محیطی آرام و فضایی علمی در دانشگاه، ایجاد هم گرایی میان دانشگاهیان، توجه به متن کار و پرهیز از حاشیه ها و پیشگیری از وقوع آنها، مشارکت دادن بدنه دانشگاهی در تصمیم سازی ها در قالب تشکیل شوراهای مختلف، ضابطه گرایی و شفاف سازی در عملکرد و ارتقای کیفیت آموزش و رشد مهارت و کارآفرینی دانشجویان از سیاست های مدیریت دانشگاه دانست.
دکتر رضی با پیشنهاد این موضوع به وزیر علوم که شورای گسترش آموزش عالی در استانها در راستای حل مسائل آموزشی و پژوهشی در استان ها شکل گیرد ادامه داد؛ تهیه برنامه جامع نیروی انسانی، روزآمد کردن برنامه جامع فضای کالبدی، تهیه برنامه جامع امکانات و تاسیساتی و زیربنایی
تکمیل مستندسازی املاک دانشگاه، ایجاد هماهنگی بین مراکز آموزش عالی استان و منطقه ۲ ، ایجاد هماهنگی بین مراکز پژوهشی و فناوری استان و تشکیل ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور و تلاش برای تهیه نقشه توسعه دانش بنیان استان از جمله فعالیت های مهم و در دست اقدام دانشگاه است.
وی الکترونیکی کردن کامل امور اداری و بخش اعظم امور مالی، کوچک سازی ساختار مدیریتی، منطقی کردن نسبت کارمندان به اعضای هیات علمی، اجرای حسابداری تعهدی، زمینه سازی برای اجرای مدیریت سبز ، زمینه سازی برای استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی، تشکیل آزمایشگاه های مرکزی در دانشکده ها و تجمیع دبیرخانه ها را از مهمترین اقدامات در حوزه تحول اداری و اصلاح فرایندها دانست.
دکتر رضی عقد بیش از ۶۰ قرارداد در قالب طرحهای پژوهشی برون دانشگاهی و تقاضا محور، استقرار ۳۲ واحد در قالب هسته ها و واحدهای فناور مستقر مرکز رشد دانشگاه، ایجاد آزمایشگاه همکار و راه اندازی واحد R&D مشترک با شرکت های بخش خصوصی و دارا بودن ۴۳ آزمایشگاه با قابلیت ارائه خدمات بیرونی در دانشگاه، اجرای استارتاپ های دانشجویی ایده محور و عمومی، برگزاری کارگاههای آموزشی کارآفرینی پایه و تکمیلی، توانمند سازی و تجاری سازی، راه اندازی شورای صنعت و اتاق فکر شورای کارآفرینی دانشگاهی دانشگاههای گیلان، تدوین آئین نامه های پسادکترا، فرصت مطالعاتی، قرارداد پسادکترا، گرنت ، همایشها، جهت دهی پایان نامه ها، دسترسی تمام متن به کتابها، مقالات و پایان نامه­ های لاتین بیش از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی، برگزاری کرسی های نظریه پردازی ترویجی، راه اندازی مرکز رشد دانشگاه و حضور دو واحد دانش بنیان، زمینه سازی برای جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی استان، راه اندازی دوره های پسا دکتری در ۴ گروه از گروه های علمی دانشگاه و حمایت از بیش از ۶۰ عنوان پایان نامه تحصیلات تکمیلی در پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر را از مهمترین اقدامات در حوزه پژوهش و فناوری برشمرد.
رئیس دانشگاه گیلان همچنین فعال کردن دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، مسئولیت کارگروه ارتباط دانشگاه های ایران و سوئد، تبادل دانشجو با دانشگاه های روسیه، ترکیه ، آلمان و فرانسه، راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد مشترک با دانشگاههای اروپایی، عضویت در نظام های رتبه بندی جهانی و اجرای پروژه های تحقیقاتی با دانشگاههای اسپانیا، سوئد، عمان و قزاقستان را هم از مهمترین فعالیت های دانشگاه در حوزه ارتباطات بین الملل دانست.

شایان ذکر است در این نشست هر یک از اعضای هیات رئیسه دانشگاه گیلان به بیان نظرات خود در ارتباط با زمینه کاری خود پرداختند.