عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

دانشگاه آزاد اسلامی در ایستگاه سی‌وششم؛ طهرانچی: کارآمدسازی، اولویت دانشگاه آزاد اسلامی است/ متناسب‌سازی تحصیل با اشتغال در دوره جدید

دانشگاه آزاد اسلامی در ایستگاه سی‌وششم؛ طهرانچی: کارآمدسازی، اولویت دانشگاه آزاد اسلامی است/ متناسب‌سازی تحصیل با اشتغال در دوره جدید

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی به نقل از خبرگزاری آنا؛ محمدمهدی طهرانچی به تبیین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در سی‌وششمین سالگرد راه اندازی آن پرداخت و اظهار کرد: «در بحث توسعه علمی جمهوی اسلامی ایران، یکی از موارد مهمی که در پیشرفت علمی موثر بوده، توسعه آموزش عالی است؛ در حقیقت توسعه آموزش عالی امروزه به عنوان زیربنا و بستر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مطرح می‌شود.»

طهرانچی ادامه داد: «چهار مساله در کارکرد دانشگاه‌ها مطرح است که شامل تربیت نیروی انسانی، افزایش بروندادهای علمی و دانش مستند، حل مساله و تعالی فرهنگ فردی و اجتماعی می‌شود؛ حداقل در دو مساله از این مسائل چهارگانه دانشگاه آزاد نقش موثری داشته است؛ یعنی در تربیت نیروی انسانی و تعالی فرهنگ فردی و اجتماعی.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: «آموزش عالی کشور در تربیت نیروی انسانی رشد ۲۰ برابری جمعیت نسبت به سال ۱۳۵۷ دارد که دانشگاه آزاد در این رشد نقش بسیار موثری داشته است و طبق گزارش‌های بین‌المللی این رشد کمی توانسته ایران را در زمره پنج کشور دارای بیشترین رشد در آموزش عالی سرزمینی قرار دهد.»

وی ادامه داد: «این رشد کمی زیرساختی را فراهم کرده است که در صورت استفاده مناسب می‌تواند فرصت و امکانی برای توسعه کشور و تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراهم کند و در نقطه مقابل اگر استفاده صحیحی از آن نشود، می‌تواند تهدید باشد؛ بنابراین دانشگاه آزاد این زیرساخت را برای کشور فراهم کرده است و فرصت و تهدید آن بستگی به نحوه استفاده آن دارد.»

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «البته رشد کمی ممکن است برخی تهدیدات نیز در دل خود داشته باشد؛ توسعه کمی گسترده، دانشگاه آزاد را در برابر مقوله کیفیت و کارآمدی آسیب‌پذیر کرده که البته طبیعی است؛ کیفیت لزوماً در نقطه مقابل کمیت قرار ندارد، زیرا یکی از روش‌های مدیریتی افزایش کمیت و سپس ارتقای کیفیت در فضایی رقابتی است؛ به این نکته نیز باید توجه کرد که کیفیت در همه جا یکسان نیست و ما باید به یک مدل جامعی برای حفظ و ارتقای کیفیت در دانشگاه آزاد برسیم.»

رئیس واحد تهران مرکزی عنوان کرد: «دانشگاه آزاد در کشور فضایی را به وجود آورده است که اگر با کارآمدی تلفیق شود می‌تواند در اعتماد به نسل جوان و توسعه کشور در مدل اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کند؛ عمده اشکالاتی که به این دانشگاه مطرح می‌شود، متوجه کل نظام آموزش عالی کشور است و منحصر به دانشگاه آزاد نیست؛ دانشگاه آزاد به صورت تبعی اثراتی را از نظام آموزش عالی پذیرفته که یکی از آنها بی‌توجهی به اشتغال فارغ‌التحصیلان است که این نوع نگاه به سرمایه‌های جوان کشور، میراث نظام آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.»

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان برخی راهکارها برای حل مشکلات این دانشگاه، اظهار کرد: «هدف فعلی دانشگاه آزاد که به نوعی راهکار این مشکلات نیز محسوب می‌شود، کارآمدسازی است؛ کارآمدسازی قدمی فراتر از کیفی‌سازی است. زیرا ارتقای کیفیت لزوماً به کارآمدی منجر نمی‌شود؛ متناسب‌سازی تحصیل با اشتغال نیز یکی از اهداف مدیریت جدید دانشگاه آزاد است. تغییر رویکردها در این زمینه می‌تواند به تربیت جوانان خلاق بینجامد و این را می‌توان به عنوان یک مدل یکپارچه در سراسر کشور به اجرا درآورد.»

طهرانچی در پاسخ به پرسش آنا درباره ضرورت‌ها و الزامات دوران فعلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بایدهای دانشگاه آزاد حضور در متن جامعه و استفاده صحیح و بهینه از سرمایه‌های انسانی خود و نبایدهای دانشگاه آزاد این است که کارکرد غیر بومی نداشته باشد و از موانع توسعه علمی این کشور که از سوی دشمنان ایجاد می‌شود، پرهیز کند.»

دبیر کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «دانشگاه آزاد نیازمند مدیریت پرکار، برنامه‌محور و خردگرا است که بتواند آن را به عنوان یک عنصر فعال در پیشرفت و توسعه کشور حفظ کند و مانع از حذف آن از عرصه آموزش عالی شود که با مدیریت جدید افق پیش‌روی دانشگاه روشن خواهد بود.»