عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

فوتبال و هویت ملی ایرانیان

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،  علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی در این نشست گفت : در دوره  معاصر با ظهور ورزش های مدرن، فوتبال خود تبدیل به یک منبع هویتی برای تعریف هویت ایرانیان شده است و در صدر همه ورزش های مدرن در ایران قرار دارد.
او افزود: با توجه به نقش مهم ورزش فوتبال ، این رشته ورزشی در حوزه عمومی و برون خانگی و ابعاد انعکاسی آن به عنوان یکی از منابع بازنمایی ایرانی بودن و غرور ملی، به یک روایت شهری، ملی و هویتی در سطوح مختلف تبدیل شده است.
وی درادامه  با اشاره به جنگ خروس گلیفورد گیرتز و اهمیت درک تحولات اجتماعی جوامع از طریق ورزش با عنوان یک پدیده تام اجتماعی که تغییرات اجتماعی را نشان می دهد تصریح کرد که مردم شناسی ورزش یکی از راههای شناخت و مطالعه است که نشان می دهد، اهمیت فوتبال در بازسازی هویت ملی به عنوان یک ورزش مدرن بسیار بالا رفته و این ورزش در ایران تبدیل به یکی از عناصر کلیدی هویت ملی تبدیل شده است.
او گفت : فوتبال هویت ملی را به حوزه عمومی پیوند زده است.

همگرایی بیشتر با ورزش فوتبال

دیگر سخنران این نشست حیدر جانعلی زاده رییس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران بود  که ورزش فوتبال را از عناصر مهم که باعث همگرایی بیشتر هویت ملی می شود اعلام کرد .
او با مهم توصیف کردن برگزاری اینگونه نشست هابه پیشینه همکاری این دانشگاه با پژوهشکده مردم شناسی در زمینه برگزاری همایش صلح و تنوع فرهنگی اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر این پژوهشکده با دانشگاه مازندران شد.
محمود شارع پور استاد دانشگاه مازندران دیگر سخنران این نشست بامرور ویژگی های ورزش و فوتبال اهمیت آن را در جهانی شدن تلقی کرد و نقش آن را در برانگیختن احساس هویت ملی جدی دانست.
وی مثال هایی را از فوتبال اسپانیا مطرح کرد و اینکه چگونه فوتبال می تواند به رشد گردشگری کمک کند.
گفتنی است ، نشست تخصصی فوتبال و هویت ملی ایرانیان با همکاری پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دفتر انجمن انسان شناسی ایران در دانشگاه مازندران و گروه علوم اجتماعی و انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه مازندران در دانشگاه مازندران برگزار شد.