عمومی | دانشگاه تهران

نشست مشترک اعضای هیات رئیسه دانشگاه‌های تهران برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، نخستین نشست عمومی اعضای هیات رئیسه کنسرسیوم ۵ دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و علوم پزشکی ایران، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن تبریک حلول ماه رمضان گفت: «کنسرسیوم ۵ دانشگاه بر مبنای توسعه همکاری بین این دانشگاه‌ها تشکیل شد و فارغ از ساختارهایی که در کشور شکل گرفته با همین شیوه می‌توانیم به‌خوبی در کنار هم کار کنیم و با توسعه شبکه علمی خودمان می‌توانیم موضوعات بسیار زیادی کنار هم قرار دهیم، دنبال کنیم و به نتیجه برسانیم».

رئیس دانشگاه تهران افزود: «امروزه شبکه و کار گروهی به‌عنوان یک مفهوم جا افتاده و کاملاً طبیعی در فعالیت‌های دانشگاهی مطرح است. مرزهای جغرافیایی دیگر خیلی به رسمیت شناخته نمی‌شود و ممکن است یک دانشگاهی از این گوشه دنیا با دانشگاهی در گوشه دیگر بهتر کار کند تا دو عضو هیات علمی در یک دانشگاه».

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به وجود رقابت بین‌المللی گفت: «ما در یک رقابت بزرگ بین‌المللی وارد شدیم، چه سیستم‌های رده‌بندی را بپذیریم و چه نپذیریم این موضوع به‌عنوان یک واقعیت پذیرفته‌شده مطرح است. هر دانشجویی که می‌خواهد دانشگاهی را برای محل تحصیل انتخاب کند یکی از منابعی که رجوع می‌کند همین رده‌بندی‌های بین‌المللی است».

وی ادامه داد: «امروز سیاست جذب دانشجو از بقیه دنیا مطرح است و روابط بین‌المللی که خیلی در حال تشدید است، با حضور دانشگاه‌های چین و جنوب شرق آسیا طبیعتاً سنگین‌تر خواهد شد. کشورهای همسایه نیز به توسعه آموزش عالی توجه دارند و به سمت سرمایه‌گذاری برای جذب دانشجو و ارتباطات بین‌المللی می‌روند. در این رقابت طبیعی است که ما باید در دنیا خودمان را بهتر نشان بدهیم که یکی از این شاخص‌ها رده‌بندی‌های جهانی است. برای رسیدن به رده‌های بالا با توجه به محدودیت امکانات و منابع که ناخواسته با آن روبرو هستیم ناچار به توسعه این همکاری‌ها هستیم».

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت هم‌افزایی کار گروهی گفت: «در بسیاری از موارد ما ناگزیر به همکاری با یکدیگر هستیم، موضوعاتی مثل آب، محیط زیست، انرژی و.. اینها همه معاهده‌های بین‌المللی دارند. معاهده بین‌المللی به این معناست که در قالب یک کشور قابل انجام نیست و ما می‌دانیم که حل این مسائل به راه‌حل‌های علمی نیاز دارد و به خاطر چندوجهی بودن‌شان نیازمند تخصص‌های مختلف و تجمیع توانمندی‌های دانشگاه‌هاست».

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «ما نیازمند این هستیم که از دنیا یاد بگیریم. این شیوه اداره دانشگاه‌هاست. هر دانشگاهی ابتکار خودش را به خرج می‌دهد و اگر ما کنار هم بنشینیم و از راه‌حل‌های یکدیگر استفاده کنیم طبیعی است که به یک هم‌افزایی می‌رسیم».

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به کمیته‌های کنسرسیوم گفت: «هرچه ما امروز دقیق‌تر، بهتر و روشن‌تر به آینده بنگریم آینده بهتری در اختیار نسل‌های بعدی خواهیم گذاشت. تصمیمات امروز ما آینده دانشگاه و آینده کشور را رقم می‌زند در همین راستا کمیته‌هایی بین معاونت‌های مختلف این کنسرسیوم شکل گرفته است».

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به قرار گرفتن کنسرسیوم در جایگاهی بالاتر گفت: «ما در حوزه آموزش عالی نشست ۱۳ دانشگاه سطح یک را داشتیم و خود آن تجربه خیلی خوبی را برای ما فراهم کرد. این کنسرسیوم به اضافه تجربه این ۱۳ دانشگاه مشاوره‌های خوبی برای وزارت عتف و مجلس و دستگاه‌های تصمیم گیرنده خواهند داشت. امیدوارم امروز بتوانیم با راه کارهایی که ارائه می‌دهیم این کنسرسیوم را در یک جایگاه بالاتری بنشانیم».

در ادامه نشست دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جدایی دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت: «هر دو دانشگاه کنار هم همکاری خوبی دارند ما همواره خودمان را دانشگاه تهرانی می‌‌دانیم».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: «ما ۵ دانشگاه که عضو کنسرسیوم هستیم همکاری‌های بسیار خوبی می‌توانیم با هم داشته باشیم و فکر می‌کنم معاونین ۵ دانشگاه در همه زمینه‌های مورد اشاره می‌توانند مشارکت کنند. از نظر ما هیچ مانعی برای هر نوع همکاری نیست. اگر دانشگاه‌ها خودشان را مغز متفکر کشور می‌دانند لازم است صرف نظر از اختلاف نظرهای موجود کنار یکدیگر و صدایی واحد داشته باشند و هیچ موضوعی نباید باعث فاصله بین همکاری‌های مشترک باشد».

در این نشست دکتر مسعود ناصری پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در سخنانی گفت: «بحث‌های جدیدی در دنیا مطرح است و دانشگاه‌های هزاره سوم به سمت تشکیل کنسرسیوم‌ها می‌روند و فکر می‌کنم در کمتر از یکی دو دهه آینده چیزی به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی و... نخواهد بود، بلکه کنسرسیوم‌هایی از اینها شکل خواهد گرفت».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: «ایجاد این کنسرسیوم و قدم‌های عملی در این راه می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات ما را در جهت نیل به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مرتفع کند. امیدواریم تشکیل کنسرسیوم قدمی مثبت باشد تا بتوان از پتانسیل‌های موجود استفاده کرد».

دکتر محمود فتوحی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر موثر بودن جلسات ۱۳ دانشگاه برتر گفت: «این جلسات کمک می‌کند که بررسی کنیم با چه مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم و چگونه می‌توانیم از پتانسیل‌های یکدیگر استفاده کنیم».

وی با اشاره به اهمیت موضوع بین رشته‌ای در دانشگاه‌های جهان گفت: «امروز کمتر دانشگاهی را می‌بینیم که دانشکده جدید یا رشته‌ای جدید را طرح کند، عمده دانشگاه‌ها زمینه‌هایی که ایجاد می‌کنند بحث میان رشته‌ای است. اخیراً تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه صنعتی شریف به منظور راه‌اندازی بین رشته‌ای جدید منعقد شد که در واقع بستری فراهم می‌شود تا رشته‌ای که به طور جامع نه در یک دانشگاه صنعتی و نه در دانشگاه علوم پزشکی قابل تدریس است بتوانیم ایجاد کنیم و سال آینده بتوانیم دانشجو بگیریم».

دکتر فتوحی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های کنسرسیوم بتواند در جهت رشد و ارتقا دانشگاه‌ها گام‌های مثبتی بردارد.

دکتر سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز در سخنانی گفت: «سعی کرده‌ایم در چند سال گذشته طبق یک برنامه راهبردی حرکت کنیم تا بتوانیم به اهداف والایی برسیم در همین خصوص پنج محور در دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان محورهای اصلی حرکتمان قراردادیم که یکی از آنها بحث سلامت است و جز اولویت‌های کشور است».

وی با اشاره به جدایی‌ناپذیر بودن مهندسی از علوم پایه و پزشکی افزود: «این نیاز همواره احساس شده که باید در کنار هم کار کنیم. در تمام دنیا هم به همین گونه است که رشته‌های مهندسی و پزشکی بی‌نیاز از یکدیگر نیستند و باید این همکاری‌ها در قالب کنسرسیوم بهتر انجام گیرد».

در ادامه جلسه معاونین بین‌الملل ۵ دانشگاه با تاکید بر اهمیت حفظ و توسعه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها به بیان نقطه نظرات خود و فعالیت‌های صورت گرفته پس از تشکیل کنسرسیوم همکاری‌های علمی و بین‌المللی پرداختند.