عمومی | مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور

گزارش روزنامه اطلاعات مازندران از همایش روز مزرعه در ایستگاه ملی گاودشت

گزارش روزنامه اطلاعات مازندران از همایش روز مزرعه در ایستگاه ملی گاودشت

بابل- خبرنگاراطلاعات: همایش (شو) روز ملی مزرعه با حضور مسئولان کشوری، استانی وشهرستانی به میزبانی شایسته وستودنی ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دومنظوره گاودشت شهرستان بابل برگزار شد. این همایش که از نظم و انضباط ویژه ایی برخوردار بود، ازسوی مدیریت و کارکنان سخت کوش این ایستگاه و با همت موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، سازمان جهاد کشاورزی مازندران و ایستگاه ملی گاودشت برنامه ریزی شده بود.

در این همایش دکتر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر رضایی معاون وزیر در امور تولیدات دامی، مهندس حیدرپوررئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حجت الاسلام روحانی امام جمعه شهرستان بابل، مهندس ولیزاده معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بابل، دکتر اسماعیل خانیان رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و شماری از معاونین و مدیران سازمان تحقیقات و شماری از مدیران و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، حضور داشتند.

این همایش از نگاه دست اندرکاران آن سه هدف عمده را هم دنبال می کرد. دراین ارتباط، معرفی نژاد های گاو دومنظوره، حفظ و اصلاح نژاد گوسفندان زل و کشت مخلوط علوفه، سه هدف عمده ای بود که ایستگاه ملی گاودشت آنرا مد نظر قرار داده بود. از سویی بازدید میدانی مسئولان عالی رتبه کشور و استان از بخش های مختلف ایستگاه نظیر امور دام و کشت انواع محصولات کشاورزی از دیگراهداف برنامه ریزان این همایش به یاد ماندنی بود که با استقبال گرم و پرشور همه خدمتگزاران، کارشناسان و متولیان امور دام و کشت و زرع روبرو شد.

گفتگو با دکتراسکندرزند

دکتر اسکندرزند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات درباره ایستگاه تحقیق و توسعه گاو دومنظوره گاودشت اظهار داشت: این ایستگاه جزو مناطقی محسوب می شود که نام پر معنایی دارد، در نام این ایستگاه هم پیشوند دام وهم پسوند زراعت دیده می شود. گاودشت مجموعه ای است که در آن تلفیقی از دام و زراعت را در آن می بینیم.

وی افزود: برای پایداری کشاورزی در منطقه گاودشت این ایستگاه باید تلفیقی از زراعت و دام را درخود داشته باشد. ما سال ها به سمت تولید محصول برنج رفتیم در حالیکه هدف اصلی باید زراعت به همراه تامین علوفه جهت تغذیه دام باشد.

ایشان یاد آورشد: برای اینکه این ایستگاه بتواند زراعت های با مزیت بیشتر و دام های با مزیت بهترمعرفی کند، نیازمند تجهیزاست. با برپایی این همایش، بخشی از توانمندی ها و فعالیت های دوساله این ایستگاه معرفی شد. انتظار داریم از این حرکت حمایت های منطقه ای و ملی شود تا درآینده بتوانیم این مجموعه را با چشم اندازی مناسب، به عنوان ایستگاه ملی تحقیقات وعلوم دامی شمال کشور داشته باشیم.

گفتگو با دکتررضایی

دکتر رضایی معاون وزیردرامور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هم در خصوص ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دومنظوره کشور درشهرستان بابل گفت: ایستگاه تحقیق و توسعه گاو دو منظوره کشور در منطقه شهرستان بابل دراستان مازندران یکی از ایستگاه های پیشرو در زمینه معرفی نژادهای گاوهای دو منظوره و نیزحفاظت از ذخایر ژنیتکی گوسفند زل منطقه می باشد و از سویی با هدف شناساندن گونه ها و واریته های نباتات علوفه ای مورد نیازاستان مازندران احداث شده است.

دکتر رضایی افزود: در سال سوم فعالیت این ایستگاه مسئولیت آن به موسسه تحقیقات علوم دامی کشورانتقال یافت و امروز که به نام روز ملی مزرعه گاودشت مطرح است، آخرین دستاوردهای چند ساله این ایستگاه، به ویژه در زمینه گوسفند و گاو دومنظوره هم برای کشاورزان و هم برای دامداران و هم مسئولان استانی ارائه شد.

وی گفت: هدف این مجموعه همانگونه  که از نامش پیداست، تحقیق و توسعه است. یعنی تحقیق برای امر توسعه در مناطق شمالی کشور به ویژه در استان مازندران می باشد.

معاون وزیر در امور تولیدات دامی با اشاره به نام گذاری امسال در جهت حمایت از تولیدات و کالاهای ایرانی و نقش ایستگاه گاودشت در امر تولیدات و خودکفایی دام و کشت خاطر نشان کرد: تا زمانی  که اتکای ما به منابع داخلی کشور باشد، بحث امنیت غذایی فراهم است. این ایستگاه به عنوان یک مجموعه تحقیقاتی ارزشمند می تواند در این راستا بسیار اثرگذار باشد و کمک های خوبی ارائه نماید. به عنوان مثال بحث گاوهای دو منظوره که در این ایستگاه مطرح است امکان توسعه آن در گاوداری این استان مطرح شده و می تواند به عنوان پتانسیل مناسب هم در زمینه تولید شیر و هم درعرصه اشتغال مطرح باشد.

وی بیان کرد: استان مازندران از لحاظ تولید شیر گاو به ویژه درارتباط با گاوهای آمیخته و بومی حرف نخست را در کشور می زند.

دکتر رضایی در زمینه حفظ کاربری و ارتقاء ایستگاه تحقیق و توسعه گاو دومنظوره گاودشت خاطرنشان کرد: بدیهی است، در تمام دنیا و همچنین در کشورما ایران، مجموعه های تحقیقاتی، مجموعه های ارزشمندی قلمداد می شوند و در این زمینه تغییر کاربری معنا و مفهومی ندارد. در راستا این مجموعه با قدرت در خصوص بحث تحقیقات کار خود را ادامه می دهد و هر سال شاهد رونمایی از کارها و تولیدات جدید این مجموعه خواهیم بود.

گفتگو با مهندس ولیزاده معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان بابل

اراضی گاو دشت چهارصد هکتار مساحت دارد که ۳۵۰ هکتار از اراضی آن برای حوزه دامداری و۵۰ هکتار هم بعنوان ایستگاه تحقیقاتی برنج کشور است، معاون استاندار در خصوص ارتقاء این ایستگاه و طرح ابقای کاربری آن هم خاطر نشان کرد: من در صحبت های خودم اعلام کردم که گاودشت، باید گاودشت باقی بماند. این ایستگاه از ظرفیت های بسیار مطلوبی برخوردار است و به لحاظ برخورداری از پروژه های شاخص در سطح کشور و استان دارای ظرفیت های بسیارخوبی است.

وی افزود: در سطح شهرستان دو ظرفیت مناسب کشاورزی داریم یکی مزرعه گاودشت و دیگری مرغ لاین بابل کنار است. در این خصوص پیشنهادهایی ارائه کردم نخستین پیشنهاد بنده احداث مرکز ترویج، توسعه و تکنولوژی دامپروری کشور در ایستگاه مذکور بود. دومین درخواستم، ارتقاء سطح زیرکشت و میزان تولید علوفه از ۵ هزار تن به ۳۰ هزار تن بود. در این راستا می توان با احداث مخزن ذخیره آب، تسطیح اراضی، آبیاری تحت فشار و احداث استخردو منظوره آب در بیست هکتار از اراضی گاودشت این پروژه را محقق ساخت و با این اقدام می شود علوفه شمال کشور را هم تضمین نمود. موضوع دیگر برگزاری نمایشگاه تکنولوژی دام کشوردر مزرعه گاودشت بود که درسخنان دکترزند نیز به این نکته هم اشاره شد. موضوع چهارم، احداث مرکز تولید تلیسه گاو دومنظوره با ظرفیت حداقل ۵ هزارراس دام و تامین تلیسه مورد نیازشهرستان بابل، استان مازندران و حتی شهرهای شمالی کشور را هم می تواند در بر بگیرد.

وی با بیان پنجمین ومهمترین پیشنهادش افزود: احداث واحد بسته بندی علوفه و خوراک دام بسیار ضروری است هم اکنون به دلیل بهره برداری نادرست از این مزرعه، بخش عمده ای ازعلوفه مورد نیاز ما ازطریق استان های دیگر کشور تامین می شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بابل تصریح کرد: برخی از دوستان، با توجه به نگاه خاصی که دارند، به دنبال آن هستند تا این ایستگاه معتبر و ارزشمند را تغییر کاربری دهند. اما پیام من به این گروه از عزیزان این است که گاودشت، گاودشت باقی خواهد ماند و ظرفیت آن هم در دو حوزه دام و زراعت از ظرفیت های خوبی برای شهرستان بابل و استان مازندران برخوردار است و به طور قطع مسئولان شهرستان بابل اجازه تغییر کاربری این مجموعه ارزنده را به هیچ فردی نخواهند داد.

روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور