عمومی | دانشگاه یزد

بررسی مسائل و مشکلات دانشکده زبان‌های خارجی

دانشکده زبان‌های خارجی؛ شاخص‌ها و عملکرد
در ابتدای این نشست علی خالویی، کارشناس اداره برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه با ارائه شاخص‌ها و آمارهایی به تبیین روند رشد و عملکرد دانشکده زبان‌های خارجی پرداخت.
وی وضعیت دانشکده را در زمینه‌های شاخص نسبت استاد به دانشجو، نسبت دانشیار به بالاتر، شکاف پذیرش، نسبت قبولی ارشد، میانگین امتیاز پژوهانه، سرانه مقالات معتبر بین‌المللی، نسبت دانشجویان خارجی در دانشگاه، دانشکده و بخش‌ها مورد ارزیابی قرار داد.
در ادامه دکتر محمدرضا نجاریان، رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی تعامل و روابط بین بخش‌ها و گروهها را در کنار رعایت سلسله مراتب از اقدامات خوبی دانست که می‌تواند در ایجاد بسترهای لازم برای شکوفایی و بهبود روند فعالیت‌های علمی موثر باشد.
وی افزود: حضور مستمر استادان در دانشگاهها نه تنها موجب اثربخشی بیشتر به فرآیند تولید علم و تحقیق است، بلکه موجب ایجاد همدلی و همگرایی بیشتر بین استادان و گروهها می‌شود.
مشکلات و چالش‌های دانشکده زبان‌های خارجی
در ادامه این نشست دکتر علی‌اکبر جباری رییس دانشکده زبان‌های خارجه به بیان چالش‌های این دانشکده پرداخت و خواستار رسیدگی بیشتر به مسائل رفاهی کارکنان و اعضای هیئت علمی شد.
دکتر جباری همچنین با اشاره به جذب اعضای هیئت علمی جوان، مشکل مسکن را یکی از چالش‌های اساسی دانست که اعضای هیئت علمی جوان با آن دست به گریبان هستند.

رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه یزد در ادامه سخنان خود با اشاره به پتانسیل این دانشکده برای راه اندازی زبان فرانسه گفت: اخذ مجوز زبان فرانسه یکی از دغدغه‌های دانشکده زبان‌های خارجی است وامیدواریم که مسئولین دانشگاه از ظرفیت خود برای اخذ مجوز این رشته از وزارت علوم استفاده کنند.
وی راه‌اندازی ساختمانی مجزا برای دانشکده زبان‌های خارجی با ظرفیت‌ها و فضاهای فیزیکی مناسب را یکی از خواسته‌های اصلی این دانشکده عنوان کرد.
حرکتی خودجوش برای توسعه و بهبود شرایط
در این نشست دکتر قاسم برید لقمانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با اشاره به سیاست‌های دانشگاه در روند ارتقای جایگاه و بهبودی شرایط دانشگاه یزد گفت: دست یابی به شرایط بهتر و قرار گرفتن در رتبه‌های مناسب، پایه و اساس سیاستگذاری دانشگاه را شکل می‌دهد.
وی ادامه داد: اما نکته مهم این است که با شیوه‌های دستوری و از بالا به پایین گام نهادن در بستر توسعه قدری سخت و دشوار است و عموما تجارب نشان‌دهنده عدم موفقیت این نوع سیاست‌گذاری است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم کاربردی بودن رشته‌های تحصیلی یادآور شد: بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در دوران پسا تحصیل خود با مشکلات عدیده‌ای از جمله جذب در بازار کار مواجه هستند. دکتر لقمانی پائین بودن سطح مهارت را یکی از علل این مشکل دانست و ایجاد دوره‌های مهارتی را یکی از اهداف اصلی دانشگاه یزد عنوان کرد.
پایین بودن آمار آرای کمیته انضباطی به مثابه شاخصی مثبت
دکتر محمدرضا صادقیان شاهی معاون دانشجویی دانشگاه یزد در ارزیابی شاخص‌های دانشکده زبان‌های خارجی پایین بودن آمار احکام صادره در کمیسیون موارد خاص و فقدان احکام انضباطی را یکی از شاخص‌های عملکرد خوب این دانشکده دانست.
وی گفت: با در نظر گرفتن اینکه مشکلات و چالش‌ها همواره با درجات مختلفی از فراوانی وجود دارند، می‌توان پایین بودن احکام صادره در کمیسیون موارد خاص و احکام انضباطی را یکی از شاخص‌های مثبت دانشکده زبان‌های خارجی دانست.

دکتر صادقیان‌شاهی افزود: برخورد منصفانه توام با شفقت و دلسوزی موجب می‌شود مسائل و مشکلات در داخل گروه‌ها و دانشکده‌ها حل شود و کار به مراحل بالاتر نرسد.
معاون دانشجویی دانشگاه یزد گفتمان حاکم بر دانشگاه در مورد رشته‌های علوم انسانی را گفتمانی مثبت ارزیابی کرد و گفت: برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه علوم انسانی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که از جمله می‌توان به احداث فضاهای فیزیکی مناسب برای رشته‌های این حوزه مطالعاتی اشاره کرد.
اقدامات رفاهی و عمرانی
در این نشست دکتر علی مروتی معاون اداری و مالی دانشگاه یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه رفاهی و عمرانی گفت: برای ارتقای وضع رفاهی اعضای هیئت علمی و کارمندان، اداره ای تحت عنوان اداره منابع انسانی و رفاه ذیل معاونت اداری و مالی شکل گرفته که در راستای بهبود شرایط رفاهی اعضای هیئت علمی و کارکنان فعالیت می‌کند.
وی اختصاص وام ۳۰ میلیون تومانی به اعضای هیئت علمی جدید را گامی در جهت کاهش مشکل مسکن آنان دانست.
یزد شهری جهانی؛ پتانسیل‌های دانشکده زبان‌های خارجی
دکتر محمدمهدی لطفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد، معرفی یزد به عنوان شهری جهانی از سوی یونسکو را فرصتی مناسب برای استفاده از پتانسیل دانشکده زبان‌های خارجی دانست.
وی گفت: معرفی یزد به عنوان میراثی جهانی این فرصت را برای دانشکده زبان‌های خارجی ایجاد نموده است تا از طریق حوزه مطالعاتی خود بتواند نقش و جایگاه بسیار والایی را کسب کند.
وی افزود: علاوه بر شهر یزد این دانشکده این ظرفیت را دارد که در بین‌المللی شدن دانشگاه یزد و پردیس علوم انسانی و اجتماعی نیز ایفای نقش کند.
دکتر لطفی افزایش سه برابری پژوهانه‌ها در سال ۹۶ و افزایش مجدد آن را در سال ۹۷ از دیگر اقدامات حوزه پژوهش دانست.
وی بیان داشت: برای کسب امتیاز اعضای هیئت علمی تمهیدات خوبی در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است. وی از گروه‌ها و پردیس‌ها خواست در اختصاص پژوهانه‌ها مشاوره بدهند.


دکتر لطفی ایجاد هسته‌های علمی را از دیگر اقدامات مجموعه مدیریت دانشگاه در جهت ایجاد قطب‌های علمی در دانشگاه یزد برشمرد.
دکتر علیمحمد فضلیت‌فر رئیس بخش زبان و ادبیات انگلیسی با اشاره به سوابق بالای برخی اعضای هیئت علمی این بخش، جوانگرایی و کادرسازی را دو گام مهم در راستای بهبود وضعیت بخش زبان و ادبیات انگلیسی دانست.
دکتر وصال میمندی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده زبان‌های خارجی خواستار راه اندازی مرکزی تحت عنوان ارتباط با خانواده‌ها، جوانگرایی و کادرسازی در دانشکده و در نظر گرفتن اتاقی برای استادان بازنشسته شد.
وی تاسیس انجمن زبان ایران شعبه یزد و تاسیس مرکز ترجمه را دو گام موثر این دانشکده برای فعالیت‌های بهتر و عمیقتر برشمرد.
دکتر رضا افخمی عقدا دانشیار بخش زبان و ادبیات عربی عدم کادرسازی و جوانگرایی، مشکل مسکن اعضای هیئت علمی جدید و در نظر گرفتن فضای فیزیکی برای مجله این دانشکده را سه دغدغه این دانشکده عنوان کرد.
دکتر علی بیانلو استادیار بخش زبان و ادبیات عربی نیز با اشاره به مشکلات انتشار مجله در این بخش، خواستار اختصاص نیروی کارشناس و فضای فیزیکی در جهت فعالیت بهتر مجله شد.
دکتر محمد مهدی سمتی استادیار بخش زبان و ادبیات عربی، جزیره‌ای بودن افراد و فعالیت‌ها، عدم همگرایی در بخش‌ها و گروه‌ها را ازعوامل بازدارنده در ایجاد محیطی پویا دانست.
وی همچنین با اشاره به استادان و مسئولانی که در سمت‌های اجرایی قرار دارند گفت: متاسفانه داشتن سمت اجرایی برخی از مسئولان باعث شده از مدت و کیفیت تدریس‌ کاسته شود و امیدوارم این مسئله حل شود.
دکتر محمدعلی سلمانی مروست عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات عربی، نیز طی سخنان کوتاهی خواستار راه اندازی مجله با محوریت زبانشناسی قرآن در جهت فعالیت بهتر بخش زبان و ادبیات عربی شد.
دکتر فاطمه قادری‌اردکانی عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات عربی با اشاره به مشکلات آموزشی، در نظر گرفتن امر آموزش و پژوهش در کنار یکدیگر را لازم و ضروری برشمرد.
دکتر سید مسیح ذکاوت عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات انگلیسی نیز برای ارزیابی بهتر و موثرتر شاخص‌ها، بومی کردن آنها را عاملی موثر در ارزیابی صحیح و اصولی دانست.
دکتر اسماعیل فرنود عضو هیات علمی دانشکده زبان‌های خارجی با اشاره به تلاش‌ها در جهت راه‌اندازی گروه زبان فرانسه خواستار مساعدت هیئت رییسه در جهت اخذ مجوز از وزارت علوم شد.

احمدرضا اسلامی زاده مربی بخش زبان و ادبیات انگلیسی با اشاره به اقدامات و خدمات مثبت و موثر هیئت رییسه رفع نواقص و معایب کوچکی که در دانشگاه وجود دارد را گامی موثر در جهت ارتقا جایگاه دانشگاه دانست.
دکتر بهنام فارسی استادیار بخش زبان و ادبیات عربی معایب آموزشی در سطح کلان را از عوامل بازدارنده فعالیت موثر در امر آموزش و پژوهش دانست و ارائه طرح‌های ابتکاری از سوی استادان و اعضای هیئت علمی در این راستا را خواستار شد.
دکتر گلنار مزدایسنا عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات انگلیسی نیز از برخی از خدمات دانشگاه یزد که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان نیز ارایه نمی‌شود قدردانی کرد.
توسعه علوم؛ معیارهای متفاوت
در ادامه این نشست دکتر محمدصالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد پس از شنیدن مسائل و دغدغه‌های اعضای هیات علمی دانشکده گفت: از آنجایی که ماهیت حوزه مطالعاتی علوم انسانی با حوزه علوم اثباتی و تجربی متفاوت است، قطعا معیارهای متفاوتی برای توسعه و ترقی این حوزه از علوم وجود دارند.
رئیس دانشگاه یزد توسعه و ترقی علوم انسانی را در راستای توجه به این معیارها و شاخص‌ها دانست و از محققان، استادان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی درخواست کرد در ارائه طرح‌ها و تعیین معیارها و شیوه ارزیابی عملکرد حوزه های علوم انسانی به مسوولان دانشگاه مشاوره دهند.
وی خاطرنشان کرد: توسعه و حرکت در جهت بهبودی وضعیت فعلی نیازمند حرکتی از پایین به بالاست. استادان ‌با آزادی عمل و اختیاراتی که به آنها داده شده است می‌توانند علاوه بر ایجاد روحیه نشاط، تلاشگری و پژوهشگری در بین خود و دانشجویان این روند را شتاب بخشند.
وی فراهم کردن تسهیلات برای فعالیت‌ اعضای هیئت علمی، پردیس‌ها و دانشکده‌ها را از وظایف مجموعه مدیریت دانست که می‌تواند گام نهادن در فرآیند توسعه را تحقق بخشد.

دکتر اولیاء در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص‌های ارائه شده اظهار داشت: این شاخص‌ها نشان می‌دهد اگر بخواهیم دانشگاه متعادلی داشته باشیم می‌بایست به جنبه‌های دیگری جز درس‌خواندن نیز توجه کنیم. لذا رصد کردن این شاخص‌ها به صورت مستمر در دستور کار هیئت رییسه قرار دارد.
رییس دانشگاه یزد با اشاره به ماهیت دانشکده زبان‌های خارجی خواستار افزایش فعالیت پژوهشی این دانشکده در محافل علمی بین‌المللی شد.
وی ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های خارجی و ایجاد رشته‌های مشترک با آنها را گامی در جهت برون رفت از بن بست‌های اداری و گامی در جهت تحقق چشم‌اندازهای دانشگاه و کشور دانست.