عمومی | دانشگاه لرستان

عدم مجوز برای ایجاد رشته‌های جدید در مقطع دکترا


وزارت علوم، تا اطلاع ثانوی، با اعطاء مجوز برای ایجاد رشته‌های جدید در مقطع دکترا مخالفت کرده است.

خبرگزاری ایسنا نوشت:

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان گفت: مسابقه اخذ مجوز رشته بین دانشگاه‌ها بایستی مدیریت شود .
دکتر احسان رشیدیان ، اظهار کرد: اخیرا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بخشنامه‌ای در خصوص عدم اعطای مجوز رشته‌های جدید در مقطع دکترای تخصصی به دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله دانشگاه لرستان ابلاغ شده است .
وی بیان کرد: بر اساس مفاد آن، حتی دانشگاه‌های برتر و سطح یک کشور صرفا در صورت حذف یک رشته موجود و دارای مجوز دکتری، می‌توانند با ارائه مستندات و در صورت داشتن پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های موردنیاز و الزامی، درخواست اخذ مجوز گشایش و پذیرش دانشجو در رشته جدید در مقطع دکتری را داشته باشند .
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان ادامه داد: وزارت تا اطلاع ثانوی مخالف اعطای مجوز رشته جدید در مقطع دکتری بوده و این موضوع را رسماً اعلام کرده‌اند و به همین علت فعلا ارسال درخواست مجوز رشته ادبیات بومی در مقطع دکتری امکان‌پذیر نیست .
رشیدیان تصریح کرد: بدیهی است در صورت تغییر این سیاست، مستندات و الزامات آیین‌نامه‌ای در راستای اخذ مجوز رشته‌های دکتری جدید بر اساس برنامه راهبردی افق ۱۴۰۰ مصوب هیات امنای دانشگاه لرستان به دفتر گسترش آموزش عالی وزارت ارسال و پیگیری‌های لازم در جهت گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی بر اساس طرح آمایش منطقه و استان، بخصوص در مقطع دکتری بعمل خواهد آمد .
وی با تاکید بر طرح آمایش آموزش عالی منطقه و استان افزود: در ارسال درخواست‌ها و تقاضای اخذ مجوز رشته‌های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی بایستی به ایجاد تناسب میان تحصیل و نیاز های مختلف استان در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و ... نیز توجه داشت

منبع: خبرگزاری ایسنا، یکشنبه ۳۰ اردیبهشت