عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

زوجینی که واجد شرایط فرزند آوری هستند، فرزند آوری خود را به تاخیر نیاندازند

مدیر سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه بارداری زیر ۱۸ و بالای ۳۵ سال جزو بارداری  های در معرض خطر بیشتر محسوب  می شود، لذا سن مناسب برای فرزند آوری در بازه  سنی ۳۵-۱۸ و مناسب ترین آن در  سنین ۲۰ تا ۳۰ سال  می باشد و بهتر است زوجینی که واجد شرایط فرزند آوری هستند،فرزند آوری خود را به تاخیر نیاندازند.

دکتر حامد قضاوی افزود : برطبق سرشماری سال ۱۳۹۵ کشوری،  افزایش باروری  به ترتیب در گروه های سنی ۳۹-۳۵ و۳۴-۳۰ و ۱۹-۱۵ سال در زنان ساکن در مناطق شهری کشور قابل مشاهده است.  بیشترین افزایش در باروری ویژه سنی ۳۹-۳۵ساله زنان شهری صورت گرفته است . این تغییر الگوی سنی سهم بسزایی در رسیدن میزان باروری کشور به سطح جانشینی را داشته است . وی افزود: در سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جایگزینی مورد تاکید معظم له بوده است.

دکتر حامد قضاوی افزود: الگوی سنی باروری در سالهای اخیر از الگوی زودرس فرزندآوری به سمت الگوی دیررس فرزندآوری در حال تغییر بوده است. میزان باروری کلی به زبان ساده به تعداد فرزندانی که یک زن می تواند در طول دوره باروری خود به دنیا آورد اطلاق می شود . میزان باروری کلی برابر با ۲.۱ به عنوان پایین ترین حد لازم برای جایگزینی در نظر گرفته می شود.که البته بر اساس دیدگاه برخی جمعیت شناسان میزان ۲.۵ مطمئن تر می باشد.

وی افزود :میزان باروری کلی کشور بر اساس نتایج سرشماری ۱۳۹۵ برابر با ۲.۰۱ بوده که نسبت به  سرشماری قبلی با میزان ۱.۸ افزایش داشته است. این میزان در رابطه با خراسان رضوی ۲.۴۱  می باشد،که علیرغم بالابودن نسبت به کشور در مقایسه با  سرشماری قبلی در کل استان کاهش اندک داشته است.

وی افزود:حداقل میزان باروری کلی مربوط به استان گیلان برابر با ۱.۳۸ و بیشترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان برابر با ۳.۹۶ فرزند بوده است. متوسط نرخ رشد سالانه کشور در سال های ۹۵-۹۰ برابر با ۱.۲۴ و در خراسان رضوی برابر با ۱.۴۳ بوده که از میانگین کشوری بالاتر می باشد.

دکتر قضاوی اضافه کرد ،بعد خانوار در این سرشماری در مناطق شهری ۳.۳ و در مناطق روستایی کشور ۳.۴ بوده است.

وی افزود: در رابطه با مباحث جمعیتی در روستا باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد تا به عنوان مثال تبدیل شدن برخی مناطق روستایی به منطقه شهری به عنوان کاهش جمعیت  روستایی ناشی از کاهش زاد و ولد  در آن مناطق محسوب نشود.

مدیر سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  به لزوم  هنجار سازی  و فرهنگ آفرینی در مباحث جمعیتی پرداخت و اضافه نمود، باید به جوانان لزوم ازدواج موفق و آسان  گوشزد و تسهیلات لازم نیز فراهم شود. همچنین عواقب تاخیر در فرزند آوری نیز بازگو گردد و زوجین تشویق گردند که در همان سال های اولیه ازدواج فرزند آوری داشته و این امر را به سالهای بعد موکول نکنند.

مشاور مدیر کل سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه به گوشه ای از آمارهای جمعیتی  مناطق تحت پوشش دانشگاه نیز اشاره کرد و افزود: میزان باروری کلی در مناطق شرقی  بیشتر از میزان آن در مناطق مرکزی و غربی استان بوده است. که این امر باید در تصمیم گیری برای  ارایه خدمات مورد توجه سازمانهای مرتبط قرار گیرد. به عنوان مثال درصد جمعیت سالمند در برخی شهرستانها بالاتر بوده که با توجه به لزوم رسیدگی به این گروه سنی لازم است همزمان  در رابطه با مناطقی که در آنها جمعیت زیر ۱۵ سال بسیار بالاتر بوده نیز تمهیدات لازم برای تهیه زیر ساخت های اصلی ارایه خدمات به سالمندان جهت  آینده تقویت شود.

{jcomments on}