عمومی | دانشگاه زابل

کشف رابطه ی جدید میان آروماتیسیته و پیوند هیدروژنی با استفاده از ابررایانه، توسط محقق ایرانی فارغ التحصیل دانشگاه زابل

به گزارش روابط عمومی به نقل از موسسه ICER :

طیب کاکش پور دانش آموخته رشته شیمی محض دانشگاه زابل است که در سال ۱۳۸۹ از این دانشگاه فارغ التحصیل و در همان سال موفق به کسب رتبه ۱ در آزمون کارشناسی ارشد گردید و در سال ۹۱ در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد. وی از سال ۲۰۱۲ تحصیل خود را در مقطع دکتری در دانشگاه میشیگان امریکا آغاز کرد و در حال حاضر عضو گروه تحقیقاتی پروفسور جیمز جکسون در این دانشگاه می باشد.

تمرکز اصلی مطالعات و تحقیقات کاکش پور بر روی پیوند هیدروژنی است و او موفق شد نشان دهد که پیوند هیدروژنی می تواند منجر به افزایش آروماتیسیته و یا کنترل آن شود و پایداری ویژه ای در ترکیبات آلی و زیست مولکول ها ایجاد کند و در نتیجه میزان پایداری ترکیبات را تحت کنترل درآورد.

کاکش پور در سال ۲۰۱۴، با همکاری پروفسور جیمز جکسون از دانشگاه میشیگان و پروفسور جودی وو از دانشگاه هیوستون موفق شد تست شبیه سازی کوانتومی فعال و سپس روش طیف سنجی مغناطیس هسته ای را آزمایش کند، که نتیجه آن در سال ۲۰۱۶ در مجله انجمن شیمی امریکا ( JACS ) که برترین مجله علمی دنیا در این زمینه است، منتشر شد.

دانش آروماتیکی و پیوند هیدروژنی به طور جداگانه به عنوان دو موضوع مهم شیمیایی از یک قرن پیش تا به حال مورد مطالعه قرار گرفته اند و به رسمیت شناختن ارتباط جدید آنها، به فهم بهتر و راهبردهای بالقوه برای کنترل پدیده های مهمی از تکرار DNA تا طراحی داروها منجر خواهد شد.





متن کامل مصاحبه طیب کاکش پور با موسسه ICER را می توانید در لینک زیر مشاهده نمائید:

https://icer.msu.edu/about/announcements/icer-student-highlights-tayeb-kakeshpour