عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد/ ایجاد کارگروه تخصصی گوگرد در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی / افتتاح پژوهشکده توسعه گوگرد در مجتمع شهید هاشمی نژاد
مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از آغاز همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی خبر داد.

دکترعلی جاوید در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص آغاز همکاری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد، اظهارداشت: آغاز این همکاری در دیدار دکتر مهدی ملک نژاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با مهندس منبتی، مدیرعامل مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد (خانگیرانِ سرخس) در دیماه سال گذشته کلید خورد.
وی ادامه داد: در آن دیدار، مدیرعامل مجتمع با استقبال از همکاری های پژوهشی با مراکز دانشگاهی به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و از طرفی  رویکرد جدید دانشگاه و تمایل به حل معضلات علمی و صنعتی کشور، پیشنهاد جلسه ای مشترک به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.
جاوید با بیان اینکه رئیس دانشگاه ومعاونان وی و تعدادی از همکاران هیات علمی واحدهای مشهد و قوچان میزبان مدیرعامل مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد و برخی  از معاونان وی در سازمان مرکزی واحد مشهد بودند، گفت:«درآن جلسه مهندس منبتی نقشه استراتژیک مجتمع را تمرکز روی دو هدف گاز و گوگرد عنوان کرد.»
وی افزود: « درآن نشست مهندس منبتی هدف پالایشگاه را تبدیل آن از سازمانی صرفاً عملیاتی به سازمانی دانش بنیان عنوان کرد و با اشاره به غیر اقتصادی بودنِ خام فروشی گوگرد، علاقه سازمان خود را ایجاد بزرگترین هاب گوگردی در منطقه قفقاز، راه اندازی پژوهشکده گوگرد و دعوت از دانشگاه‏ها و شرکت‏های دانش بنیان برای مشارکت در تحقق این اهداف و تبدیل گوگرد به محصولاتی با ارزش افزوده اعلام کرد.»
جاوید اظهارداشت: دکتر ملک نژاد نیز ضمن حمایت جدی از همکاری های همه جانبه علمی با پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و ایجاد کارگروه گوگرد در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، توجه بیش از پیش دانشگاه به توسعه و ارتقای علمی-آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز سرخس و ایجاد رشته‏های تحصیلی جدید و مورد نیاز در آن مرکز به ویژه رشته‏های تحصیلات تکمیلی مرتبط با مهندسی شیمی و نیز رشته‏های مورد نیاز مجتمع خانگیران را از اهداف مدیریت دانشگاه دانست.
جاوید در پاسخ به این سئوال که کارگروه گوگرد با چه هدفی تشکیل شده و چه وظایفی برای آن تعریف شده است؟عنوان کرد: « طبق فرموده مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) "اهمیت دانشگاه، به قدر اهمیت آینده کشور است،بنابراین دانشگاه ها باید به صورت عملی به علم اهمیت بدهندچرا که علم مایه قدرت و ثروت است؛ و پایه و زیربنای آینده ملت عزیز ایران در قدرت علمی است." این فرمایشات باید برای ما نقشه راه باشد. یکی از نقاط ضعف در کشور ما، عدم وجود ارتباطی واقعی بین صنعت و علم بوده است. متاسفانه نه دانشگاهیان خود را متعهد به بازکردن گره های پیچیده برپای صنعت می دانند و نه صنعت به دانشگاه اعتماد و اقبالی داشت. حتی دولت نیز که می توانست بین این دو رفاقت و همدلی موثری ایجاد کند، نگاه به بیرون را در بسیاری از موارد  به توان داخلی ترجیح می داد.
وی ادامه داد:  در سال های اخیر علیرغم  تحریم های ظالمانه غرب و باوجود ایجاد مشکلات برای کشور عزیزمان، اما توانستیم تاحدی توجه مان را به اقتصاد درون زا و مقاومتی معطوف نماییم. به این منظور دانشگاه رسالتی خطیر دارد و بنا به گفته مسئولان پالایشگاه خانگیران، حدود نیمی از تولید گوگرد این مجتمع به مشتریان داخلی و باقی آن به قیمت تنی حدود ۱۲۰ دلار به مشتریان خارجی از جمله کشور چین فروخته و صادر می شود. همین گوگرد در کشورهای دیگر با فراوری و تبدیل به محصولات مختلف از جمله کودهای کشاورزی و مواد مختلف شیمیایی، با چندین برابر قیمت مجدد به کشور ما وارد می شود.
نماینده دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در همکاری با مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد با تاکید براینکه اکنون  در یک موقعیت بسیار مناسب صنعت (پالایشگاه شهید هاشمی نژاد) به دانشگاه اعتماد کرده است، وظیفه ما است که با استفاده از دانش خویش، به رسالت خود در خدمت بیشتر به کشور و رفع وابستگی ها کمک نماییم؛ تصریح کرد:  کارگروه گوگرد دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از اواخر زمستان سال گذشته به همین منظور و با حضور بیش از بیست نفر از اساتید پژوهشگر در رشته های شیمی، مهندسی شیمی، متالوژی، کشاورزی، صنایع غذایی، مکانیک و عمران شکل گرفت و هدف اصلی خود را تعریف پروژه های قابل صنعتی شدن جهت استفاده بهینه از گوگرد تعریف کرده است، که خوشبختانه در همین زمان اندک، بعضی از پروژه ها آغاز شده است.
وی تاکید کرد:  البته این کارگروه از حضور هر یک از اساتید علاقه مند و صاحب ایده که عضو هیات علمی هریک از واحدهای دانشگاهی سراسر استان باشند و همچنین پژوهشگرانی خارج از خانواده دانشگاه استقبال می کند.
دکتر جاوید بطور اجمال به بیان ویژگی های گوگرد تولید شده در مجتمع پالایشگاهی خانگیران پرداخت و گفت: گاز ترش استخراج شده از منطقه خانگیران دارای حدود ۵/۳ درصد اکسید گوگرد  است که پس از انجام فرایند بازیافت (فرایندClaus )، روزانه حدود دو هزار تن گوگرد از آن استحصال می‏شود. گوگردی که اینچنین به دست می‏آید، بیش از ۹۹ درصد خلوص دارد. محصولات گوگردی مجتمع خانگیران شامل گوگرد کلوخه، گوگرد مذاب، گوگرد گرانول (پاستیل) و کود گوگردی (بنتونیتی) است.
وی از افتتاح پژوهشکده توسعه گوگرد در مجتمع شهید هاشمی نژاد با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی خبرداد و گفت: در بازدید هیات رئیسه دانشگاه و همکاران کارگروه گوگرد از مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد، یکی از وعده های عملیاتی داده شده توسط مدیرعامل محترم پالایشگاه، ایجاد پژوهشکده گوگرد در آن مجتمع بود تا به این وسیله، امکان ارتباط پژوهشی بین مراکز علمی با پالایشگاه تسهیل گردد و سامان یابد.
جاوید افزود:  به این منظور، پس از انجام هماهنگی های لازم بین مجتمع خانگیران و دانشگاه آزاد اسلامی، سرانجام با حضور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و هیات همراه ، معاون پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی، نماینده ای از سوی دانشگاه فردوسی، معاون فرماندار شهرستان سرخس و همچنین مدیرعامل مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد و معاونان وی، پژوهشکده توسعه گوگرد خانگیران (SUDIK) اردیبهشت ماه سال جاری به طور رسمی افتتاح شد.
وی حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان در بالاترین سطح، در مقایسه با دیگر مراکز علمی استان خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه را نشان از توجه ویژه ریاست محترم دانشگاه استان به همکاری های پژوهشی با مراکز صنعتی دانست .
جاوید درباره اینکه مدیریت مجتمع خانگیران قول چه همکاری هایی را با محققان و پژوهشگران دانشگاه و کارگروه گوگرد داده است، اظهار کرد: مدیرعامل مجتمع پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد به دفعات تمایل خود را به حمایت های همه جانبه از اساتید علاقه مند و پژوهشگر در زمینه ایجاد ارزش افزوده در محصولات گوگردی اعلام نموده و به این منظور، امکانات برای اعضای هیات علمی و تیم‏های پژوهشی تحت سرپرستی آن‏ها از قبیل امکان استفاده از سرویس رفت و آمد مجتمع که روزانه بین مشهد و مجتمع تردد می‏کند، امکان استفاده از سلف سرویس مجتمع برای صرف ناهار، امکان استفاده از دفتر کار، ارائه حدود سی اتاق جهت استراحت و نیز اقامت شبانه، صدور کارت تردد در مجتمع، امکان استفاده از امکانات آزمایشگاهی مجتمع و همچنین پژوهشکده توسعه گوگرد خانگیران، و تجهیز آزمایشگاه‏ها با دستگاه‏های سفارش شده توسط همکاران کارگروه گوگرد را فراهم نموده است.
مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی درخاتمه عنوان کرد: اکنون موقعیتی که پالایشگاه از یک سو و دانشگاه از دیگر سو فراهم آورده است موقعیت خوبی برای اساتید صاحب ایده است که به مدد توان علمی آنان، گامی موثر به سمت اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی برداشته شود.درهمین راستا از همکاری همه اعضای هیات علمی که می توانند در بحث ایجاد ارزش افزوده از محصولات گوگردی همکاری پژوهشی داشته باشند استقبال می کنیم .