افزایش کیفیت خروجی محتوای آموزشی دانشگاه با راه اندازی اتاق تولید محتوا - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
دسترسی آسان و افزایش کیفیت خروجی محتوای آموزشی از کارکرد های اصلی اتاق تولید محتوای دانشگاه است.
تولید محتوای الکترونیکی یکی از ارکان موثر در آموزش الکترونیکی است و امروزه بیشتر دانشگاه ها اطلاعات آموزشی خود را در فضای وب و به صورت مجازی به دانشجو ارائه می دهند. دانشگاه علوم پزشکی جهرم با راه اندازی اتاق تولید محتوا این امکان را برای اساتید فراهم کرده تا بتوانند محتوای آموزشی خود را بصورت آنلاین و آفلاین به دانشجویان ارائه دهند.
دکتر اباذر روستازاده معاون آموزشی دانشگاه اظهار داشت: فضای فیزیکی مجزا برای تولید محتوا و ضبط صدا در مرکز آموزشی مجازی دانشگاه راه اندازی شده است که اساتید علاقمند می توانند محتوای آموزشی خود را به صورت آنلاین و آفلاین تولید کنند.
وی بیان کرد: اتاق تولید محتوا دانشگاه با امکانات عایق بندی مناسب ساخته شده و هدف از راه اندازی آن دسترسی آسان اساتید به ابزارهای تولید محتوا و افزایش کیفیت خروجی اطلاعات آموزشی بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه افزود: در تولید محتوای الکترونیک با کمک نرم افزارهای الکترونیک و تکنیک های سمعی و بصری می توان بسیاری از مسائل آموزشی را به راحتی و به صورت ملموس برای دانشجویان شرح داد.
به گفته وی نبود استاد و لزوم تامین نیازهای اموزشی دانشجو از طریق محتوای غنی متناسب با تفاوتهای فردی از ویژگی های اموزش های الکترونیک است.
دکتر اباذر روستازاده با اشاره به ماهیت عملی واحدهای علوم پزشکی بیان کرد: در آموزش علوم پزشکی استفاده از یادگیری ترکیبی با اثر هم افزایی و قرار گرفتن روش سنتی در کنار شیوه های اموزش الکترونیک بسیار با اهمیت است.
وی بیان کرد: در سال گذشته توانستیم ۱۰ آزمون آنلاین میان ترم و پایان ترم برای دانشجویان گروه پرستاری، بهداشت، علوم آزمایشگاهی، زبان، بیوشیمی و پزشکی برگزار کنیم که با ساخت این اتاق تولید محتوا اساتید به راحتی می توانند محتوای آموزشی خود را تولید کنند.
دکتر لیلی مصلی نژاد مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه با بیان این مطلب که تولید محتوا به دو صورت سنتی و الکترونیک است گفت: در تولید محتوای سنتی منابع علمی، کتاب ها هستند که به صورت پی دی اف (PDF) و متن (text) ارائه می شود.
وی در ادامه افزود: تولید محتوای الکترونیک ویژگی های خودش را دارد به این صورت که محتوا باید تقسیم بندی، (اسکو SCO ) shareable content objective شود به این صورت که محتوا با یک سری ابزار های الکترونیک مانند صوت، تصویر، متن و ویدیو ترکیب می شود و به آن اَسِت asset می گویند.
دکتر مصلی نژاد خاطرنشان کرد: مجموع اَسِت ها، اِسکو ها تشکیل می دهند و از مجموع اِسکوها، یک محتوای استاندارد scorm بوجود می آید.
وی بیان کرد: محتوای اصلی باید طوری طبقه بندی شود که به قسمت های کوتاه تقسیم شده و خواندن و آموزش آن برای دانشجو آسان باشد.
به گفته وی روش دیگر تولید محتوا در آموزش الکترونیک، بکارگیری نرم افزارهای تخصصی است که با تولید پادکست، ویدئوکستها و یا محتوای استاندارد اسکورم (scorm) در سیستم مدیریت یادگیری مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر لیلی مصلی نژاد گفت: در تولید محتوای الکترونیک باید اهداف رفتاری و پیام های کلیدی محتوا وجود داشته باشد.
وی در ادامه گفت: از ویژگی های دیگر تولید محتوای الکترونیک این است که سطح دانش فرد با آزمون های مکرر اندازه گرفته می شود و فرد می تواند سطح دانش خود را محک زند.