عمومی | دانشگاه یزد

بررسی پروژه‌‌های کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد

به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌‌های تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه دکتر امیرجهانگرد دبیر کانون دستور کار جلسه را «بررسی پروژه‌‌های کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد» و «گزارش وضعیت پروژه ارزیابی و تهیه شناسنامه شاخص‌‌های شهر هوشمند یزد» اعلام کرد.
بررسی دو پروژه «نقشه همراه یزد» و «طراحی و راه‌‌اندازی زیرساخت IOT مبتنی بر پروتکل LORA»
دکتر جهانگرد در ابتدای گزارش، طرح «نقشه همراه یزد» در دو نسخه وب و موبایل و امکانات آن را مورد بررسی قرار داد.
به گفته وی، این طرح در برخی از شهرهای ایران از جمله مشهد نیز اجرا شده است. از جمله قابلیت های این طرح عبارتند از نمایش نقشه شهر یزد با امکان نمایش لایه‌‌های مختلف، امکان مسیر یابی خودرو، دوچرخه، تاکسی، اتوبوس و مسیر یابی ترکیبی، امکان نمایش آنلاین ترافیک با استفاده از اطلاعات جمع سپاری شده، امکان به روز رسانی اطلاعات ازسوی مردم و ایجاد انگیزه در شهروندان برای مشارکت در پروژه‌‌های شهری را بررسی و تحلیل کرد.

مهندس مسعود تاج آبی مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری یزد نیز به سایر خدمات این پروژه از جمله امکان دسترسی به اطلاعات پارکینگ هایی سطح شهر، انجام الگوریتم هوشمند ناوگان همگانی، قابلیت نصب در سیستم‌‌های اندروید و IOS و قابلیت دریافت تصویر دوربین-های سطح شهر پرداخت و  نمایش میزان آلودگی مسیرهای مورد نظر را یکی دیگر از امکانهایی دانست که می توان با انجام چند کار ساده به دست آورد.
دکتر سید اکبر مصطفوی عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه یزد نیز تاکید کرد: بهتر است نقش شهرداری در این قبیل پروژه‌‌ها صرفا محدود به چارچوب دهی و ارائه پلت فرم باشد تا از ایجاد انحصار ازسوی اپلیکیشن جلوگیری شود. سایر اعضا نیز پیشنهاداتشان را در مورد این پروژه مطرح کردند.
در ادامه، دکتر جهانگرد به تشریح پروژه «طراحی و راه‌‌اندازی زیرساخت IOT مبتنی بر پروتکل LORA»که ازسوی شرکت سیکاس (توسعه فن آوری سروش)  به کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد ارائه شده پرداخت.
به گفته وی، این طرح شهرداری را به عنوان اپراتور زیر ساخت در نظر گرفته و به شهرداری در زمینه طراحی زیر ساخت‌‌هایIOT مشاوره می‌‌دهد.
مهندس تاج آبی نیز با برشمردن مزایای این طرح برای استان یزد، در مورد نحوه تعامل با این شرکت در سال‌‌های آتی و نحوه پشتیبان ‌‌گیری از اطلاعات آن در قرارداد منعقد شده با شهرداری نکاتی را مطرح کرد.
سپس مهندس مصطفوی تکمیل این پروژه را مستلزم همکاری و حمایت بخش‌‌های اجرایی استان و جلب مشارکت مردمی دانست.
مهندس مجید تجملیان عضو هیئت علمی دانشگاه تفت هم بر ضرورت دریافت اسکیمای اطلاعات از این شرکت تاکید کرده و پیشنهاد تشکیل کارگروهی تخصصی به عنوان بازوی فکری و فنی، که دارای تخصص و فراغت لازم برای بررسی و ارزیابی دقیق این قبیل پروژه‌‌ها است را مطرح کرد.
سپس مهندس حمیدرضا قمی عضو شورای شهر یزد، با معرفی مرکز در حال تاسیس «خلاقیت‌‌های شورای شهر» از امکان همکاری میان این مرکز و کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد خبر داده و به اعضای کانون پیشنهاد کرد در زمینه راهکارهای هوشمند سازی شهر، پروژه‌‌هایی برای شهرداری و شورای شهر یزد تعریف و حتی پروژه‌‌های موجود را مورد ارزیابی قرار دهند.

دکتر مهدی سالاری مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد نیز پیشنهاد داد کانون فراخوان-هایی در راستای جذب مشارکت نخبگان، نهادها و شرکت‌‌های دارای ایده در زمینه هوشمند سازی شهر منتشر و به مدیریت پروژه‌‌های مرتبط بپردازد.
مهندس اکرم فداکار مدیرکل ICT استان یزد نیز بر این نکته تاکید کرد که کانون باید درصدد رفع مشکلات و معضلات استان باشد و صرفا نگاهی تکنیکال به پروژه‌‌های لوکس نداشته و پس از شناسایی معضلات برای آنها، پروژه تعریف و سعی کند ظرفیت سایر سازمان‌‌های استان را به سمت خود جذب کند.
دکتر امین نظارات عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور یزد نیز در انتها با مروری بر انتظارات کانون از شهرداری و سایر نهادهای شهری، اظهار داشت: در فرآیند مدیریت شهری هرچقدر نقش نظارتی کانون تفکر و کمیسیون شهرهوشمند شورای شهر یزد کمرنگ‌‌تر شود، نقش منحصر به فرد شهرداری و امکان انجام اقدامات نسنجیده بیشتر خواهد شد.
دکتر محمد مهدی لطفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد با درست دانستن بحث تعریف پروژه ازسوی کانون، آن را مسیری دانست که از همان ابتدای تشکیل کانون تفکر شهر هوشمند مورد اتفاق نظر اعضا بوده است.
دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز بر ضرورت تمرکز بر چالشهای اصلی شهر که بسیاری از آنها مرتبط با موضوع شهر هوشمند هستند و سپس معرفی پروژه های مرتبط با این چالشها و نه ضرورتاً انجام پروژه ها تاکید کرد.
پروژه ارزیابی و تهیه شناسنامه شاخص‌‌های شهر هوشمند یزد
در انتهای جلسه مهندس الهه افسریه از شرکت پیشتازان توسعه ماهان با بررسی وضعیت پروژه این شرکت در زمینه ارزیابی و تهیه شناسنامه شاخص های شهر هوشمند در استان، مراحل، شاخص‌ها و مزایای تکمیل این پروژه برای استان یزد را مورد تاکید قرار داد.
در این نشست مهندس مهدی پارسائیان عضو بخش IT استانداری یزد و دکتر محمدرضا پژوهان عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.