عمومی | دانشگاه تهران

مطالبه‌گری از مسئولان یکی از نقش‌های مهم دانشگاه است جدید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در مراسم بزرگداشت ایام دهه فجر که ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ برگزار شد، دکتر ابراهیم مقیمی، رئیس دانشکده جغرافیا، مطالبه‌گری دانشگاه از مسئولان و دست‌اندرکاران کشور را به‌عنوان نقش مهم دانشگاه برشمرد.

رئیس دانشکده جغرافیا با اشاره به دو حادثه مهم زلزله غرب کشور و کشتی سانچی و با عنوان اینکه حوادث و رخدادها خود می‌توانند منشایی برای مطالبات قرار داده شوند، افزود: «در بحث زلزله مطالبه ما از کسانی که دست‌اندر کار در ساخت و ساز، آمایش و برنامه‌ریزی در مورد مسکن مردم هستند به‌عنوان دانشگاه این است که بناها چگونه ساخته می‌شوند؟»

دکتر مقیمی افزود: «سرپل ذهاب در جنگ هشت ساله ایران و عراق ویران و بعد از جنگ بازسازی شد اما متأسفانه در حال حاضر زلزله اخیر آن را ویران کرده است و سوالی که مطرح می‌شود این است که این ساخت و سازها به چه صورت انجام گرفته بود؟ این مطالبه‌گری دانشگاه است و البته دانشکده جغرافیا نیز به سهم خود این مسائل را در کلاس‌های درس مورد بحث و کنکاش قرار می‌دهد».

وی خاطر نشان کرد: «مطالبه ما از دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذار این است که به دانشگاه‌ها باز گردند و به دستاوردهای علمی جوانان و فارغ‌التحصیلان اتکا و اعتماد و از این دستاوردها برای ساختن زمینه و شرایط زندگی بهتر استفاده کنند و باید گفت این خود یک انقلاب است».

رئیس دانشکده جغرافیا با تصریح اینکه در زمینه دریانوردی هم دانشگاه می‌تواند با دانش خود در زمینه‌های مختلف برای رفع مشکلات پاسخگو باشد، گفت: «تقویت ناوگان دریایی در ایران یک ضرورت و رصد کشتی‌ها و امنیت ناوگان‌های ایرانی در محیط‌های دریایی و اقیانوسی دارای اهمیت و ضرورت بیشتری است».

وی در ادامه سخنان خود ضمن بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی و بزرگداشت ایام دهه فجر به بررسی اندیشه حضرت امام با توجه به کتاب صحیفه نور پرداخت و افزود: «ما در نظر داریم جشنواره بهمن را در دانشکده جغرافیا نهادینه کنیم، که در این جشنواره از فعالان دانشکده در سطح دانشجویی و کارکنان تقدیر و هم‌چنین دستاوردهای علمی مطرح خواهند شد».

دکتر مقیمی در پایان سخنان خود از ساخت ساختمان دانشکده جغرافیا با کمک خیرین و همت بنیاد برکت خبر داد.

دکتر رحمت‌اله اللهیاری، مدیر کل امور شاهد و ایثارگر نیز در این مراسم گفت: «دانشگاه فضایی برای رشد، توسعه، آبادانی کشور و ایجاد زمینه عدالت‌خواهی است. نقش دانشگاه تهران از ابتدا بر این مبنا استوار شده و شهدایی که دانشگاه تهران به انقلاب و دفاع مقدس تقدیم کرده نیز در همین راستا بوده است».

مدیر کل امور شاهد و ایثارگر با ذکر یاد و خاطر سه شهید گرانقدر دانشکده جغرافیا و ضمن قرائت بخشی از وصایای این شهدا به تبیین دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و تفکرات این بزرگواران پرداخت.

دکترسید عباس احمدی، معاون امور دانشجویی و فرهنگی دانشکده جغرافیا در این مراسم نیز با پاسداشت ایام دهه فجر گفت: «به عنوان یک اتفاق تاریخی رویدادی که حدود چهل سال پیش در کشور ما رقم خورد ایرانیان را از هر طیف و گرایش و قشر اجتماعی به وحدت رساند و با ید اذعان داشت همه مردم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی مشارکت داشتند و انقلاب اسلامی را تحت نمادی از وحدت و همدلی برای آیندگان ترسیم کردند».

وی با اشاره به مسئولیت خطیر دانشگاهیان گفت: «ما به عنوان معلم وظیفه سنگینی بر دوش داریم که اتفاقات و وقایع و ارزش‌های آن دوران را برای نسل جوان بازگو و تشریح کنیم».

در ادامه این مراسم که با حضور اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشکده جغرافیا برگزار شد، مهندس جعفری، نماینده بنیاد برکت، دکتر هاشمزایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد حسن نامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تنها به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان از خانواده شهدای گرانقدر، دانشجویان ممتاز، برگزیدگان علمی، مدال‌آوران ورزشی، فعالان فرهنگی، کارکنان نمونه، امدادرسانان زلزله غرب کشور و راهپیمایان اربعین حسینی تقدیر به عمل آمد.