عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

رویکرد فعالیت انجمن سکته مغزی استان زنجان: تلاش برای ارائه خدمات در زمینه آگاهی بخشی عمومی و آموزش

رویکرد فعالیت انجمن سکته مغزی استان زنجان:
تلاش برای ارائه خدمات در زمینه آگاهی‌بخشی عمومی و آموزش
مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان در اولین جشنواره آیین مجبت با اشاره به رویکرد فعالیت این انجمن در راستای ارائه خدمات در زمینه آگاهی‌بخشی عمومی و آموزش در استان، اظهار کرد: در تلاش برای ارائه خدمات توان‌بخشی به افرادی هستیم که دچار سکته مغزی شده‌اند .
پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا – زنجان – عصر دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۹۷، دکتر عبدالرضا قریشی مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان در محل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین با اشاره به اینکه امکان درمان بیماران دارای سکته مغزی در ساعات اولیه وجود دارد، افزود: بیماران حتما به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل شوند .
وی اظهار کرد: سکته مغزی به اختلال عملکرد مغر در عروق خون‌رسان گفته می‌شود که بسته به اینکه در کدام بخش مغز اتفاق بیفتد، علائم خاص خود را دارد .
مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان با بیان اینکه سکته مغزی در دنیا سومین عامل مرگ و میر و در ایران به عنوان دومین عامل مرگ و میر شناخته شده است، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته قرار شده بر روی این بیماری کار شود و این کشورها در تلاش بودند که سکته مغزی را به چهارمین عامل مرگ و میر برساندند و موفق هم شدند و حتی موفق به رساندن این بیماری به جایگاه پنجم در بین عوامل مرگ و میر شد .
دکتر قریشی با اشاره به اینکه این موضوع نشان می‌دهد می‌توان با کنترل ریزفاکتورها از شیوع سکته مغزی جلوگیری کرد، یادآور شد: این نوع سکته برخلاف سکته‌های قلبی است چرا که سکته‌های قلبی با وجود اقدامات متعدد همچنان موقعیت خود را حفظ کرده است .
وی با اشاره به اینکه اغلب مردم ما نشانه‌های سکته مغزی را نمی‌شناسند و این موضوع برخلاف سکته قلبی است که مردم در زمینه آن اطلاعات دارند، اظهار کرد: تفاوت اینکه مردم علائم سکته مغزی را بدانند یا نه در دو نکته است.
مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان با بیان اینکه امروز، برای سکته مغزی درمان وجود دارد و این درمان در سه تا ۴.۵ ساعت قابل انجام است . اذعان کرد: پس از گذشت این زمان به عنوان زمان طلایی برای درمان اقدامات چشمگیر، درمان دیگری برای این نوع بیمار نمی‌توان انجام داد و در صورت عدم رسیدن به موقع به بیمار، وی باید با نتوانی خود کنار بیاید .
دکتر قریشی با بیان اینکه هر دقیقه یک میلیون سلول در مغز بیماران سکته مغزی از بین می‌رود، افزود: افراد دارای علائم سکته مغزی با ۱۱۵ تماس گیرند تا انتقال صحیح بیمار صورت گیرد .
وی با اشاره به اینکه بیماران سکته مغزی باید به بیمارستان ولیعصر (عج) منتقل شوند، تصریح کرد: در برخی موارد مشاهده می‌شود که بیمار دارای سکته مغزی به بیمارستان آیت‌الله موسوی آورده می‌شود که باید مجددا به بیمارستان ولیعصر اعزام شود .
مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان با اشاره به برخی علائم ساده شده سکته مغزی بیان کرد: اختلال تکلم یکی از نشانه‌های سکته مغزی است به ویژه اینکه این اختلال به صورت حاد باشد و همچنین انحراف صورت و یا ضعف اندام در دست یا پا از دیگر علائم این سکته است .
دکتر قریشی با اشاره به اینکه سکته مغزی بیشتر در افراد دارای سن خطر روی می‌دهد، بیان کرد: به صورت نادر هم مشاهده شده که بیماری‌های ژنتیکی در بروز این سکته موثر است .
وی با اشاره به اینکه دو گروه فاکتور عوامل سکته مغزی شناسایی شده است، افزود: برخی از این فاکتورها شامل عوامل غیر قابل اصلاح چون کهولت سن و برخی فاکتورهای قابل اصلاح همچون فشار خون، دیابت، چاقی، مصرف سیگار، الکل، چربی خون است .
به گفته مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان آمار نشان می‌دهد سکته مغزی در دنیا و جهان در حال افزایش است و افزایش سن جمعیت، تغییر عادت غذایی و تغییر سبک زندگی به زودی تاثیر خود را بر روی سکته مغزی خواهد گذاشت .
دکتر قریشی اظهار کرد: شیوع سکته مغزی از سکته قلبی کمتر است و این در حالی است که ناتوانی در این سکته‌ها بسیار بیشتر است .