عمومی | دانشگاه علامه طباطبائی

امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران



امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران

تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان فنی و حرفه ای استان تهران در راستای توسعه دوره های مهارت افزایی دانشجویان منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در دیدار دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه و دکتررضا گرزین رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران که ۲۵ اردیبهشت ماه در محل دفتر ریاست دانشگاه انجام شد، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دو سازمان امضا شد. رئیس دانشگاه در این دیدار در سخنانی به اهمیت فراهم نمودن زمینه های تبدیل دانش نظری به مهارت های عملی در دانشگاه به راهبردهای دانشگاه در خصوص مهارت افزایی دانشجویان اشاره و عنوان کرد: راهبرد آموزش های مهارتی مکمل یکی از راهبردهای اصلی دانشگاه علامه طباطبائی است. او افزود: اهمیت این موضوع با توجه به تخصصی بودن در زمینه دانشگاه علوم انسانی این لزوم را دو‌چندان می نماید.

دکتر سلیمی با بیان این نکته که آموزش‌های مهارتی زمینه ساز کاربردی شدن دانش نظری  دانشجویان را فراهم می نماید، تصریح کرد: به همین دلیل آموزش های مهارتی در این دانشگاه شکل گرفت. او گفت: حدود سه سال پیش با مشورت‌ هایی که با دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم، دستور دادند که برخی سازمان ها مانند فنی حرفه ای در این خصوص به دانشگاه کمک کنند و به همین منظور از همکاران درخواست کردم یکی از اضلاع این کار را سازمان فنی و حرفه ای قرار دهند.

وی با اشاره به وجود تخصص های کاربردی در سازمان فنی و حرفه ای  بیان داشت: آموزگاران ماهر سازمان فنی و حرفه ای در برگزاری این دوره های مهارتی کاربردی می تواند در بازار کار برای دانش آموختگان ما راهگشا باشند. دکتر حسین سلیمی اظهار داشت: امیدوارم این تفاهم نامه جدا از اینکه آموزش های این دانشگاه  را معنا دار تر و شرایط ورود دانشجویان را برای ورود به بازار کار فراهم می‌ نماید، امید را در دل دانشجویان ایجاد نماید که دانشگاه و سازمان های همکار به فکر آینده آن ها هستند.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر این امید در دانشگاه نهادینه شود، شاید به یکی از اولین دانشگاه‌ های علوم‌انسانی در جهان بدل شویم که کارهای مهارتی را در وظایف خود گنجانده است. افزود: اگر بتوانیم نیمی از دانشجویان خود را از این طریق آموزش دهیم تا بهتر وارد بازار کار شوند، توانسته ایم رسالت خود را انجام دهیم. وی در پایان ضمن تقدیر از همکاری دکتر گرزین و همکارانش گفت: امیدوارم این فرآیند تجربه موفقی نسبت به فعالیت‌ هایی که تا به امروز صورت گرفته است، باشد.

در ادامه نشست، دکتر رضا گرزین در سخنانی به ظرفیت های علمی  و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی  اشاره کرد و گفت: این دانشگاه از دانشگاه‌ های خوشنام کشور است و ‌می تواند بسیار اثر بخش باشد. خوشحالم که امروز یک شریک جدید، توانمند و قدرتمندی به دست آورده ایم. رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور ضمن اشاره به اینکه امروزه هیچ نهادی به تنهایی نمی تواند  به بقا خود ادامه دهد، افزود: در توسعه ارتباط بحث هم افزایی مطرح است و باید از حالت جزیره ای خارج شویم و نقش جدیدی تشکیل دهیم. او اضافه کرد: سازمان فنی حرفه ای دو وظیفه اصلی دارد که یکی از آن آموزش کار جویان فاقد مهارت و دیگری ارتقا مهارت شاغلین است.

وی با اشاره به این که بیکاری جامعه ما را آزار می دهد بیان داشت: با همه خوبی هایی که در کشور وجود دارد این مساله قدری آزار دهنده است. بهترین حالت ممکن این است که برای جوانان برنامه داشته باشیم و به آن ها راه ارائه کنیم. رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان تهران تاکید کرد: هیچ دولتی در دنیا نمی تواند برای این تعداد دانشجو و فارغ التحصیل شغل پشت میز نشینی ایجاد کند. او تصریح کرد: راهی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه طی کردند این است که انقلابی مهارتی انجام دادند.

دکتر رضا گرزین بهترین جامعه هدف را دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: باید شرایط هم افزایی را فراهم کنیم و مشکلات کشور را برطرف نمائیم. دکتر نادر نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه نیز در این دیدار به بیان گزارشی از روند شکل گیری مرکز آموزش های مهارت های دانشگاه عنوان کرد: تقریباً از سه سال گذشته به دستور ریاست دانشگاه برنامه ای را آغاز کردیم که در ابتدا با نام علامه پلاس و بعد از آن به عنوان طرح مهارت افزایی نام گرفت. اولین گام‌ها در رابطه با این بود که دانشجویان چه شغل هایی می توانند به دست بیاورند که این کار را دفتر کارآفرینی دانشگاه با همکاری معاونت پژوهشی انجام شد.

معاون آموزشی دانشگاه با بیان این نکته که بررسی مهارت های کسب شغل گام بعدی بود، تصریح کرد: دانشجویان  در دوره تحصیل یک سری آموخته هایی را فرا می گیرند اما زمانی که می خواهند آن ها را به کار گیرند به مهارت هایی نیاز دارند. او گفت: بر آن شدیم که مهارت هایی علاوه بر دروس کلاسی را به دانشجویان ارائه نمائیم. وی با اشاره به این که این مهارت ها را به دو قسمت عمومی و تخصصی تقسیم کرده ایم بیان داشت: مهارت های عمومی را همه دانشجویان می توانند یاد بگیرند، اما مهارت های تخصصی مختص رشته های تحصیلی است که توسط گروه های آموزشی تهیه می شود.

دکتر نعمت الهی اظهار داشت: درخواستمان این بود که این مهارت ها با همکاری سازمان های ذیصلاح برگزار شوند و در این راستا برنامه ها تدوین شد و‌ مذاکراتی با سازمان فنی و‌ حرفه ای صورت گرفت. او اضافه کرد: خوشبختانه سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز با آیین نامه خاص خود که مطابق با فعالیت دانشگاه بود در این مسیر همراه بود و توانستیم‌ دفتر ارتقا شایستگی های حرفه ای دانشجویان را تاسیس نمائیم. معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به اینکه قبل از این جلسه، همکاری ها به نوعی آغاز شد، گفت: از دی ماه سال گذشته آغاز گردید که تا کنون حدود ۶۵ دوره با حضور ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو در آن شرکت کردند. او در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم با این تفاهم نامه همکاری ‌مهارت های خوبی را به دانشجویان ارائه کنیم و در کنار یکدیگر راهکاری برای شغل یابی دانشجویان داشته باشیم.

دکتر گودرزی، رئیس مرکز کار آفرینی دانشگاه نیز در ادامه عنوان کرد: در تلاش هستیم  اکوسیستم کارآفرینی و اشتغال‌زایی را تکمیل کنیم. او گفت: تصور می کنم اولین دانشگاه در کشور هستیم که بحث هدایت شغلی را پیگیری می کنیم. واقعیت امر این است که با سازمان های دولتی متخصص در این زمینه و هم شرکت های بخش خصوصی همکاری کنیم. وی به اهمیت توسعه مهارت ها در حوزه علوم انسانی تاکید کرد و بیان داشت:: با ایجاد ارتباط و تعامل بین اعضای هیئت علمی دانشگاه و استادان سازمان فنی و حرفه ای باید مهارت های حوزه علوم انسانی را بررسی دقیق تر نمائیم تا توسعه بیشتری در این زمینه شکل بگیرد. او افزود: اگر ضلع بخش خصوصی در کنار این همکاری وارد شود شرایط بهتری رقم ‌خواهد خورد.

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه با بیان این نکته که باید به حوزه های ساده فنی نیز توجه نمائیم، یاد آور شد: این یک آرزو است که مهارت چند وجهی شود، افراد توانمند شوند تا انسان چند بعدی به جامعه تحویل دهیم. آغاز این همکاری را به فال نیک می گیریم و اعلام می نمایم که آمادگی در مجموعه کارآفرینی دانشگاه برای تبادل اطلاعات و ارتباط نزدیک تر وجود دارد. در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری به امضای دکتر سلیمی و دکتر گرزین رسید و طی مراسمی رسمی دفتر سازمان فنی حرفه ای در دانشگاه علامه طباطبائی در محل ساختمان علاءالدین بهشتی افتتاح شد.

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ شماره خبر: ۶۱۶۶ بازدید: ۱۸ نسخه چاپی


لیست اخبار >>