رئیس دانشگاه از چهار گروه آموزشی علوم پایه بازدید کرد/ دانشگاه برای جذب هیات علمی در گروه علوم پایه تلاش خواهد کرد
دکتر آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دیدار با گروه های آموزشی بیوشیمی، ژنتیک، مهندسی و فیزیک پزشکی و آناتومی در جریان نیازها و همچنین خدمات علمی این گروه ها قرار گرفت.
در این دیدارها که شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور دکتر ضیایی معاون آموزشی، دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر طبیبی رییس دانشکده پزشکی و اعضای گروه های مذکور برگزار شد، در ابتدا از آزمایشگاه گروه های آموزشی بازدید و در ادامه نشستی با حضور مدیران و اعضای گروه ها به صورت جداگانه برگزار شد.
تولید محصولات فناورانه، هدف تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دکتر آقاجانی در دیدارهای خود با گروه های آموزشی دانشکده پزشکی با اعضای گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دیدار کرد.
دکتر طبیبی رئیس دانشکده پزشکی در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی به معرفی گروه پرداخت و گفت: مهندسی پزشکی، نانو و فیزیک پزشکی سه شاخه اصلی این گروه است که در حال تربیت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشند.
وی ادامه داد: سرانه پژوهشی این گروه در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۵/۳ رسید و میانگین شاخص H-index ۴/۵ است.
دکتر استکی مدیرگروه مهندسی و فیزیک پزشکی در این دیدار درخصوص ارتباطات میان رشته ای و لزوم برقراری ارتباط سیستماتیک با بیمارستانها و دانشکده هایی همچون پیراپزشکی و توانبخشی توضیحات مبسوطی ارائه داد. وی گفت: برای پیشرفت در رشته نانوفناوری به جذب عضو هیات علمی بیشتری نیاز داریم.
همچنین وجود آزمایشگاه مختص گروه در بیمارستانهای تابعه برای ارتباط بیشتر با بالین و توجه به رشته های جدید همچون نانوفناوری پزشکی، عضویت در کمیته ممتحنه، بهسازی فضای گروه، توجه و حمایت معنوی دانشگاه به جایگاه گروه از جمله مواردی بود که اعضای گروه در این دیدار بر آن تاکید داشتند.
دکتر آقاجانی رئیس دانشگاه در این دیدار اظهار داشت: گروه مهندسی و فیزیک پزشکی گروهی خاص در دانشکده پزشکی است. به طور نسبی در جریان نقاط قوت و توانمندی ها و نیازمندی های این گروه قرار گرفتم و از اینکه در این گروه اقدامی ارزشمند در زمینه آموزش و پژوهش صورت می گیرد تشکر صمیمانه دارم.
دکتر آقاجانی در خصوص نتایج دیدار با گروه های اموزشی اذعان داشت: قرار است که این بازدیدها در تصمیم گیری های هیات رئیسه تاثیرگذار باشد؛ اما باید توجه داشت که تطبیق خواسته های مطرح شده با امکانات و منابع موجود، لازمه این امر است.
وی در ادامه تاکید کرد: باید آموزش را به هدفی مهمتر از آموزش صرف تبدیل کنیم؛ هدف اصلی ما در تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فوق لیسانس و Ph.D باید بگونه ای باشد که این جامعه علمی تولیدات فناورانه داشته باشند. فارغ التحصیلان ما باید بتوانند وارد عرصه های فناورانه، کارآفرینی و تولید ثروت و خلاقیت شوند و یاری رسان اقتصاد کشور و مشکلات سلامت آن باشند.
دکتر آقاجانی با اشاره به پوشش۲۵۳ رشته تحصیلی در دانشگاه گفت: دیگر به دنبال اضافه کردن رشته نیستیم؛ موضوع این است که بتوانیم در عمق حرکت کنیم و بتوانیم دانشجویانی را تربیت کنیم که در وهله اول برای گروه و دانشگاه تولید محصول، فناوری و ثروت داشته باشند و گروه و دانشگاه را ارتقا دهند و همچنین در بازار کار موثر واقع شوند.
رئیس دانشگاه خطاب به اعضای گروه مهندسی و فیزیک پزشکی اظهار داشت: بزرگتر شدن و اضافه کردن رشته در اوضاع فعلی اقتصاد کشور، کارگشا نیست. دانشگاهی که نتواند کارآفرین باشد، دانشگاه نافع برای کشور نیست؛ این در رشته شما بسیار صادق است. جهت گیری ها نباید تنها به سمت اضافه کردن رشته و دانشجو و صرفاً تولید مقالات باشد؛ این اقدامات مقدمات هستند و اصل، تولید محصول است.
وی ادامه داد: ما باید سیر آموزش را به سمتی سوق دهیم که دانشجوی Ph.D را عمدتا از دانشجویان شهریه پرداز جذب کنیم مگر نخبگان که آنها باید به صورت رایگان جذب شوند و امکان تحقیق و آموزش را برایشان فراهم کنیم تا منشا خدمات در کشور شوند.
رئیس دانشگاه خلاقیت را محصول محدودیت و کمبودها دانست و اظهار داشت: کمبود بودجه و منابع فرصتی محسوب می شود که خلاقیت ها را بکار انداخت و به فکر جذب ثروت بود؛ اگر پول نفت نبود، ما ۲۰ سال پیش به فکر اختراع و فناوری می افتادیم. ما باید در نسبت جذب دانشجو تجدید نظر داشته باشیم و گروه را از منافع دانشجوی شهریه پرداز منتفع کنیم. این تغییر باید در گروه احساس شود که با جذب دانشجوی شهریه پرداز، گروه به لحاظ مالی، تجهیزاتی و امکانات ارتقا یافته است.
ارتباط گروه های آموزشی علوم پایه و بالینی در اولویت دانشکده پزشکی
دکتر آقاجانی در خصوص ارتقاء جایگاه گروه های علمی توصیه کرد: گروه های علمی باید در فیلد حضور پیدا کنند و فیلد را ارتقا دهند، دانشجویان را وارد فیلد کنند و در اداره فیلدها مشارکت داشته باشند. باید این احساس ایجاد شود که بیمارستان به گروه فیزیک پزشکی احساس نیاز داشته باشد.
رئیس دانشگاه ارتباط با بالین را از دستور کارهای جدی دانشکده پزشکی دانست و خاطر نشان کرد: باید فکری سیستماتیک برای این جریان اندیشید اما لازمه آن همکاری و ارتباط بیشتر اساتید گروه پایه و بالینی با یکدیگر است. دکتر آقاجانی ابراز امیدواری کرد با تداوم تلاش ها، موقعیت علمی دانشگاه با اختراعات، فناوری و تولیدات در کشور ممتاز شود.
دکتر آقاجانی در خصوص موانع جذب اعضای هیات علمی مورد نیاز گفت: در حال حاضر که با محدودیت جدی بودجه آموزشی در دانشگاه مواجه هستیم قطعا افزایش حساب نشده تعداد اعضای هیات علمی مشکل را مضاعف خواهد کرد و ناچاریم برای تامین نیاز گروه ها بتدریج در طی چندسال عمل کنیم.
پتانسیل فوق العاده گروه ژنتیک در تولیدات علمی فناورانه
در ادامه بازدید از گروه های آموزشی، دکتر آقاجانی از گروه ژنتیک دانشکده پزشکی بازدید کرد.
دکتر طبیبی رئیس دانشکده پزشکی نیز در این دیدار ضمن معرفی گروه ژنتیک گفت: از نظر عملکرد پژوهشی، تعداد مقالات گروه ژنتیک همچنان سیر صعودی دارد. میانگین H-index اعضای هیات علمی گروه ۶۴/۸ است.
دکتر عمرانی مدیر گروه ژنتیک نیز در این دیدار اظهار داشت: در وزارت بهداشت، رشته ژنتیک به عنوان رشته بالینی محسوب می شود، این رشته را از علوم پایه خارج می کنند و به سمت بالینی شدن می برند. اعتقاد بنده این است که باید همکاری ها را گسترش دهیم و همکاری واقعی بین گروه های بالینی و پایه صورت گیرد.
وی ادامه داد: موضوع دیگر توجه به نسل جوان و سرمایه گذاری روی این نسل است. در صورت امکان با دید مثبت به وضعیت نیروهای ضریب k که هم در تدریس و هم در راهنمایی پایان نامه ها آزمون خود را پس داده اند نگاه شود.
رئیس دانشگاه در دیدار با اعضای گروه آموزشی ژنتیک با اشاره به اهمیت و جایگاه ژنتیک در دانش پزشکی گفت: ژنتیک، رشته بسیار در حال پیشرفتی در دنیا است و اگثر بیماری ها به نوعی به این رشته وابسته اند، ارتباط این رشته با گروه های بالینی شاید بیشتر از همه گروه ها ی پایه باشد. از رئیس دانشکده پزشکی می خواهم همکاری با گروه های بالینی با ماموریت های روشن و تعریف شده را ادامه دهند.
دکتر آقاجانی ادامه داد: نیاز امروزه آموزش عالی کشور، تربیت Ph.D یا فوق لیسانس نیست؛ ما به خلق ثروت و تولید؛ تولید داروی جدید، کیت جدید و تکنیک جدید نیاز داریم. ما باید بتوانیم چیزی را تولید کنیم که مورد نیاز مخاطب باشد، باید دستی از نظام سلامت کشور بگیریم و مشکلی را حل کنیم.
رئیس دانشگاه در خصوص ارتقاء در حوزه پژوهش نیز گفت: اگر پژوهش می کنیم، باید توجه شود که H-index، مقاله و سایتیشن همگی مقدمه ای برای کاربردی کردن پژوهش ها هستند.
دکتر آقاجانی خطاب به اعضای گروه آموزشی خاطر نشان کرد: این گروه، گروهی است که پتانسیل فوق العاده ای دارد که بتواند تولیدات علمی منجر به فناوری و ثروت و کارآفرینی در جامعه داشته باشد و در حل مشکلات نظام سلامت یاری رسان باشد. با این رویکرد این گروه می تواند خوش بدرخشد و دست گیر دیگر گروه ها باشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تمرکز این گروه به سمت تولید فناوری و محصول بتوانیم در کشور آوازه این گروه را شاهد باشیم.
دکترضیایی معاون آموزشی دانشگاه نیز در این دیدار گفت: گروه ژنتیک از گروه های پر افتخار دانشگاه است و دانشگاه هم باید با توجه به اختیارات و امکانات موجود به گروه نخبه کمک کند و آن را در مسیر تعالی حرکت بدهد.
وی با اشاره به اهمیت تولید انبوه حاصل از دانش و تکنولوژی در جوامع پیشرفته و تجربه آن در کشور گفت: هم اکنون در رشته های بالینی ما موفق شده ایم نیاز کشور را تامین کنیم و در تامین نیاز سلامت، نیازی به خارج از کشور نداریم و در داخل اینکار انجام می شود؛ به این دلیل که بیشتر با تکنیک و مسایل بالین سروکار داشت ولی در علوم پایه و phd این اتفاق نیفتاده است و علت آن هم مشخص است؛ فرصت برنامه ریزی درستی نداشتیم، بخش خصوصی درستی پیدا نکردیم یا صنعت خوبی نیز پیدا نکردیم.
وی در خصوص نظام آموزشی یاد آور شد: برخی از نیروهایی که در مقاطع postgraduate تربیت می شوند، توان و دانش مناسبی برای حتی رشته phd خودشان را ندارند. برخی اقدامات در نظام آموزشی نه تنها باعث افزایش ظرفیت های کشور نشد بلکه نیروهای فارغ التحصیل که مجدد وارد تدریس می شوند، نمی تواند نیروی مناسبی را تربیت کند.
دکتر ضیایی در خصوص اقدامات اساسی در حوزه آموزش دانشگاه گفت: در ابتدا باید ظرفیت ها را آزاد بگذاریم تا کسی که می خواهد، بتواند پول پرداخت کند و دانش کسب کند و دولت هم که نمی تواند پولی پرداخت کند. در بخش دیگر نیز دانشجویان نخبه حضور دارند، کسانی که دانش تولید محور دارند و می توانند در دانشگاه تغییر ایجاد کنند و باید از حضور انها در دانشگاه حمایت کنیم. این اقدامات را برای سیاستهای کلان دانشگاه باید انجام دهیم.
اساس علم پزشکی گروه آناتومی است
دکتر آقاجانی در ادامه دیدار با گروه های پزشکی، از گروه آناتومی بازدید کرد.
دکتر طبیبی رئیس دانشکده پزشکی در ابتدای بازدید از گروه آناتومی به معرفی این گروه پرداخت و در خصوص عملکرد پژوهشی آن گفت: تعداد مقالات تولید شده در گروه بالاتر از کل دانشکده است. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ که سرانه تولید مقاله ۵/۱ بود، نسبت آن ۸۵/۱ به ازای هر استاد هست که این مقدار کمی بهتر از میانگین سایر گروه ها بوده بوده است. در مقایسه با علوم پایه در حد وسط قرار دارند زیرا استعداد تولید مقاله در سایر گروه های آموزشی بیشتر است.
وی در ادامه اظهار داشت: بالاترین اچ ایندکس گروه ۱۵ می باشد و میانگین گروه اچ ایندکس ۳۸/۶ است.
دکتر پیریایی معاون مدیر گروه آناتومی با اشاره به امکانات و ظرفیت های این گروه گفت: امکانات گروه نسبتا امکانات مطلوبی است. البته برخی تجهیزات جانبی لازم است با کمک مسئولین تامین و خریداری بشوند که می توانیم سرعت بیشتری در امر آموزش داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: بعنوان دانشگاه نسل سوم ارتباط با بالین، صنعت و تولید محور کردن پژوهش ها را در دستور کار خود قرار داده ایم. در این زمینه چند محور مهم به طور جدی در گروه دنبال می شود که از جمله آنها می توان به بحث سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، بحث درمان نازایی و همینطور محور علوم اعصاب اشاره کرد.
دکتر پیریایی همچنین با اشاره به اهمیت فرهنگ اهدای جسد بر لزوم توسعه آن در جامعه تاکید کرد تا بتوان از این مسیر مشکلات متعدد گروه را برطرف کرد.
دکتر اقاجانی در دیدار با اعضای گروه اموزشی آناتومی فعالیت های آن را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: اساس علم پزشکی گروه آناتومی است. آنچه از این گروه دیده می شود چهره مثبتی است که حکایت از زحمات بسیار زیاد اساتید محترم این گروه دارد.
رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: با توجه به نیازهای کشور اکنون زمان نگاه آموزش برای آموزش گذشته است و توجیهی ندارد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت کنیم که استاد شوند و وارد سیکل آموزشی شوند. بلکه باید در سیر کار آفرینی و تولید قرار گیرند و در دوره آموزشی باید مهارت تولید فن آوری را کسب کنند.
وی اذعان داشت: نباید منابع محدود کشور صرف یک سیکل بسته و معیوب شود. این سیکل باید شکسته شود و برای دانشی که صرف علم است و قرار نیست در آینده به تولید منجر شود نباید از بودجه دولتی استفاده کرد. در همه دانشگاه های معتبر دنیا هم دانشجویان نخبه بوسیله کنکور و آزمون های ورودی به طور رایگان تحصیل می کنند اما دانشجویانی که رتبه پائین تری کسب نموده اند می بایست هزینه تحصیل خود را بپردازند.
دکتر آقاجانی تاکید کرد: گروه های آموزشی هم می بایست سهم خود را از شهریه های پرداختی حس کنند و معتقدیم گروه ها باید از این درآمد منتفع باشند.
وی گفت: تمرکز گروه های آموزشی چه در آموزش دانشجویان پزشکی و چه دانشجویان تحصیلات تکمیلی می بایست بر روی تولید محصول باشد و خروجی مشخصی همچون دارو، کیت، روش درمانی برای بازار سلامت داشته باشد. گروه آناتومی پتانسیل قابل توجهی برای این موضوع دارد و می بایست روی آن سرمایه گذاری عملی انجام گیرد.
رئیس دانشگاه در خصوص پژوهش های کاربردی توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی باید بتواند مشکلات حوزه سلامت را مرتفع نماید یا در حوزه HSR بتواند بازار علمی مناسبی همچون جذب گرانت ها، عقد قرارداد با شرکت ها را در دستور کار قرار دهد. من اطمینان دارم دکتر زرقی با عزم جزم از پژوهش های کارآفرین و خالق ثروت در این گروه حمایت می کنند.
وی خطاب به اعضای گروه گفت: در خصوص کمبودها و کاستی های پیش روی گروه امیدواریم بتوانیم آنها را مرتفع کنیم. همینطور امیدواریم برنامه مدونی از گروه دریافت کنیم تا تعداد دانشجویان شهریه پرداز و برنامه های دانشگاه را عملیاتی کنیم. در مورد همکاران ضریب کا نیز امیدواریم با پیگیری هایی که از طریق هیئت جذب به عمل خواهد آمد مشکل را به نحو مقتضی مرتفع نمائیم.
رئیس دانشگاه در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش روابط عمومی دانشگاه بتوان فرهنگ اهدای جسد را گسترش داد و همچنین از طریق ایجاد آزمایشگاه simulation در آموزش پزشکی بخشی از مشکلات کمبود جسد برای آموزش در گروه آناتومی دانشگاه را جبران کرد.
دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این دیدار اظهار داشت: سرانه های پژوهشی هر رشته می بایست با رشته های هم ردیف خودش مقایسه شود. چنانچه فیزیولوژی که نزدیکترین رشته به فارماکولوژی هست اما در رتبه بندی جهانی مشاهده می شود تعداد مقالات فارماکولوژی بسیار بالاتر است به همین دلیل است که این رشته ها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. و باید با توجه به میانگین سرانه های کشوری با دانشگاه ها مقایسه شوند.
دکتر زرقی ادامه داد: اولویت های پژوهشی دانشگاه برای دوره ۱۰ ساله دوم در حال تدوین است و در این رابطه نظرسنجی انجام شده، همچنین سطح و جامعه و اسناد بالادستی مورد ارزیابی قرار گرفته و از میان ۱۵۲۷ اولویت شناخته شده توانستیم ۸ اولویت را به طور کلی تبیین نماییم. یکی از این اولویت ها پژوهش های حوزه طب بازساختی و پژوهش های بنیادی است که نقش گروه آناتومی در آن بسیار پررنگ است.
«بیوشیمی» گروه پایه مطرح در آموزش پزشکی
دکتر طبیبی رئیس دانشکده پزشکی در ابتدای دیداربا گروه آموزشی بیوشیمی ضمن ارائه توضیحاتی به معرفی گروه پرداخت.
وی در خصوص عملکرد پژوهشی گروه بیوشیمی عنوان کرد: روند تولید مقالات این گروه در سال های اخیر صعودی بوده و هم اکنون با سرانه ۸۶/۱ در تولید مقالات، در جایگاهی بالاتر از متوسط تولید مقاله در دانشکده قرار گرفته است. دکتر طبیببی بالاترین شاخص H-index گروه را ۱۳ عنوان کرد و اظهار داشت: میانگین این شاخص برای اعضای گروه ۸۶/۷ است.
دکتر سیرتی معاون گروه بیوشیمی نیز در این دیدار، برگزاری چهاردهمین کنگره بیوشیمی در سال ۹۵ و نیز تدوین درسنامه بیوشیمی با تلاش تیمی تمامی اعضای گروه را یکی از افتخارات این مجموعه عنوان کرد.
وی در خصوص ترفیعات اعضای هیئت علمی، پرداخت حق التدریس ها و محاسبه حضور فیزیکی اعضای هیئت علمی توضیحاتی ارائه کرد و بر فعال شدن سیستم سما جهت ارزیابی اساتید تاکید کرد.
رئیس دانشگاه در ادامه این دیدار، گروه بیوشیمی را از جمله گروه های پایه مطرح در آموزش پزشکی توصیف کرد و گفت: باید تلاش شود گروه بیوشیمی هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پژوهش به جایگاه ممتاز کشور دست پیدا کند.
دکتر آقاجانی گفت: برای رسیدن به جایگاه مطلوب علمی گروه در کشور انتظار این است که نوع فعالیتها، کادر اعضای هیات علمی و زیر ساخت ها تکمیل و تلاش اعضای هیات علمی بیشتر شود.
وی گفت: اعضای هیات رئیسه دانشگاه تلاش خواهند کرد تا مشکلات گروه مرتفع شود. البته بسیاری از این مشکلات به اعتبارات متصل است و ما هم اکنون با کمبود شدید اعتبارات مواجهیم.
رئیس دانشگاه خطاب به اعضای گروه تاکید کرد: انتظار متقابل اعضای هیات رئیسه رشد کیفی علمی است. مساله کمیت دیگر در اولویت نیست. باید به سمت تولید محصول دانش محور حرکت کنیم تا مشکلی از نظام سلامت کشور مرتفع شود و این یک افتخار است.
شایان ذکر است رئیس دانشگاه در این بازدیدها ضمن تشکر از اعضای هیات علمی گروه های علمی به سبب تلاش و زحمات بی دریغ ایشان درامر آموزش و پژوهش، از هر چهار گروه بعنوان گروه هایی مهم در امر آموزش گروه پزشکی نام برد و مقرر گردید مسائل ارائه شده در این بازدیدها در هیات رئیسه دانشکده پزشکی طرح شده و از طریق هیات رئیسه دانشگاه جهت اجرا پیگیری شود.