عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

اولین همکاری سه جانبه ایران، فنلاند و افغانستان در حوزه علوم زمین

نشست هم اندیشی دوره آموزشی کارشناسان افغان که از سال ۱۳۹۵ با همکاری سازمان‌های زمین شناسی ایران و فنلاند آغاز شده بود، در هتل استقلال تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور: در این نشست دو روزه که با حضور سفیر فنلاند، رئیس سازمان زمین شناسی افغانستان، معاونان سازمان زمین شناسی ایران، نماینده شرکت GIZ آلمان و جمعی از مدیران و متخصصین معدن و علوم زمین برگزار شد، افراد حاضر در خصوص برگزاری دوره آموزشی مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سید هادی میرمحمد میگونی، رئیس روابط بین الملل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ابتدای این نشست ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان گفت: بحث آموزش متخصصین افغان، اولین بار در سال ۲۰۱۲ با هدف ارتقاء سطح علمی و تجربی متخصصین افغانستان مطرح شد و پس از پیگیری‌ها، سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۶ برنامه عملیاتی برای آموزش متخصصین اجرا شد.

وی خاطر نشان کرد: آموزش متخصصین با محور ژئوفیزیک مطرح شد و در تمامی محورها آموزش به صورت تئوری و عملیاتی انجام شد.

میگونی بیان کرد: اولین دوره آموزشی در شهر قم به مدت یک ماه با محوریت انواع روش های ژئوفیزیک زمینی برگزار شد.

دومین دوره در شهر شیراز به مدت سه هفته در زمینه پردازش داده‌های ژئوفیزیک هوایی برگزار شد و در این دوره عملیات صحرایی نداشتیم.

دوره پایانی نیز در پارک علم و فناوری شهر یزد برگزار شد که به مباحث ژئوفیزیک زمینی به همراه عملیات صحرایی پرداخته شد.

در ادامه این نشست، مدیر فنلاندی این پروژه، سفیر فنلاند، معاون زمین شناسی ایران و تعداد دیگری از مدیران مربوطه سخنرانی‌هایی ایراد کردند.

شایان ذکر است در این دوره علاوه‌بر تبادل اطلاعات بین متخصصین ایران و فنلاند، تعداد ۱۵ متخصص از کشور افغانستان تحت آموزش قرار گرفتند.