عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

برگزاری مراسم اختتامیه دوره های آموزشی بین المللی ریلی مشترک ایران و ایتالیا

برگزاری مراسم اختتامیه دوره های آموزشی بین المللی ریلی مشترک ایران و ایتالیا


مراسم اختتامیه دوره های آموزشی بین المللی ریلی مشترک ایران و ایتالیا، سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ با حضور مدیران ارشد شرکت های راه آهن ایران و ایتالیا، اعضای هیات رئیسه و مسئولان دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد .
در ابتدای این مراسم دکتر یقینی (معاون آموزشی دانشکده مهندسی راه آهن)، گزارشی در مورد این دوره ها ارائه کرد. به گفته وی برگزاری دوره های آموزشی بین المللی ریلی مشترک ایران و ایتالیا پس از دو سال و نیم مذاکره رخ داده است . وی افزود: این دوره ها با حضور ۲۲ استاد ایتالیایی و ۱۲ استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در ۹ گروه آموزشی و در قالب ۲۲ دوره تخصصی برگزار شده و مدت  آن ۱۵۰ روز بوده است.
به گفته معاون آموزشی دانشکده مهندسی راه آهن، در این دوره ها ۷۷۴ نفر شرکت داشته اند و ۵۲ هزار ساعت آموزش به این افراد ارائه شده است .
دکتر یقینی برگزاری این دوره آموزشی را در کشور بی نظیر دانست و رضایت و خرسندی اساتید ایتالیایی از حضور در ایران و تغییر نگرش شرکت کنندگان نسبت به چالش های صنعت ریلی و راه آهن را از جمله مهم ترین دستاوردهای برگزاری دوره آموزشی مذکور برشمرد.
در ادامه، نینو چینگولانی (معاون پروژه های بین المللی راه آهن ایتالیا)، برگزاری این دوره ها را شروعی برای آغاز همکاری های بیشتر ایران و ایتالیا در آینده دانست و از تعهد دو طرف به همکاری های بیشتر در آینده با هدف دانش افزایی خبر داد. وی رضایت اساتید و شرکت کنندگان در این دوره ها را نشانگر موفقیت این طرح دانست و گفت: طی این مدت علاوه بر اطلاعات فنی، دو طرف مبادلات فرهنگی و عاطفی نیز داشتند .


سپس دکتر شاه حسینی (معاون بین الملل دانشگاه)، با تشریح برنامه های موجود برای ارتقای اعتبار و جایگاه بین المللی دانشگاه علم و صنعت ایران، از عقد ۴۰ تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه و دیگر دانشگاه های جهان خبر داد و افزود: ۳۱ مورد از این تفاهم نامه ها عملیاتی شده که باعث شده دانشگاه علم و صنعت ایران از این لحاظ جایگاه اول را در کشور کسب کند .
وی پیشرفت های دانشکده مهندسی راه آهن را ستود و اظهار امیدواری کرد فعالیت های بین المللی این دانشکده و کل دانشگاه افزایش یابد.
معاون بین الملل دانشگاه علم و صنعت ایران، افزایش ارتباط این دانشگاه با همکاران دانشگاهی راه آهن ایتالیا (دانشگاه های رم و میلان) و افزایش ارتباط دانشکده مهندسی راه آهن با مراکز تحقیقاتی راه آهن جمهوری اسلامی و به تبع آن مراکز تحقیقاتی خارج از کشور را از جمله طرح های آتی و در دست اجرا دانست .
در پایان دکتر محمدزاده (مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، در سخنانی راه آهن را یک مجموعه اقتصادی دانست که باید درآمدزا و سودزا باشد. وی با توضیح فعالیت های راه آهن برای سودآور شدن و افزایش حمل بار از سال ۱۳۹۲ به این سو، بار قابل جذب در بخش ریلی را ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تن در سال دانست که در حال حاضر به ۴۷ میلیون تن در سال افزایش یافته است .

دکتر محمدزاده مهم ترین عامل توان رقابتی ضعیف راه آهن را بهره وری پایین در این بنگاه اقتصادی دانست و ضمن اظهار خرسندی از استفاده از تجربیات آموزشی ایتالیا گفت: خوشحالیم که همکاران ما از ظرفیت دانشگاه معتبر علم و صنعت ایران استفاده کرده اند. وی تاکید کرد: ما باید برای رشد خودمان از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم و آموزش هم یک اقدام رو به جلو بود .
دکتر محمدزاده افزود: این اقدامات با جدیت و قوت ادامه می یابد و از تجربیات بقیه کشورهای جهان هم استفاده می کنیم. امیدواریم آنچه که باید اصلاح شود به مدیران راه آهن اعلام شود. دوره های آموزشی دیگری در حال طراحی است و منتخبانی از این دوره ها به ایتالیا سفر خواهند کرد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هدف از این اقدامات، حرکت در راستای توسعه اقتصادی کشور است. ما باید در مواجهه با دشمنان خود بیشترین تلاش را انجام دهیم تا کمترین خدشه به کشور وارد شود.
در پایان این مراسم، لوح تقدیر و هدایایی از سوی دانشگاه علم وصنعت ایران و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مدیران عامل فعلی و سابق راه آهن، نینو چینگولانی و برخی اساتید ایتالیایی، تعدادی از مسئولان، اساتید و کارکنان دانشکده مهندسی راه آهن و شرکت کنندگان ممتاز دوره های آموزشی مذکور اعطا شد.

آلبوم تصاویر
Sapp.ir/iust_iran