عمومی | دانشگاه حکیم سبزواری

جلسه هم اندیشی استادان دانشگاه حکیم سبزواری با موضوع ” مبانی و موانع تفکر در اسلام و علوم روز”برگزار شد

نشست هم اندیشی استادان دانشگاه حکیم سبزواری با موضوع ” مبانی و موانع تفکر در اسلام و علوم روز ” و سخنرانی جناب آقای دکتر محمد داودی استادیار محترم گروه زبان انگلیسی دانشگاه در ساعت ۲۰ لغایت ۲۲ روز دوشنبه مورخ ۲۴/۰۲/۹۷ در سالن بیهقی با حضور ۴۸ تن از اعضای محترم هیات علمی دانشگاه تشکیل گردید و نکات زیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت:

مفهوم تفکر: عبارتست از سیر درونی و حرکت از مقدمات به نتیجه و از معلوم به مجهول بر اساس علم.

تفاوت تفکر و تعقل: تفکر به حرکت درآوردن و جولان ذهن در خزانه معلومات پیشین به منظور نیل به یافتن کلید حل مجهولات پیش روست اما تعقل عبارت است از شناخت، علم و ادراک یا قوه خدادادی که امکان شناخت را برای انسان فراهم می آورد( کلانتری ۱۳۸۶ :۴۵). خداوند متعال بیش از ۳۰۰ بار در قرآن کریم انسان ها را به بهره جستن از این نیروی خدادادی دعوت کرده است(علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان ج. سوم ص:۱۵۷).

ارزش و اهمیت تفکر: امام جعفر صادق(ع) در اهمیت تفکر می فرمایند: فکر آینه حسنات است و کفاره سیئات و روشنی دلها و وسعت خلق و بوسیله آن آدمی به آنچه صلاح امر معاد است می رسد و حاصل می شود اطلاع بر عواقب امور و زیادتی در علم و آن خصلتی است که هیچ عبادتی مثل آن نیست(معراج السعاده ملا احمد نراقی).

انواع تفکر:

قواعد تربیت تفکر انتقادی:

خطاهای فکری:

موضوعات مناسب برای تفکر:

اصول تفکر در اسلام:

موانع شکل گیری تفکر:

در ادامه نشست آقایان دکتر قربانی، دکتر موسوی، دکتر خسروبیگی و دکتر رحیمی اعضای محترم هیات علمی گرو های علوم سیاسی، معارف اسلامی، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و ادبیات فارسی به نقد و بررسی مطالب ارائه شده در نشست هم اندیشی از قبیل گنجاندن درس اصول تفکر انتقادی  برای دانشجویان و اصلاح عبارت “همواره سطح بهینه ای از شک داشته باشیم” و تمایز قایل گشتن بین رسالت علم و فلسفه و نیز لزوم توجه بیشتر به شرایط جامعه و عدالت اجتماعی در مقوله تفکر و مشارکت دادن دانشجویان در مباحث کلاسی و فراهم نمودن فضای تعقل و تفکر مناسب.