عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر: جدایی آموزش از پرورش چالشی مهم در جامعه آموزشی و علمی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس دشتی در دیدار با اساتید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ضمن تبریک این ایام فرخنده اظهار داشت: از اینکه توفیق حاصل شد تا در جمع فرهیخته و اندیشمند اساتیدی که امروز به‌پاس زحمات بی‌دریغ آن‌ها در عرصه علم‌آموزی این جلسه برگزارشده حضور یابم خدا را شاکرم.
وی افزود: مساله مهمی که در فضای آموزشی مطرح است بحث الگو بودن و اسوه بودن اساتیدی است که درواقع از منابع قدرت، ابزار و اهرم‌های موثر یک مربی محسوب می‌شوند، البته این الگو بودن یک تکلیف نیست بلکه یک توصیف است این‌طور نیست که توصیه بکنیم که یک استاد باید در کلاس الگو باشد چراکه او به‌طور طبیعی الگو هست و سرمشق دانشجویان قرارمی‌گیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس دشتی خاطرنشان کرد: نهایت تلاش و آرزوی یک دانشجو این است که روزی بتواند همانند استاد خود بر کرسی تدریس تکیه زند و ازنظر شخصیتی کاملاً شبیه استاد خود درآید بنابراین بحث الگوپذیری و الگو گیری و اسوه پذیری به‌خودی‌خود انجام می‌شود و توصیه کردن مبنی بر اینکه استاد باید الگو باشد اصولاً بی‌مفهوم است بلکه بحث بر سر این است که این الگو باید جنبه مثبت به خود بگیرد.
مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر ضمن تاکید این مطلب که بسیار مهم است منِ استاد به‌طور طبیعی دانشجو از کدام رفتار من تصویربرداری می‌کند افزود: دانشجو به‌طور طبیعی سعی می‌کند خودش را از هر نظر با خصوصیات منِ استاد وفق دهد که آیا برای او الگوی مثبتی ارائه می‌دهم یا اینکه یک الگوی منفی؟
وی ادامه داد: این مطلب مخصوصاً وقتی استادی ازنظر علمی دارای وزانت بیشتری باشد و در میان همکاران هیات‌علمی از نوعی کارآمدی و تبحر بیشتری برخوردار باشد اهمیت بالاتری می‌یابد چراکه دانشجویان نسبت به او مریدترند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دشتی گفت: معضل دیگری که امروزه در جامعه آموزشی و علمی ما وجود دارد جدایی بین مساله آموزش از پرورش در جامعه است که درون خانه‌ها هم کشیده شده و لذا به‌هیچ‌وجه استاد در دانشگاه نباید این تلقی را داشته باشد که وظیفه‌شان فقط تدریس است و کاری به مسائل تربیتی و اعتقادی نداشته باشند.
وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهمی که اساتید علاوه بر تدریس و تعلیم رشته تخصصی خود به عهده‌دارند وارد شدن در مسائل اعتقادی، فرهنگی و تربیتی است.
انتهای پیام/ م.غ ۱۰۲۳