عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

نسخه پژوهشی " مصاحبه ساختاریافته بالینی برای ارزیابی اختلال های DSM-۵ " یکی از پرفروش ترین کتب دانشگاه در نمایشگاه کتاب معرفی شد

نسخه پژوهشی " مصاحبه ساختاریافته بالینی برای ارزیابی اختلال های DSM-۵ " بعنوان جدیدترین مرجع تشخیص و طبقه بندی اختلالات روانی در حوزه روانشناسی ، روانپزشکی و بهداشت روان ، یکی از پرفروش ترین کتب دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در نمایشگاه کتاب معرفی شد.

دکتر" پروانه محمدخانی " استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که تنظیم ، تدوین و ترجمه این اثر ارزشمند علمی را بعهده داشته است ، در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه درباره این کتاب گفت: از سال ۱۹۵۰ میلادی که محققان خارجی نسبت به تدوین DSM-۱ اقدام کردند ، در ابتدا عوامل خطر زیربنایی در اختلالات روانی مدنظر بود، اما پس از چاپ DSM-۱ و DSM-۲ ، جهت گیری این نسخ پژوهشی به سمت طبقه بندی اختلالات روانی براساس ملاک های تشخیصی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نسخه پژوهشی DSM-۵ ، کاملترین نسخه و جدیدترین مرجع برای پیشگیری ، تشخیص و درمان انواع اختلالات روانی است که در جهان منتشر شده است ، گفت که این کتاب برای روانشناسان بالینی ، روانپزشکان ، دانشجویان این دو رشته ، پرستاران ، بعضا مددکاران اجتماعی و حتی دانشجویان پزشکی که دوره های روانپزشکی را می گذرانند ، کاربرد دارد.

دکتر محمدخانی افزود: ترجمه این مجموعه علمی – پژوهشی که کاملا تخصصی است ، دو سال طول کشید، و با توجه به کاربرد آن بعنوان راهنمای تشخیص و پیشگیری ، ترجمه آن بسیار دقیق و کامل انجام شده و هر صفحه عین سند ارائه شده است.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ابراز امیدواری کرد: این کتاب ارزشمند بتواند به متخصصان در تشخیص انواع اختلالات روانی که در بسیاری مواقع دارای علائم نزدیک به یکدیگر هستند ، کمک کند.

دکتر محمدخانی توضیح داد: مرحله تشخیص در هر بیماری ، مقدمه درمان اصلی و بهبودی بیمار است ، و با توجه به اینکه تشخیص در اختلالات روانی ، به دلیل علائم همسان و نزدیک به یکدیگر، از حساسیت بالایی برخوردار است ، این مجموعه مصاحبه ساختاریافته بالینی برای ارزیابی و تشخیص اختلال های روانی می تواند راهنمای علمی و کاربردی دقیقی در این زمینه محسوب شود.

لازم به ذکر است ، کتاب نسخه پژوهشی " مصاحبه ساختاریافته بالینی برای ارزیابی اختلال های DSM-۵ ( SCID-۵-RV ) از انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، حاصل کار محققان خارجی " مایکل بی.فرست ، جانت بی.و.ویلیامز، روندا اس، کارگ و رابرت ال اسپیتزر " است که توسط دکتر " پروانه محمدخانی " تنظیم ، تدوین و به زبان فارسی ترجمه شده و در این فعالیت ، " محمد ابراهیم زاده موسوی ، بهزاد ریگی کوته ، مریم یوسفی طبسی ، صفورا خوشدل دریامری " همکاری داشته اند.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحت نظارت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در زمینه سه حوزه سلامت ( سلامت روان ، سلامت اجتماعی و توانبخشی ) نسبت به تربیت نیروی متخصص مانند روانشناس و روانپزشک ، و ارائه خدمات تخصصی این سه حوزه اقدام می کند.


انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور