عمومی | دانشگاه زابل

دکتر ستاری دانشگاه زابل را فعال ترین و موثرترین دانشگاه استان در زمینه اثرگذاری بر زندگی روزمره مردم منطقه دانست

به گزارش روابط عمومی:

رئیس دانشگاه زابل، معاونین و جمعی از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه، در نشستی علمی، با جناب آقای دکتر سورنا ستاری، معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور، جناب آقای سید دانیال محبی استاندار محترم سیستان و بلوچستان و دکتر حبیب ا... دهمرده نماینده محترم مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی،دیدار و گفتگو نمودند. این نشست هم‌اندیشی، با محوریت بومی‌سازی الگوهای توسعه منطقه، کیفیت و نقش نیروی انسانی در گسترش پژوهش‌های تجاری، حمایت از کارآفرینی و ایجاد زیرساخت‌های کسب‌وکار توسط دانشگاه به‌منظور رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۹۷ در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های آیت ا... هاشمی رفسنجانی دانشگاه زابل برگزار شد.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این نشست، بابیان اینکه هیچ نیرویی قوی‌تر و کاراتر از قدرت نیروی انسانی نیست؛ بر ارتقای کیفیت، اهمیت قائل شدن به جایگاه و هدف گزاری برای حفظ نیروهای انسانی تاکید کرد و دانشگاه زابل را به دلیل دارا بودن حجم بالای نیروی انسانی متخصص و خبره، دارای یک پتانسیل بسیار ارزشمند برشمرد. وی از دانشگاه به‌عنوان مبدا همه تحولات یادکرد و برنامه‌ریزی برای جذب جوانان به این محیط علمی و ایجاد بسترهای کسب‌وکار مناسب برای آنان را هنر تصمیم‌گیرندگان استانی برای تقویت سرمایه‌های انسانی منطقه دانست. وی بابیان این مطلب که اثرات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بر محیط پیرامونش، به‌واسطه تاثیر دانش بر زندگی مردم، بسیار پراهمیت می‌باشد؛ دانش را گره‌گشای تمامی مشکلات دانست و بر بومی‌سازی الگوهای پیشرفت هر منطقه تاکید کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دانشگاه زابل را به جهت تاثیرگذاری بر زندگی روزمره مردم، از تمامی دانشگاه‌های استان فعال‌تر و موثرتر توصیف و اضافه نمود: باید شعله این امید که دانشگاه زابل پایگاهی برای حل مشکلات می‌باشد را در دل مردم زنده نگاه داشت و با ارائه الگوهای درست، بسترهای تزریق دانش، پژوهش و آموزش به اقتصاد منطقه و کشور را فراهم نمود. وی بابیان اینکه ماموریت هر دانشگاه نسبت به موقعیت جغرافیایی و شرایط منطقه‌ای آن متفاوت است و ماموریت‌های استانی و محلی هر دانشگاه باید در اولویت قرار گیرد، گفت: وظیفه دانشگاه‌ها، خلق تکنولوژی، حرکت به‌سوی کارآفرینی و برقراری ارتباط موثرمیان آموزش و پژوهش با اقتصاد است.

دکتر ستاری بابیان این مطلب که اعتبارات دولت، برای پژوهش و گسترش مرزهای دانش است و کار تجاری با آن شکل نمی‌گیرد؛ بزرگ‌ترین آفت پژوهش‌های تجاری را وابستگی به اعتبارات دولت عنوان کرد و افزود: باید ماهیت تحقیق و پژوهش را از بدنه پژوهش‌های دولتی جدا کرد و به بخش خصوصی سپرد، محیط کسب‌وکار را برای کارآفرینی دانشجویان مهیا ساخت و برای مسائل اساسی منطقه‌ای راه‌حل‌های بومی ارائه نمود تا بدین ترتیب، علمی که در جامعه دانشگاهی تولید می‌شود بتواند کارایی یابد و گره‌ای از مشکلات مردم را بگشاید. وی از پروپوزال‌های ارائه‌شده توسط اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در رابطه با ریز گردها، تبخیر آب و پتانسیل گاو سیستانی استقبال کرد و آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای کار بر روی پروژه‌های علمی در شاخه‌های ژنتیک و بیوتکنولوژی در رابطه با حفظ ذخایر ژنتیکی گاو سیستانی را اعلام نمود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور در پایان، با تاکید بر لزوم تمرکز تولید در بخش خصوصی گفت: دانشگاه باید با آماده‌سازی محیط کسب‌وکار، سبب‌ساز کیفیت، بازدهی و پیشرفت کار گردد و با ایفای نقشی ویژه در ایجاد اشتغال، نفوذ تکنولوژی و توسعه استارت آپ ها، خلاهای موجود در منطقه را با نوآوری و استفاده از برنامه‌های دانش‌بنیان برطرف سازد. وی حساسیت بر روی نیروی انسانی و لزوم پرورش استعدادها و فراهم‌سازی زمینه‌های ماندگاری آن‌ها در منطقه را، بسیار ضروری دانست و گفت این وظیفه بر دوش ماست که آموزش عالی را به جامعه تزریق کنیم و حلقه وصل آن به اقتصاد کشور باشیم.

در ابتدای این نشست، دکتر موسی بهلولی، رئیس دانشگاه زابل ضمن خیرمقدم به میهمانان گرامی، با معرفی اجمالی و بیان شرحی از فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه زابل، رسالت‌های این دانشگاه را فراتر از زمینه‌های رایج آموزشی و پژوهشی دانست و مسئولیت‌های مضاعفی همچون نقش‌آفرینی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعمال سیاست‌های ترویجی در چارچوب اقتصاد مقاومتی را نیز در راستای این مسئولیت‌ها برشمرد. رئیس دانشگاه زابل به نقش موثر این دانشگاه در تغییر الگوی کشت منطقه، حفظ ذخایر ژنتیک گونه‌های بومی و توسعه الگوهای ترویجی درزمینهٔ پرورش دام‌های خاص و گیاهان مقاوم همچون زیتون و گیاهان دارویی اشاره نمود و بیان کرد که این دانشگاه، همسو با نگاه جهانی به جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در استفاده از تولیدات علمی دانشگاه‌ها به‌منظور تولید سرمایه، رویکردهای بسیاری را درزمینهٔ گذر به‌سوی تبدیل‌شدن به دانشگاهی کارآفرین هدف‌گذاری کرده است.

وی درزمینهٔ پتانسیل‌ها و توانمندی‌های منطقه سیستان؛کشاورزی، دامداری، انرژی‌های تجدید پذیر، مرز و گردشگری را به‌عنوان بسترهای قابل جهت‌دهی در توسعه منطقه برشمرد و از ترویج کشت گیاهان دارویی و درخت زیتون به‌عنوان نمونه‌های بسیار موفقی از کشاورزی جهت‌دار یادکرد که با توجه به شرایط آب و هوایی و تنش‌های شوری و خشکی موجود در منطقه امکان رشد باکیفیت و با مواد موثره حتی بالاتر از خاستگاه طبیعی این گیاهان نیز مهیا می‌گردد.

دکتر بهلولی در بیان معضلات منطقه، به عدم وجود نگاه جامع، موانع موجود در بازاریابی برای محصولات تولیدی و ناکارآمدی آمارهایی که مبنای تحقیقات هستند، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که استفاده از ظرفیت و توان علمی دانشگاه برای حل علمی مسائل فوق، می‌تواند نقش موثری در بهبود شرایط منطقه ایفا نماید.

در ادامه سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان، با تاکید بر اینکه تمام پروژه‌های بخش خصوصی باید از دانشگاه بگذرد، به لزوم ارتباط پایا و دوطرفه میان دانشگاه‌ها به‌عنوان حوزه علم و تخصص و بخش خصوصی به‌عنوان حوزه تولید اشاره نمود. وی بابیان اینکه استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های کمی و کیفی بالایی برای پیشرفت دارد، دانشگاه را بستر علم و تلاش برای رسیدن به قطعیات علمی دانست و بابیان اینکه فرهنگ قرانی ما نمادی از تحقیق و پژوهش می‌باشد گفت: در قران نیز بر سه مبحث پژوهش و زایش تخصص، تحقیق و راستی آزمایی یافته‌های علمی و عینیت بخشیدن با به‌کارگیری و عمل به آن‌ها تاکید شده است و در پایان ابراز امیدواری کرد که ره‌آورد سفر معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برای دانشگاه زابل مفید و موثر باشد.

دکتر حبیب ا... دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از رئیس و مجموعه دانشگاه زابل برای مهیا ساختن شرایط این میزبانی، از سیستان به‌عنوان سرزمینی یادکرد که در طول تاریخ در ابعاد مختلف دارای ظرفیت و استعداد بوده و از بعد مذهبی نیز به نام دارالولایه، در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی شهره عام و خاص بوده است. وی با اشاره به اینکه آب مایه حیات و تداوم زندگی در منطقه است، مواردی همچون دستیابی به آب‌های ژرف و جلوگیری از تبخیر و رسوب‌گذاری را سه مسئله تعیین‌کننده در مدیریت این منبع ارزشمند حیات دانست و ابراز امیدواری کرد که باهم افزایی و تلاش برای تبدیل تهدیدهای منطقه به فرصت‌های کارآمد، بتوان نقطه عطفی در توسعه این سرزمین کهن ایجاد نمود. وی در پایان از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه زابل خواست که اندیشه و عملشان را کاربردی نموده و با پیاده‌سازی دستاوردهای علمی برای حل مشکلات منطقه، منشا خیرات و برکات ماندگاری برای این دیار باشند.

در حاشیه این نشست، دکتر ستاری از مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه زابل در مجتمع آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی بقیه ا... الاعظم (عج) نیز بازدید به عمل آورد.

























آدرس صفحه رسمی کانال اطلاع رسانی دانشگاه زابل در پیام رسان سروش

http://sapp.ir/pr.uoz.ac