عمومی | دانشگاه تهران

ششمین گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر ابوالحسن ریاضی، معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این گردهمایی گفت: «سیاست وزارت علوم و به‌طور مشخص سازمان امور دانشجویان به‌عنوان نیروی پشتیبان در حوزه ستادی، در این دوره اولویت دادن به رشد و تقویت حوزه بهداشت و سلامت است».

وی افزود: «در چهار سال گذشته بنا به ضرورت‌ها تمرکز جدی در حوزه مشاوره داشته‌ایم، که با همکاری دانشگا‌ه‌ها این بخش جایگاه خود را پیدا کرده است و در چهار سال دوم مراکز مشاوره همان مسیر را با قدرت طی خواهند کرد و ما امیدواریم که بخش بهداشت و سلامت به‌موازات مراکز مشاوره به جایگاه و نقش خود دست یابد».

دکتر ریاضی با تصریح اینکه اولویت ما بهداشت، سلامت و درمان نیست به جز در مجموعه‌هایی که درمان در دسترس نباشد، گفت: «بدنه اصلی مراکز بهداشت ما همکاران پزشک هستند و به طور طبیعی نگرش پزشکان درمان‌محور است و یک جمعیت دانشجویی با آمار کنونی نمی‌تواند از طریق یک مرکز درمان دانشگاهی خدمات دریافت کند. سیاست ما در درجه اول تقویت و گسترش مراکز بهداشت است، که در این راستا اولویت با بهداشت و سلامت می‌باشد».

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در ادامه اظهار داشت: «در این چارچوب با توجه به تجربه‌ای که در چهار سال گذشته در مشاوره داشته‌ایم، تمرکزمان بر آموزش بوده است. بحث استانداردها و نیازهای بدنه دانشجویی نیازمند به روزرسانی خیلی از مسائل در حوزه‌های نظری و عملی است. از این حیث بخش قابل توجهی از نشست‌های ما آموزش خواهد بود و محور اصلی آموزش دانشجویان هستند که در این مسیر باید به گروه همیاران بیشترین آموزش داده شود تا در این راستا آموزش همسالان انجام گیرد».

به گفته وی گروه همیاران سلامت تبدیل به همیاران سلامت جسم و روان شده است، تا در این جهت سازماندهی گروه‌های دانشجویی که تمایل به همکاری دارند، صورت گیرد و این سرمایه اصلی است تا بتوان یک بدنه بزرگ دانشجویی در کنار مراکز بهداشت ایجاد کرد.

دکتر حسن به‌نژاد، معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم و با بیان اینکه سلامت محور توسعه است، گفت: «روسای مراکزی که در این گردهمایی حضور دارند بخش سلامت و بهداشت دانشگاه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند که دارای جایگاه بسیار مهمی است. سلامت محور توسعه است، اگر فعالیت در این حوزه انجام نگیرد، ما شاهد توسعه در دانشگاه‌های کشور نخواهیم بود».

وی خاطرنشان کرد: «اگر مسائل مربوط به بهداشت و سلامت اتفاق نیفتد، دانشجویان ما آن شرایط آرمانی را نخواهند داشت. هدف ما ارائه خدمات بهداشتی در کمترین زمان و بالاترین سطح کیفی برای دانشجویان است. لذا ارائه چنین جلساتی برای هماهنگی این مراکز و ایجاد همکاری می‌تواند، بسیار مفید باشد».

دکتر به نژاد با اشاره به اینکه بهداشت و درمان یک بحث بین رشته‌ای است، تصریح کرد: «خیلی از گروه‌ها باید با همکاری این امر مهم را رقم بزنند، تا اینکه بتوان در این حیطه دانشجویان خوبی را از نظر علمی و روانی تربیت کرد».

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران، با اظهار اینکه همکاری مراکز در بخش سیمای زندگی می‌تواند مفید واقع شود، گفت: «در سیمای زندگی مشکلات زندگی دانشجویی احصاء می‌شود و باید یک هماهنگی در این بخش با کارهایی که هریک از مراکز انجام می‌دهند، ایجاد شود».

وی با عنوان اینکه یکی از اصلی‌ترین اهداف دانشگاه تهران بحث بهداشت است، تصریح کرد: «عدم دقت در تمرکز بر مسئله بهداشت می‌تواند هم در مراکز تحصیلی و هم در خوابگاه‌های دانشگاه‌های کشور مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد. توقع ما این است که پتانسیلی که در این شورا جمع شده بتواند یک برنامه جامع برای مقابله با مسائل بهداشتی در سطح دانشگاه‌ها ارائه دهد و به‌طور حتم باید بحث بهداشت در کنار درمان جدی گرفته شود».

دکتر به نژاد در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «از مسائل دیگر که باید به آن پرداخته شود، بحث هم‌افزایی و عقد تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌ها به‌ویژه در استان‌ها و شهرستان‌هایی است که در آنها دانشگاه‌ها امکانات مختلف دارند. ما در دانشگاه تهران در زمینه ارائه خدمات به دانشجویان دانشگاه‌های دیگر و یا حداقل به دانشجویان منطقه خود اعلام آمادگی می‌کنیم».

دکتر یوسف مقدس، رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران، با بیان اینکه گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان سالیانه و مقارن با هفته سلامت برگزار می‌شود، گفت: «در این دوره دانشگاه تهران میزبان ششمین گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور است که از طرف دفتر سلامت دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ریزی شده است».

وی هدف از گردهمایی را هم‌اندیشی روسای مراکز بهداشت و درمان توصیف کرد و افزود: «این هم‌اندیشی منجر به تبادل نظر در مورد امور جاری، نیازها، بررسی مشکلات و ارائه برنامه‌های آموزشی می‌شود. هم‌چنین شناساندن جایگاه بهداشت و سلامت در دانشگاه‌ها و دادن اهمیت بیشتر به این امر در مورد دانشگاه‌هایی که فعالیت چندانی ندارند، از دیگر اهداف این گردهمایی است».

دکتر مقدس تبریزی تدوین آیین‌نامه تشکیل مراکز بهداشت و درمان را از دستاوردهای برگزاری این گردهمایی‌‌ها برشمرد و خاطر نشان کرد: «برخی از دانشگاه‌ها دارای مرکز بهداشت و درمان بودند و تعدادی دیگر این گونه مراکز را نداشتند، این آیین نامه باعث شد تا مدیران دانشگاه مخاطب قرار بگیرند و به سمت ایجاد مراکز بهداشت و درمان حرکت کنند. این دستاورد بزرگی بود، که به صورت حمایتی از طرف وزارت علوم و برای اهمیت دادن به موضوع سلامت صورت گرفته است».

به گفته رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران برگزاری این نشست‌ها در کنار ارتباط بیشتری که بین مراکز صورت می‌گیرد، منجر به اهمیت دادن به موضوع سلامت و طرح مشکلات دانشگاه‌ها در این حوزه می‌شود.

در ادامه این گردهمایی دکتر منصوره سادات صادقی، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم سخنرانی خود را با موضوع تشریح اهداف گردهمایی و گزارش عملکرد مراکز بهداشت و درمان و برنامه های آینده دفتر مشاوره و سلامت ارائه داد. همچنین دکتر شفیعی‌نیا، معاون دفتر مشاوره و سلامت و رئیس اداره سلامت و تندرستی وزارت علوم به ارائه گزارش کارنامه سلامت پرداخت.

معرفی برنامه «کارینو، صبحانه» توسط مرکز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتی اصفهان، برگزاری میزگرد تخصصی «سبک زندگی سالم در خوابگاه‌ها» و برگزاری کارگاه HSE توسط مرکز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتی امیر کبیر از دیگر برنامه‌های این گردهمایی بود.

هم‌چنین در بخش دیگری از این گردهمایی از زحمات دکتر ریاضی، معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و دکتر یعقوبی مدیر کل سابق دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تقدیر شد.

در پایان گردهمایی از مراکز بهداشت و درمان برتر، نمونه و فعال با حضور دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر به عمل آمد.