نشست تخصصی بناهای تاریخی مراکز آموزش عالی
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه هنر، دکتر خادمی با بیان اینکه در راستای ساماندهی بناهای تاریخی مستقر در دانشگاه ها، فقط بحث مادیات تنها مطرح نیست، اظهار داشت: ساماندهی این بناها علاوه بر بحث تخصیص بودجه، مجوزها و حمایت سازمان ها و وزات علوم را می طلبد.
وی با بیان اینکه همه مشکلات همزمان حل نمی شود، گفت: همفکری و هم اندیشی در راستای شناسایی مشکلات و ارایه راه حل در راستای حل مشکلات از اهمیت بالایی برخوردار است.
دکتر خادمی افزود: اواخر سال گدشته نامه ای با مضمون اهمیت حفظ بناهای تاریخی و ارتقای فرهنگی و هویت معماری کشور به دانشگاه ها ارسال و یک سری اطلاعات دریافت و جمع بندی شد که در ادامه این حرکت مثبت، باید ردیف بودجه متمرکز برای حفظ و مرمت بنا های تاریخی در نظر گرفته شود.
مشاور معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: بعضی از بناها ثبت ملی نشده اند و باید این بناها شناسایی و به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرند.
دکتر مصطفی کیانی هاشمی رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز دراین نشست گفت: ما به دلیل کمبود بودجه جهت مرمت بناهای تاریخی و نامناسب بودن فضای کاربری به ویژه در بخش آموزش، تمایلی برای تحویل این ساختمان های تاریخی نداریم و از طرفی با انجام این کار هزینه های تحصیل دانشجویان دو برابر می شود.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان افزود: در کشورهای اروپایی ساختمان های تاریخی با قدمت ۴۰۰ سال وجود دارد که نگاه مدرن تری در راستای حفظ و مرمت آنها وجود دارد.
سپس دکتر محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهر سازی وزارت راه و شهر سازی اظهار کرد: در راستای استفاده از ساختمان های ارزشمند ما هنوز راهی برای ساختمان هایی که در اختیار دولت هستند پیدا نکرده ایم، از طرفی دانشگاه ها دارای ساختمان های ارزشمند هستند ولی تلاشی برای نگهداری این ساختمان ها نشده است.
وی گفت: باید با تبادل افکار و انتقال تجربیات راهکارهای لازم در راستای حفظ و مرمت این بناهای با ارزش تاریخی را اجرا و به کار ببندیم.
معاون معماری و شهر سازی وزارت راه و شهر سازی در ادامه افزود: تشکیل کمیته در دانشگاه ها و مستند سازی تجارب ارزنده در راستای ایجاد مصوبه گام مهمی در جهت کمک به حفظ، مرمت و نگهداری ساختمان و بناهای تاریخی کشور به شمار می رود.
دکتر علی زمانی فرد رئیس دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر گفت: ما با دو نوع بنا در دانشگاه مواجه هستیم یک نوع بنا خود دانشگاه ها هستند و نوع دوم دانشگاه ها در آن بناهای تاریخی مستقر هستند.
وی در ادامه با اشاره به این که ما باید درک مناسبی از ظرفیت های تاریخی داشته باشیم بیان کرد: حوزه آموزش هنر و معماری باید انعطاف پذیر باشد و آموزش های متناسب با بناهای تاریخی را داشته باشد.
در فواصل بین این نشست، کارشناسان و روسای دانشگاه ها به بیان نظرات تخصصی و مثبت در حوزه حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در محیط های دانشگاه و دانشگاه های مستقر در این بناهای با ارزش میراثی پرداختند.
در پایان این نشست شرکت کنندگان از ساختمان و بناهای تاریخی واقع در پردیس باغ ملی که دانشگاه هنر در آن مستقر است، بازدید کردند.
ر.ب ۴۵