عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کردستان

برگزاری جلسه تخصصی حوزه سلامت قرارگاه پدافند زیستی استان در دانشگاه

برگزاری جلسه تخصصی حوزه سلامت قرارگاه پدافند زیستی استان در دانشگاه یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

جلسه تخصصی حوزه سلامت قرارگاه پدافند زیستی استان با حضور رئیس، معاون درمان، معاون بهداشتی و معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نماینده استانداری و به همراه جانشین قرارگاه پدافند غیر عامل کشور و هیئت همراه در دفتر ریاست ستاد دانشگاه در سنندج برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار وبدا، در ابتدای این جلسه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن بیان خیرمقدم و خوشامدگویی به حاضرین، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری امام خامنه ای (مد ظله العالی) در تمام حوزه ها و علوم ها پیشرفت و جهش های علمی داشته به طوری که در اکثر زمینه ها یا به خودکفایی رسیده ایم و یا داریم به خودکفایی می رسیم و همین وضع باعث شده که دشمنان نظام اسلامیمان احساس ترس بکنند و هر روز جبهه جدیدی برای حمله به ما باز کنند و یکی از مهمترین این جبهه ها، جبهه جنگ زیستی است.

دکتر سیامک واحدی با تاکید بر لزوم استفاده صحیح از منابع و استعدادها در کشور، اذعان نمود: لازم است بهترین نیروهها را در حوزه پدافند غیر عامل بکارگیری کنیم که در زمینه پدافند زیستی بهترین و نخبه ترین نیروهها بکارگیری شده اند بطوریکه تقریبا صددرصد عامل بیماریها، منشا ایجاد و نیز راههای پیشگیری و درمان آنها را رصد کرده و می شناسیم.

وی گفت: یکی از مهمترین نیازمندیهای استان کردستان در زمینه پدافند زیستی بهره گیری از آزمایشگاه Biosafety سطح دو است که به دانشمندان دانشگاه امکان تکثیر و رشد میکروبها، بررسی و مطالعه بیشتر بر روی آنها و در نهایت پیداکردن راههای مقابله با آنها را می دهد که امیدوارم هرچه زودتر محقق بشود.

در ادامه این جلسه، جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور با اشاره به موفقیت آمیز بودن برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه دفاع زیستی، گفت: استان کردستان به دلیل مرزی بودن دارای شرایطی ویژه است و تهدیدهای زیادی در این استان وجود دارد که تعدادی از آنها زیستی است که دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خوبی از عهده این تهدیدات بر آمده است و یکی از بارزترین این برنامه ها در زمان اپیدمی فوق حاد پرندگان بود که استان کردستان استانی پاک و بدون حتی یک مورد ابتلا بود.

سردار رضا مهدی‌پور ضمن اشاره به تهیه سند پدافند زیستی در کشور، اظهار کرد: پیدا کردن راههای مقابله با تهدیدهای زیستی در جهت بارور نمودن نسلهای جامعه از جمله رسالت‌های تعیین شده برای پدافند زیستی در کشور است و باید در تمامی زمینه ها اقدامات پیشگیرانه را سرلوحه کارها قرار داده و برای اینکار لازم است بین تمام دستگاههای همکار به صورت عینی و کامل هماهنگی برقرار شود.

سپس معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و مسئول شورای هماهنگی تخصصی قرارگاه پدافند زیستی استان با بیان دست آوردهای چهار سال گذشته، گفت: سال ۱۳۹۵ سند جامع راهبردی پدافند زیستی استان تهیه و استراتژیها و اهداف و نحوه اجرای برنامه ها در آن مشخص گردید.

دکتر هومن قصری گفت: در سال گذشته انجمن علمی پدافند زیستی در استان تشکیل که یکی از نتایج آن برگزاری همایش ایمنی زیستی در روزهای آتی است.

وی گفت: در زمینه پیشرفت و نیز پیشبرد بهتر برنامه های پدافند زیستی لازم است هرچه سریع تر نسبت به تاسیس مرکز تحقیقات پدافند زیستی در استان اقدام و از متخصصان و پژوهشگران این حوزه در جهت پژوهش و بررسی در مسائل پدافند زیستی و اهداف آن استفاده شود.

در این جلسه هر یک از اعضاء به بیان آمارها و اقدامات صورت گرفته پرداخته و پس از بحث و تبادل نظر، تصمیمات لازم را اخذ و پیشنهادهای خود را ارائه نمودند.