عمومی | دانشگاه زابل

ملاقات با قائم‌مقام ریاست دانشگاه قران و حدیث قم و بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این دانشگاه

به گزارش روابط عمومی:

دکتر موسی بهلولی با همراهی اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه زابل، در سفر به شهر مقدس قم با حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای عبدالهادی مسعودی، قائم‌مقام ریاست دانشگاه قران و حدیث دیدار و در رابطه با زمینه‌های پیوند علمی و پژوهشی و همکاری مشترک دو دانشگاه گفتگو نمود.

در این دیدار رئیس دانشگاه زابل، این دانشگاه را نقطه امید مردم درگذر از صعب و سخت‌های روزگار نا به سامان منطقه خواند که از ابتدای بنیان، سنگ بنای آن بر رصد و رفع مشکلات مردم نهاده شده است. وی پس از معرفی مختصر دانشگاه زابل، به ارائه گزارشی از دستاوردهای علمی این دانشگاه پرداخت و در این زمینه به بهره‌مندی از حضور یکی از صد سرآمد علمی کشور به‌عنوان عضو هیئت‌علمی، چاپ و نشر مقالات اعضای هیئت‌علمی در مجلات زیرگروه نشریه معتبر Nature و مراودات علمی با پژوهشگران بیش از ۲۷ کشور جهان اشاره کرد و آن را در زمره تکاپوهای علمی دانشگاه در عمل به رسالت جهانی خود برای گسترش مرزهای علم و اندیشه ورزی دانست.

رئیس دانشگاه زابل از تلاش برای پایش علمی مشکلات و معضلات منطقه به‌عنوان رسالت محلی دانشگاه که به‌طور گسترده در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عینیت و جلوه می‌یابد، یادکرد و در حوزه‌های کشاورزی و دامداری؛ به تلاش علمی دانشگاه برای تغییر الگوی کشت، الگوسازی جهت ترویج کشت گلخانه‌ای، احیا و پرورش گونه ارزشمند گاو سیستانی، پیاده‌سازی زمینه‌های پرورش شترمرغ، تولید گسترده نهال زیتون و اقدامات ترویجی مرتبط با آن همچون راه‌اندازی سیستم استحصال روغن‌زیتون اشاره نمود و از مقوله‌هایی چون گیاهان دارویی، انرژی‌های تجدید پذیر و مرز به‌عنوان توانمندی‌های قابل‌اتکای سیستان برای حرکت در مسیر توسعه یادکرد.

دکتر بهلولی دانشگاه زابل را نهادی پرتکاپو دانست که همگام باسیاست‌های توسعه آتی منطقه، درزمینهٔ های تامین امنیت در اراضی مرزی دانشگاه، دامپزشکی، آموزش‌وپرورش، گردشگری و مرمت آثار باستانی نیز به ارائه خدمات مشغول است و با ساخت دریاچه مصنوعی هامونک در مجتمع بقیه ا... الاعظم (عج) بستری برای بهره‌مندی از آسایش و تفریح را نیز برای مردم رنجدیده این دیار فراهم ساخته است. وی با اشاره به هم‌مرزی با کشور افغانستان، بر ضرورت ایجاد همگرایی و برقراری الگوهای مشترک علمی و فرهنگی در بستر ریشه‌دار و تاریخی دو کشور ایران و افغانستان تاکید کرد و توسعه مشترک منطقه را زمینه‌ساز برقراری امنیت پایدار خواند که نیازمند بسترسازی‌ها و نقش‌آفرینی‌های خردمندانه دانشگاه در ابعاد ملی و فراملی با پرورش نسل جوان کشور افغانستان می‌باشد.

در ادامه حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای عبدالهادی مسعودی قائم‌مقام ریاست دانشگاه قران و حدیث، ضمن خوشامدگویی به میهمانان خویش، با اشاره به اینکه ارتقای سطح فرهنگ در هر جامعه، سطح آسیب های اجتماعی را به گونه ای قابل ملاحظه کاهش خواهد داد، از دانشگاه زابل به‌عنوان مایه برکت برای منطقه و استان یادکرد. وی با اشاره به میزبانی و حمایت بیست‌وپنج‌ساله کشور ایران از مهاجران افغانی، سهم ایران را در پرورش دولتمرد و نیروی انسانی موثر در عرصه سیاست و تصمیم گیری در کشور افغانستان بسیار محدود توصیف کرد و بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ جهت جذب و پرورش نسل جوان این کشور با تکیه بر اشتراکات غنی فرهنگی و تاریخی دو کشور، تاکید کرد.

وی با تاکید بر این مطلب که دانشگاه زابل پتانسیلی قدرتمند برای تبادل علم، فرهنگ و تحکیم روابط مذهبی در منطقه است، با اشاره به لزوم جامع سازی دانشگاه در حوزه علوم انسانی، تقویت همکاری‌های مشترک با دانشگاه زابل را در زمره‌ی اولویت‌های استراتژیک دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد و بر آمادگی دانشگاه قران و حدیث برای همکاری علمی درزمینهٔ بحث‌های عقیدتی، گفتگوی بین فرق، شناخت کتب و رجل حدیث اهل سنت و آشنایی با مبانی عقیدتی آنان تاکید نمود و مباحث حدیثی قابل‌ارائه توسط اساتید و پژوهشگران این دانشگاه را، موجب التیام زندگی اجتماعی و افزایش تعلیمات و سطح شناخت جوانان این منطقه برشمرد.

قائم‌مقام ریاست دانشگاه قران و حدیث از آمادگی این دانشگاه جهت برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت همچون اخلاق حرفه‌ای، اخلاق پژوهشی، معلومات عمومی حدیث و دانش قران تطبیقی اهل سنت و تشیع برای اساتید و روحانیون دانشگاه زابل خبر داد و آن را زمینه‌ساز امکان‌سنجی اساتید این دانشگاه از فضاها و قابلیت‌های قابل هدف گزاری دانشگاه زابل، رشته‌های موردنیاز، تعیین سطح جامعه‌ی متعلم هدف و برآورد میزان پشتیبانی و همکاری موردنیاز برشمرد و از آن به‌عنوان مجالی برای ارزیابی تشخیصی اقدامات و همکاری‌های مستمر دو دانشگاه در سطوح مختلف یادکرد. وی در پایان از انعقاد تفاهم‌نامه درزمینهٔ های همکاری مشترک نیز استقبال نمود.


















آدرس صفحه رسمی کانال اطلاع رسانی دانشگاه زابل در پیام رسان سروش

http://sapp.ir/pr.uoz.ac