عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

در نظارت و ارزیابی‌ها نیازمند ارائه نوآوری و اصلاح روش‌ها هستیم

به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر غلامی در این بازدید اظهار داشت: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با توجه به ماموریت‌های آنکه بر اساس آینده‌نگری تنظیم شده است، می‌تواند کمک فکری شایسته‌ای به آموزش عالی و سیاست‌های علمی کشور هم از باب سیاستگذاری و هم اجرا کند.
وی تصریح کرد: در زمینه تدوین اسناد و برنامه‌ها، اجرا و همچنین در اعلام دستاوردهای، علمی نیازمند کارهای تخصصی در حوزه‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هستیم.
وزیر علوم افزود: گاهی دچار نقدهایی هستیم که خودمان در پاسخ به این نقدها ممکن است نظرهای منسجم نداشته باشیم؛ لذا مرکزی که بتواند وظیفه پایش را برعهده گیرد و در انجام برنامه‌ها، اهداف و ارزیابی‌ها کمک کند ضروری است.
وی افزود: نظام آموزش عالی کشور وظیفه سنگین اصلاح ساختارها، برنامه‌ها و رویکردها را برعهده دارد و این اصلاح باید مبتنی بر یک برنامه مطالعه شده برای آینده باشد و نیازمندیم با تمام توان و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این مسیر گام مستحکمی برداریم.
دکتر غلامی با بیان اینکه ارتباط با سایر وزارتخانه‌ها از باب تدوین و تنظیم پیوست‌های علمی، فعالیت بسیار مطلوبی است، افزود: این امر رویکرد مفیدی است تا از این مسیر بتوان توجه کلان مجریان و برنامه‌ریزان کشور به اهمیت علم، فناوری و نوآوری که قاعدتاً مهد و مرکز آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است، معطوف شود.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به رویکردهای مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، بتوانیم به این مرکز تکیه بیشتری کنیم و هماهنگی بین مجموعه‌های مرتبط را به این مرکز بسپاریم.

وزیر علوم در خاتمه افزود: در آینده باید مسیر حرکت‌، برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌ها، آینده‌نگری و آینده پژوهشی را با کمک مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور سرعت بخشیم و بتوانیم از دستاوردهای این مرکز به عنوان مجموعه‌ای سیاستگذار، به منظور انجام دقیق برنامه‌ها و اهداف پیش رو بهره‌مند شویم.
در ادامه دکتر وحید احمدی مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گزارشی از اقدامات انجام شده در این مرکز ارائه کرد و این مرکز را کانون تفکر، پژوهش، توانمندسازی و شبکه‌سازی سیاستی در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری دانست.
وی، ارائه راه حل‌های سیاستی و برنامه‌ای به مدیران و سیاستگذاران فعال در حوزه علم، فناوری و نوآوری، برنامه ریزی و اجرای ارزیابی و پایش نظام STI (علم، تکنولوژی و نوآوری)در سطح ملی و بین المللی، شکل‌دهی شبکه سیاستی در حوزه STI در سطح ملی و فراملی و اثرگذاری در ترویج، توانمندسازی و مهارت افزایی در حوزه های سیاستی STI را از راهبردهای کلان مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برشمرد.
وزیر علوم همچنین در بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از جمله معاونت پژوهش و فناوری، معاونت توسعه سرمایه انسانی و بهره‌وری منابع و گروه‌های پژوهشی هشت گانه این مرکز شامل گروه اقتصاد علم، گروه اخلاق علم و فناوری، گروه آینده‌اندیشی، گروه علم و جامعه، گروه ترویج علم، گروه سیاست علم، گروه علم‌سنجی و گروه فناوری و نوآوری با مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان این بخش‌ها دیدار و گفت وگو کرد.
ل.م ۵۴/ ا.ب ۵۲/‏ ع. ع ۵۷