عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کارگاه آموزشی دو روزه بیماری های غیر واگیر برگزار شد+عکس/بیماری های قلبی و عروقی مهمترین علت مرگ و میر در دنیا


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: تغییرات سریع و شگرف اجتماعی ناشی از روند توسعه افزایش سن جمعیت، سهم بیماری های غیر واگیر از میزان مرگ و بار مالی ناشی از مشکلات سلامت را به طور چشمگیری افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان؛ ابراهیم نعیمی مهمترین عوامل زمینه ساز مشترک در اغلب این بیماری ها را تحرک بدنی ناکافی، مصرف دخانیات، آلاینده های محیطی، تغذیه ناسالم و پرفشاری خون عنوان کرد.

وی ابراز داشت: بر اساس آمارهای جهانی، بیماری های غیر واگیر، مسئول بیش از ۵۳ درصد بار بیماری ها هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ این آمار به ۶۰ درصد برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: همچنین ۷۳ درصد موارد مرگ و میر کل جهان و ۸۰ درصد آمار مرگ و میر کشورهای در حال توسعه ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز چنین الگویی وجود دارد، اذعان داشت: پیش بینی می شود که ۷۶ درصد کل بار بیماری ها به بیماری های غیر واگیر اختصاص یابد بگونه ای که بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر بر چهار دسته اصلی بیماری شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن ریوی استوار است.

نعیمی بیماری های قلبی و عروقی در دو دهه گذشته را به عنوان مهمترین علت مرگ و میر در دنیا مطرح کرد و گفت: این بیماری به صورت اپیدمی(همه گیر) شناخته شده است و تعداد مبتلایان به دیابت در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: پیش بینی می شود این تعداد تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۶۴۲ میلیون نفر افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه سرطان یکی از مهم ترین بیماری های غیر واگیر و یکی از علت های منجر به مرگ در سراسر جهان است، اضافه کرد: سرطان دومین عامل شایع مرگ در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است.

وی در پایان یادآور شد: مجموعه ای از بیماری ها هستند که موجب محدودیت در تبادل هوای ریه می شوند و عوامل خطر اصلی آنها شامل مصرف دخانیات، آلودگی هوای داخل منزل، آلودگی هوای محیط، گرد و غبار و مواد شیمیایی شغلی است و افزایش امید به زندگی (جلوگیری از مرگ نابهنگام و زودرس سی تا هفتاد سال) و ارتقا سطح سلامت (بهبود شاخص های سلامت در برنامه های غیر واگیر) بهترین برنامه ها طبق دستور است.

به گزارش وب دا؛ در این کارگاه آموزشی دو روزه بیماری های غیر واگیر که با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، مدیر گروه بیماری های این معاونت و کارشناسان مسئول بیماریهای شهرستان ها در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد، از دکتر اسحاق مرادی شیبانی؛ فوق تخصص (غدد) و مشاور علمی برنامه هایی غدد و متابولیک در استان تقدیر شد.۵-۱۴۲