عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

مدرس دانشگاه عنوان کرد: تغییر زیستی، هیجانی و شناختی سه تغییر عمده دوره نوجوانی

مشاور خانواده گفت: «در دوره نوجوانی سه تغییر عمده زیستی، هیجانی و شناختی اتفاق می‌افتد بنابراین والدین باید شناخت کامل و کافی برای رویارویی با رفتارهای فرزند خود در این دوره داشته باشند.»

دکتر زهرا ودادیان مشاور و مدرس دانشگاه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی والدگری مبتنی بر هدف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «دوره نوجوانی دوره تغییرات است و نوجوان از نظر خلق‌وخو و رفتار در نوسان است و ممکن است با هر محرکی واکنش نشان دهد بنابراین می‌توان گفت اولین دوره‌ای است که والدین با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند.»

ودادیان خاطرنشان کرد: «در دنیای امروز با توجه به تغییر ارتباطات افراد، پیشرفت‌های تکنولوژی و ارتباطی باورها، سبک‌فکری و زندگی، ارزش‌ها و ... تنوع زیادی پیداکرده و سبک والدگری نیز متفاوت شده است.»

مشاور خانواده با اشاره به تغییرات دوره نوجوان افزود: «در دوره نوجوانی سه تغییر عمده زیستی، هیجانی و شناختی اتفاق می‌افتد بنابراین والدین باید شناخت کامل و کافی برای رویارویی با رفتارهای فرزند خود در این دوره داشته باشند.»

وی تصریح کرد: «تغییرات زیستی در دودسته قابل‌مشاهده و غیرقابل مشاهده تقسیم‌بندی می‌شود که تغییرات قابل‌مشاهده همان تغییر فیزیکی و تیپ بدنی نوجوان است، تغییراتی که ممکن است اعتمادبه‌نفس نوجوان را به خاطر این تغییرات متزلزل سازد آورد و چنانچه نوجوان از سوی والدین خود حمایت عاطفی نشود ممکن است نوجوان و بالاخص نوجوان دختر برای جلب تائید خود به سمت جنس مخالف گرایش پیدا کند.»

ودادیان گفت: «تغییرات زیستی غیرقابل مشاهده نیز مربوط به سبک‌فکری فرد است، تغییرات هورمونی که شیمی مغز را به هم می‌ریزد و به عبارتی نوجوان با رویارویی با مسائل مختلف واکنش‌هایی را از خود بروز می‌دهد.»

مدرس دانشگاه ضمن بیان تغییرات شناختی در دوره نوجوانی اظهار کرد: «اولین و مهم‌ترین تغییر در این دوره، سبک‌فکری نوجوان است؛ زیرا فکر نوجوان انتزاعی می‌شود و به عبارتی در نوجوانی تفکرات فرد گسترش می‌یابد و می‌تواند به خارج از دنیای خود سیر کند که در این مرحله است که همه مسائل را زیر سوال می‌برد، در اینجا والدین باید فلسفه پاسخگویی به نوجوان را داشته باشند تا بتواند چارچوب‌های ذهنی نوجوان به‌درستی واکاوی کند و برای مسائل گوناگون پاسخ های درست و به جایی را داشته باشند.»

ودادیان افزود: «زمانی که مفاهیم انتزاعی گسترش پیدا می‌کند شرایط خاصی را برای نوجوان پیش می‌آید که می‌توان به تفکر خودمحورانه اشاره کرد، تفکری که محورش فرد است و به عبارتی نوجوان در این مرحله از زندگی تمام دنیا را از زاویه خاص خودش می‌نگردکه از موارد به وجود آمده به خاطر تفکر خودمحورانه می توان به تماشگارگان خیالی، افسانه شخصی و آرمان گرایی اشاره کرد.»

مشاور خانواده ضمن بیان نکات اساسی در تعامل با نوجوانان خاطرنشان کرد: «در تعامل با نوجوان نکات بسیار مهمی حائز اهمیت است که والدین باید به‌دقت آن‌ها را به‌کارگیرند تا فرزندشان این مرحله از زندگی را به خوبی پشت سر بگذارد که از جمله نکات مهم تعامل با فرزندمان می توانیم به نکاتی زیر اشاره کرد»:

۱- با  فرزندان مانند بزرگ‌سالان و محترمانه برخورد کنیم،

۲- به نوجوان ناسزا نگوییم و در مقابل دیگران حتی به شوخی از او بدگویی و یا انتقاد نکینم

۳- نوجوان خود را با دیگران مقایسه نکنیم.

۴- نوجوان را چه در حضور دیگران و چه در تنهایی تحقیر نکنیم و اشتباهات وی را مرتب به وی یادآوری نکنیم.

۵- به نوجوان اجازه دهید در مورد کمک گرفتن از شما خودش تصمیم بگیرد و تا زمانی که از شما کمک نخواسته سعی نکنید راهنمایی‌اش کنید.

۶- حمایتگر باشیم، اشتباهات نوجوان خود را بدون قضاوت بپذیریم تا او بتواند در مورد مسائلش آزادانه با ما سخن بگوید.

۷- با نوجوان مانند یک نوجوان وقت صرف کنیم و ساعاتی را به گذراندن سرگرمی‌های این دوره بگذرانیم

۸- احساس نوجوان خود را جدی بگیریم و به او نشان دهیم که این احساس برای ما اهمیت داد.

۹- با دوستان فرزند خود و خانواده‌های آنان آشنا شویم

۱۰- در رابطه با فرزند خود رازداری را رعایت کنیم و به‌هیچ‌وجه مسائلی که توسط نوجوان مطرح‌شده را به شوخی یا تنبیه و یا نصیحت استفاده نکنیم

۱۱- اگر فک می‌کنیم در رابطه با نوجوان خود مرتکب اشتباهی شده‌ایم در فرصتی مناسب با او در میان بگذاریم و عذرخواهی کنیم

۱۲- اگر از دست فرزندمان دلخور هستیم اجازه ندهیم ناراحتی امان تبدیل به قهر طولانی شود.

۱۳- در مورد ارتباط اعضای خانواده سلسله‌مراتب باید رعایت شود؛ در مورد انتظارات و حقوق هریک از افراد خانواده به بحث و گفت‌وگو بنشینیم و مرزبندی‌ها و قوانین خانواده به‌روشنی تعریف شود.

۱۴- با نوجوان خود به‌صورت موثر تعامل سازنده و مفیدی برقرار کنیم.

کارگاه آموزشی دور روزه والدگری مبتنی بر هدف" چگونه فرزند خود را به سمت موفقیت هدایت کنیم" با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد بجنورد در سالن جلسات دانشکده علوم انسانی این واحد دانشگاهی برگزار شد.