عمومی | دانشگاه تهران

سومین نشست دبیران کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت دانشجویی ، سومین نشست دبیران کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان با حضور دکتر حسن به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تالار امیرکبیر دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم دکتر به‌نژاد، با اشاره به اهمیت کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان گفت: «امیدواریم با همکاری همیاران سلامت روان، شاهد ارتقا سلامت روان در دانشگاه‌های کشور باشیم و برگزاری این جلسات می‌تواند پایه‌گذار اقداماتی موثر در این زمینه باشد».

در ادامه، حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره ضمن ارائه گزارش از روند فعالیت‌های کانون همیاران سلامت روان دانشگاه تهران و توسعه کانون در پردیس‌ها، دانشکده‌ها و سراهای دانشجویی گفت: «سابقه فعالیت همیاران سلامت روان در دانشگاه تهران به سال ۱۳۸۶ بر می‌گردد؛ همچنین اولین نشست کانون‌های همیاران سلامت، آذر ۱۳۹۵ و اولین همایش همیاران در فروردین ۱۳۹۶ توسط دانشگاه تهران برگزار شد».

وی همچنین درباره برگزاری سومین همایش کشوری در سال ۱۳۹۷ نکاتی را ارائه کرد و از حاضران خواست در ادامه جلسه به بحث و تبادل نظر در این زمینه بپردازند.

در این نشست دکتر منصوره‌سادات صادقی، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در سخنانی گفت: «در همایش اول کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان، ۸۰ دانشگاه از منطق مختلف کشور و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از دانشجویان همیار سلامت حضور داشتند. در همایش دوم، ۱۱۱ دانشگاه و حدود ۴۰۰ نفر».

وی افزود: «از ابتدای شکل‌گیری کانون‌ها، هدف آنها ارائه خدمات مستمر و فراگیر در زمینه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌ها شامل پیشگیری از خودکشی، طلاق، ایدز و... بود. هدف دیگر ایجاد نشاط در دانشگاه بود که در حال حاضر بحث مهمی است و نیاز به سرمایه گذاری دارد».

دکتر صادقی گفت: «سیاست‌های دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در جهت حمایت از کانون همیاران است و حمایت‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد».

دکترحمید یعقوبی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد نیز گفت: «باید به آسیب‌شناسی همایش‌هایی که تا کنون برگزار شده بپردازیم تا بتوانیم همایش‌های بعدی را با قدرت بیشتر برگزار کنیم».

وی افزود: «کانون‌های همیاران در حدود ۳ سال از تشکیل تا کنون جایگاه واقعی خود را در سطح دانشگاه و دستگاه‌های فرهنگی کشور حتی در سطح دولت پیدا کرده و انعکاس خوبی داشته است».

دکتر یعقوبی گفت: «در زمینه فعالیت‌های خودجوش و مبتنی بر ایده‌های همیاران، دچار کمبود هستیم و لازم است همیاران مناطق مختف کشور در این زمینه همکاری بیشتری کنند. زیرا مشکلات موجود در مناطق مختلف کشور متفاوت است».

در این نشست همچنین نمایندگان کانون‌های همیاران سلامت روان از دانشگاه‌های مناطق مختلف شامل اهواز، مشهد، کرمان، شیراز، یزد، اصفهان، کردستان، کرمانشاه، همدان، تبریز و رشت به گزارش اقدامات و فعالیت‌ها پرداختند.

در این نشست همچنین درباره برنامه‌های تخصصی کانون‌های همیار دانشگاه بحث و تبادل نظر شد.