عمومی | دانشگاه کردستان

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: نسل دوم انجمن‌های علمی دانشگاهی با تمرکز بر تجاری‌سازی آموزه‌های علمی شکل می‌گیرند

دوم انجمن‌های علمی دانشجویی، ایجاد تحول در حوزه تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرین است، گفت: معرفی انجمن‌های علمی دانشجویی نسل دوم، سیاست محوری اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، محمدهادی عسکری، شامگاه جمعه (۲۱ اردیبهشت) در آیین اختتامیه یازدهمین نشست دبیران مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه کردستان برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی سراسر کشور در این نشست، میزبانی دانشگاه کردستان را قدردانست و اظهارکرد: ابلاغیه تشکیل انجمن‌های علمی دانشجویی در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام شد.
وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی یکی از ظرفیت‌های مناسب برای فعالیت‌های دانشجویی است، گفت: انجمن‌های علمی در کنار هم‌افزایی با کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و تشکل‌های اسلامی دانشگاهی، فضای دانشگاه‌ها را به سوی اعتلای عقلانیت و خردورزی سوق می‌دهند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر اینکه تحقق این مهم منشا ارائه خدمات کلیدی در دانشگاه‌ها شد، تصریح کرد: آغاز فعالیت انجمن‌های علمی منجر به شکل‌گیری شور و نشاط علمی و اجتماعی در دانشگاه‌ها بود که جریانی علمی و چارچوب‌دار را به راه انداخت.
وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای گفتمان از مهم‌ترین دستاوردهای انجمن‌های علمی بود، ادامه داد: بستر ایجاد شده با کُنش همدلانه و هم‌فکری پویا حول محور اعتلای علمی ایران محقق گردید.

جوانان موتور محرکه حرکت رو به جلوی جامعه هستند
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جوانان در طول تاریخ به عنوان قدرت‌های سازنده و موتور محرکه جامعه شناخته می‌شوند، اظهار کرد: به گواه تاریخ بزرگترین تحولات و پیشرفت‌های بشری به دست جوانان محقق شده است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به حوزه جوانان، افزود: مقوله اشتغال یکی از موضوعاتی است که هم اکنون به عنوان دغدغه بسیاری از جوانان و خانواده‌های آنان مطرح است.
عسکری با اشاره به اینکه اشتغال جوانان و امنیت شغلی آنان امری است که نیازمند همکاری و توجه خود جوانان است گفت: در شرایطی که کشور با مجموعه ای از مشکلات مواجه است، در کنار مسئولین، تلاش و همت جوانان و فعالان دانشجویی نیز بیش از پیش اهمیت خواهد یافت.
وی با درخواست از جوانان مبنی بر ارتقاء سطح کیفی علم، دانش، اخلاق و معنویت دانشگاه و به تبع آن جامعه، ادامه داد: جوانان به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی هم‌چون دغدغه‌مندی، اراده قوی، ایده‌پردازی و پرجنب و جوش بودن و هم‌چنین پتانسیل جوانی، روحیه مشارکت و کارگروهی هر آنچه را که لازمه این آرمان است را در اختیار دارند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات انجمن علمی و سایر فعالیت‌های قانونی دانشگاهیان را یک سرمایه اجتماعی گرانسنگ دانست و گفت: خانواده دانشگاهی باید پیش از آنکه مسئولین یادآور این سرمایه به جوانان باشند، خود به این سرمایه باور و اذعان داشته باشند و آن را تکریم کرده و با جهت‌دهی مطلوب و هدفمند آن را در راستای رفع مشکلات خود و جامعه به کار گیرند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اعلام اینکه پس از گذر قریب به ۲۰ سال از تولد انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها، این انجمن در حال حاضر بر قله جوانی خود ایستاده قرار دارد، گفت: آموزش عالی در تربیت و تجهیز دانش‌آموختگان به دانش و فناوری موفق عمل کرده و حال زمان آن است تا این دانش و فناوری تجاری‌سازی شده و در راستای رفع مشکلات جامعه از حالت تئوری خارج و به منصه ظهور نائل گردد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از سیاست‌های علمی نیازمند بازبینی کارشناسی شده هستیم، خاطرنشان کرد: این امر با معرفی نسل دوم انجمن‌های علمی دانشجویی که رویکردی عملیاتی را در پیش می‌گیرد، اجرایی خواهد شد.
عسکری با تاکید بر اینکه تجربه ۱۹ سال فعالیت موفق و کارنامه قابل دفاع نسل اول انجمن علمی با تکیه بر تلاش دانشجویان و کُنشگران فعال در این انجمن‌ها، در هدایت نسل دوم انجمن علمی دانشجویی کشور راه‌گشا خواهد بود، گفت: تحقق این مهم با گفتمان‌سازی و کارآفرینی در کنار حفظ و پاسداشت معنویت و اخلاق و تلاش‌های آموزشی به عنوان اصلی‌ترین فعالیت‌ انجمن علمی بدیهی است.
وی زیباترین بُعد نسل دوم انجمن علمی دانشگاهی را توجه به مشکلات جامعه و دانشگاه دانست و گفت: از جمله مواردی که امروزه توسط انجمن‌های علمی دانشگاهی به صورت جد باید مطرح و پیگیری ‌شود، اموری چون ریزگردها، آلودگی‌ها، بحران آب، خشک شدن تالاب‌ها و ... است.
عسکری با بیان اینکه تلاش ستاد فرهنگی وزارت علوم در راستای معرفی نسل دوم انجمن‌های علمی به دانشگاه‌های سراسر کشور است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها نیز متقابلاً با اعتماد به انجمن علمی دانشگاهی زمینه حضور نسل دوم این انجمن را در فعالیت‌های دانش‌افزایی خود فراهم سازند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه معرفی انجمن‌های علمی دانشجویی نسل دوم، سیاست محوری اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، گفت: برنامه‌های دانشجویی از جمله جشنواره ملی حرکت و نشست دبیران باید در راستای تحقق این هدف برگزار شود.

دستیابی به اهداف انجمن‌های علمی دانشجویی نیازمند هم‌افزایی خانواده دانشگاهی است
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم تقویت انجمن‌های علمی و بررسی مشکلات آنان، خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاهی می‌توانند در کنار دانشجویان با ترسیم افق توسعه فعالیت‌های کاربردی انجمن‌های علمی بر اساس اصلاح آیین‌نامه‌های تدوین شده، ظرفیت‌های بالقوه‌ای را که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، به فعلیت برسانند.
وی لازمه تحقق این هدف را مشارکت اعضای انجمن علمی دانشجویی به عنوان کُنشگران اصلی این هدف دانست و گفت: در نسل دوم انجمن‌های علمی دانشجویی ما شاهد مشارکت بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهیم بود.
عسکری با تاکید بر اینکه باید در ساختارهای موجود برای کارآمدی و کارآفرینی بازنگری شود، تصریح کرد: در نسل دوم انجمن‌های علمی باید مدل شایستگی برای اعضای انجمن‌ها تدوین شود.
وی با اعلام اینکه استادان دانشگاه باید مشارکت بیشتری در انجمن‌های علمی دانشجویی نسل دوم داشته باشد، گفت: نسل دوم انجمن های علمی باید همکاری موثری با محیط پیرامونی دانشگاه داشته باشد و با هم‌افزایی‌ هرچه قوی‌تر به کمک ساختارهای علمی و کاربردی دانشگاه بشتابند.
گفتنی است، به منظور اجرای ماده ۲۰ آیین‌نامه تاسیس و فعالیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی «یازدهمین نشست دبیران مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های دولتی» با هدف توانمندسازی و تبادل تجربیات میان انجمن‌های علمی دانشجویی و برگزاری انتخابات نماینده انجمنهای علمی دانشجویی در شورای حمایت و نظارت وزارت علوم، ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار شد. توسعه ظرفیت های آموزشی در انجمن‌های علمی دانشجویی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تبادل نظر و انتقال تجربیات موفق میان دبیران مجمع دانشگاه‌ها از طریق تشکیل کارگروه‌های مختلف و گرفتن پیشنهادها و نقطه نظرات دبیران در نشست ها با مسئولین وزارت علوم و نیز ارزشیابی انجمن های حاضر از جمله برنامه های این نشست بود.