عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

توسعه علمی با دعوت از صاحب نظران در شورای استانی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی/ورود به فناوری‌های دارای بازار تنها راه پیشرفت علمی است


دبیر کمیته کشوری سلول‌های بنیادی با اشاره به اهمیت شورای استانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای بهره‌گیری از ظرفیت هر یک از استان‌ها گفت: ورود به فناوری‌هایی دارای بازار تنها راه پیشرفت علمی است.
به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر امیرعلی حمیدیه در شورای استانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در همدان علاقمندی مدیران استان و مجموعه دانشگاه را به حوزه نانوفناوری شایسته قدردانی دانست و ابراز امیدواری کرد که با همدلی همه مسئولان، اساتید و دانشگاهیان صاحب‌نظر شاهد توسعه نانوفناوری در استان همدان باشیم.

وی افزود: با وجود تلاش‌های انجام شده در کشور هنوز به فناوری نرسیدیم و دانش تبدیل به پول نشده است که انتظار می‌رود با تلاش بیشتر برای بکارگیری علوم در رفع مشکلات جامعه رضایت مردم در این حوزه فراهم شود.

دبیر کمیته کشوری سلول‌های بنیادی وابسته نبودن به صنعت نفت و استفاده از دانش را مهم خواند و افزود: ورود به فناوری‌هایی که بازار آنها در حال تشکیل است تنها راه پیشرفت در عرصه علمی است و با این نگاه می‌توان دانشگاه‌های سطح بالاتر را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به اینکه باید از تمام صاحب‌نظران و ظرفیت‌های استان برای توسعه علمی دعوت شود، گفت: توجه به حوزه سلول‌های بنیادین درآمد بسیاری برای کشور به همراه دارد و آینده متعلق به این حوزه است.

دبیر شورای راهبردی ستاد سلول‌های بنیادی نیز با ارائه تعریفی از مفهوم کلی پزشکی بازساختی گفت: تغییر هرم جمعیتی اهمیت پزشکی بازساختی را نشان می‌دهد و همه کشورها سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه را آغاز کردند به طوری که سرمایه‌گذاری‌ها در سطح میلیارد دلار در این حوزه صرف شده است.

دکتر محمد‌امیر امیر‌خانی به توانمندی محققان کشور اشاره کرد و با بیان اینکه با توجه به درآمدهای حاصل از سلول درمانی بسیاری از کمپانی‌های داروسازی هم وارد این حوزه شدند نمونه‌هایی از قراردادهای این حوزه را برشمرد.

وی به برخی اهداف ستاد توسعه فناوری‌های بنیادین و ضرورت توجه به دانش مبتنی بر بازار اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از مطالعات و طرح های تحقیقاتی مبتنی بر نیاز بازار نیست دانش تولید شده در آن بازار مصرف نمی‌شود.

دبیر شورای راهبردی ستاد سلول‌های بنیادی با طرح این سئوال که آیا دانشگاهها زیرساخت‌هایی را برای تولید دانش به فناوری فراهم شده است تاکید کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب دانش تولید شده سهم مناسبی از بازار را به دست آورد.

در ادامه نظرات افراد حاضر در شورا با هدف شتاب بخشیدن به توسعه علمی استان مطرح شد./م.ع