عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کردستان

برگزاری سمینار کشوری یک روزه بیماری هپاتیت B و C در دانشگاه

برگزاری سمینار کشوری یک روزه بیماری هپاتیت B و C در دانشگاه پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

همزمان با هفته سلامت گوارش، سمینار کشوری یک روزه هپاتیت B و C با حضور معاون پژوهشی و رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، رئیس شبکه هپاتیت ایران، فوق تخصص و متخصصین گوارش و کبد به همراه جمعی از اساتید، پزشکان و دانشجویان در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی در سنندج برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار وب دا، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ابتدای سمینار ضمن بیان خیر مقدم و خوش آمدگویی به حاضرین، ابراز داشت: پیشگیری و درمان بیماریها به هماهنگی و همکاری های معاونت های مختلف دانشگاههای علوم پزشکی از جمله معاونت های بهداشتی، درمان و پژوهشی نیاز دارد و باید تمامی تلاش ها را به صورت همسو، هماهنگ و یکنواخت به عمل آورد.

دکتر فرزین رضاعی گفت: خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان هماهنگی های گسترده ای بین معاونتهای مختلف در جهت ارتقاء سلامتی جامعه وجود دارد که در این راستا مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه به عنوان اولین مرکز تحقیقاتی دانشگاه که مجوز راه اندازی اخذ کرده است، از وجود پژوهشگرانی علاقمند و با سطح دانش بالا بهره می برد که نویدبخش پیشگیری و درمان بیماریهای گوارشی و کبدی از جمله هپاتیت است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تبریک هفته سلامت گوارش(۲۱-۱۵ اردیبهشت ماه)، گفت: شعار هفته سلامت گوارش امسال هپاتیت ویروسی B و C است که تلاشی برای توجه بیشتر به ریشه کنی و حذف این بیماری و نیز پیشگیری از سیروز کبدی در اثر هپاتیت است.

دکتر فرشاد شیخ اسماعیلی گفت: شیوع بیماری هپاتیت در استان کردستان حدود یک درصد پایینتر از متوسط کشوری است که نتیجه کوشش ها و نیز اجرای برنامه های پیش بینی شده در این زمینه است.

سپس، رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه، هپاتیت C بیماری است که بیشتر در جوامع فقیر دیده می شود، گفت: ۷۱ میلیون نفر در دنیا مبتلا به هستند که شیوه آن در ناحیه EMRO که خاور میانه هم جزیی از آن است بیشتر است و کشورهایی مانند پاکستان، آذربایجان و مصر از میزان شیوع بالاتری برخوردارند.

دکتر سید موید علویان با بیان اینکه، در کنترل و مراقبت این بیماری، پیشگیری بسیار مهمتر است، اضافه کرد: ارتقای آگاهی و سواد سلامت مردم در زمینه این بیماری نقش اصلی را دارد.

وی گفت: سال ۲۰۱۵ بیشتر از یک و نیم میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری شدند که یکی از علتهای اصلی آن جنگ و مسائلی وابسته به جنگ بود که کنترل و مراقبت از این بیماری را با مشکل مواجه ساخت.

فوق تخصص گوارش و کبد، استاد و رئیس شبکه هپاتیت کشور ضمن تاکید بر این مطلب که باید بیماری هپاتیت C را سریعا شناسایی و درمان کرد، اذعان کرد: برای پیشگیری از سیروز کبدی باید بیماری هپاتیت C سریع شناسایی و درمان شروع شود که متاسفانه سال قبل میزان مرگ و میر در اثر سیروز کبدی ناشی از هپاتیت در کشور افزایش نشان داد که این بیانگر این است که در زمینه شناسایی و درمان به موقع این بیماری خوب عمل نکردیم.

دکتر علویان تصریح کرد: در زمینه کنترل بیماری هپاتیت B به دلیل تزریق به موقع واکسن در سنین پایین بسیار مطلوب عمل شده و آمارها نیز در استان کردستان نشان می دهد که حتی در این زمینه بهتر از کشور اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه راههای انتقال این بیماری متنوع است و متاسفانه نتایج بررسی های صورت گرفته در ایران نشان می دهد که تا حالا ۳۵ درصد بیماران شناسایی و هنوز ۶۵ درصد بیماران شناسایی نشده اند، اضافه کرد: تزریق خون، خالکوبی، تاتو، اعتیاد تزریقی، قمه زنی، مسافرت و مهاجرت جزو مهمترین راههای انتقال و همچنین کار در آزمایشگاهها، زندانها، خوابگاهها، آرایشگاهها و حاشیه نشینی جزو مهمترین محیط های پرخطر هستند.

دکتر سید موید علویان ضمن بیان اینکه، جمعیت مبتلا به بیماری هپاتیت C در کشورمان برعکس سایر نقاط در دنیا، جوان هستند گفت: باید تلاش کنیم تا سال ۱۴۱۰ جلوی ۲۱۰ درصد از مرگ و میر ناشی از سیروز کبدی در اثر بیماری هپاتیت C را بگیریم و نیز تا سال ۱۴۳۰ این بیماری را از جامعه حذف کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه تشخیص این بیماری باید به صورت فعال عمل کنیم یعنی ما به محیط های پر خطر و یا افراد دارای ریسک بالا مراجعه و آنان را مورد آزمایشات بالینی قرار دهیم.

گفتنی است که در این سمینار یک روزه که برای شرکت کنندگان دارای امتیاز بازآموزی بود، موضوعاتی از قبیل تشخیص مولکولار، پیشگیری و درمان هپاتیت، عوارض و فیبرواسکن هپاتیت B و C و نیز هپاتیت B و C در حاملگی، کودکان و بیماران HIV و جمع بندی نهایی ارائه شد.