عمومی | دانشگاه یزد

همایش دو روزه مددکاران دانشگاه های کشور در دانشگاه یزد

در مراسم افتتاحیه این کارگاه دکتر مریم زارع رییس مرکز بهداشت،‌ درمان و مشاوره دانشگاه یزد با خیرمقدم به حاضرین گفت: انسان ذاتا یک موجود اجتماعی است و نمی‌توان به هیچ وجه این موجود را از اجتماعی‌بودن جدا کرد،‌درواقع انسان اگر از سیستم جدا شود به مرگ روانی محکوم خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه گروه جوانان و به ویژه دانشجویان مهمترین قشر جامعه هستند گفت: دانشجویان با توجه به گروه سنیشان بسیار ایده‌آل نگر هستند و محدودیت های جامعه بزرگسالی را نمی‌شناسند به همین علت با خطرهای زیادی مواجه هستند و دانشگاه باید زمینه آگاهی را برای آنها فراهم کند.
وی تصریح کرد: این گروه بسیار آرزوهای بزرگی دارند و نتایج سیمای زندگی ما نشان می‌دهد علی‌رغم آرزوهای بزرگ به دلیل مسایل شغلی که وجود دارد امیدشان بسیار کم است بنابراین ما در هر جایگاهی که قرار داریم که مشاوره و چه مددکار وظیفه داریم که به آنها کمک کنیم.


دکتر محمدرضا صادقیان‌شاهی معاون دانشجویی دانشگاه نیز در ادامه با اشاره به بحث مددکاری گفت: مددکاری مبتنی بر علم، هنر، مهارت و هدف است و همه آن چیزی که یک رشته دانشگاهی نیاز دارد در این هدف دیده شده است.
وی فعالیت مددکاران را بسیار مقدس عنوان کرد و افزود: ویژگی جامعه امروزی، گستردگی نیازها و پیچیدگی مسایل اجتماعی است که در هر دو زمینه شما به عنوان مددکار پیشگام و پیشقدم هستید.
وی افزود: شما ویژه به قشری خدمت می‌کنید که لایق‌ترین قشر جامعه است، اهداف مهم شما توجه به ارتقای کیفیت و توسعه شاخص‌های سلامت است و پیاده کردن این دومورد مهارت و هنر شماست.
وی در ادامه سخنان خود گفت: جوانان، امروز با یک سری ناامیدی‌ها و سرخوردگی‌ها روبرو هستند و امیدوارم با تلاش شما به مسیر اصلی زندگی بازگردند و این امر بسیار مقدسی است و لازمه این امر علم و آگاهی است.
وی در پایان سخنان خود گفت: رشته مددکاری متخصص‌ترین رشته است اما این علم نیز نیاز به به روز شدن دارد و نفس برگزاری چنین کارگاه‌ها و سمینارهایی ارتقای علم مددکاری است.
مسعود ظفر دبیر کارگروه تخصصی مددکاری اجتماعی در ابتدای سخنان خود با قدردانی از مسئولان برگزاری این کارگاه گفت: ماباید از بافت تاریخی یزد و فرهنگ مردم این دیار به عنوان یک مددکار درس بگیریم. یزد دیار جدیت، تلاش و ممارست و از هیچ ساختن است و این تلاش‌ها واقعا درس‌گرفتنی است و باید از این فرصت و ظرفیت انرژی مثبت بگیریم.
وب با ارائه گزارشی از وضعیت کارگروه مددکاری گفت: سال ۸۸ این کارگروه با هدف ارتقای وضعیت مددکاری تاسیس شد. جایگاهی که شما به عنوان مددکار و خدمتگزاران قشر آینده هستید جایگاه مهمی است.

وی درخصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی مددکاری گفت: این کارگاه فعالیتش از سال ۹۱ در راستای آموزش ضمن خدمت برای مددکاران مراکز مشاوره آغاز کرد.
ی با بیان اینکه در آن زمان ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت دانشگاه‌ها مددکار وجود داشت اما درحال حاضر این تعداد به حدود ۶۵ درصد رسیده است و این رشدی که در جذب و استفاده از ظرفیت این رشته در مراکز مشاوره وجود داشته مرهون زحمات روسای مراکز مشاوره و مددکاران بوده و مسئولین کارگروه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نتایج سیمای زندگی مسائلی را برای دانشگاه‌ها و سیاستگزاران ارشد کشور روشن کرده و دید اجتماعی بیشتری را به مراکز مشاوره و دانشگاه‌ها وارد کرده است.
ظفر گفت: اخیرا در شورای عالی مشورتی سازمان به مراکز مشاوره و دانشگاه‌ها تاکید بیشتری بر روی پیاده‌سازی برنامه‌های اجتماعی شده است.
وی با اشاره به اینکه‌ حوزه بهداشت روانی مختص یک رشته نیست افزود: ‌این حوزه چندتخصصی است و نیاز به کار تیمی دارد، ارتباط دوسویه بین مسائل و مشکلات روانی اجتماعی قابل انکار نیست و بسیاری از مسائل اجتماعی ایجادکننده اختلالات روانی است و بسیاری از این اختلالات تبعات روانی دارد.
وی در پایان سخنان خود اولویت‌های کارگروه مددکاری اجتماعی را برنامه مراقبت اجتماعی، استفاده از ظرفیت گروه‌های هم‌یار، آسیب‌شناسی و رصد آسیب‌های اجتماعی در محیط دانشجویی و خوابگاه‌ها و مددکاری اجتماعی در خوابگاه‌های دانشجویی عنوان کرد.
شایان ذکر است مددکاران در این کارگاه دوروزه با مباحث مفهوم مراقبت اجتماعی، مددکاری اجتماعی در خوابگاه‌های دانشجویی، حمایت اجتماعی و پیگری مراقبتی برای دانشجویان در محیط‌های خوابگاهی، گسترش و توسعه مراقبت اجتماعی، نقش میانجی مددکار اجتماعی در حل تعارضات و ناسازگاری دانشجویان هم‌اتاقی، مراقبت اجتماعی برای دانشجویان، معرفی و اجرای طرح بازگویی فعال در خوابگاه‌های دانشجویی و تشخیص و ارزیابی در مددکاری اجتماعی آشنا خواهند شد.