عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

ضرورت جابجایی رشته های اشباع شده دانشگاه ها بر اساس نیاز روز منطقه

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: پیشنهاد می شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها کمک کند تا رشته های اشباع شده را بر اساس نیاز روز منطقه جابجا کنند و وزارت علوم صرفا برای رشته های اضافی جدید سختگیری کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر ترحم مصری در نشست آموزشی «آشنایی با پایگاه داده آموزش عالی (hes) » در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در سطح کشور حدود چهار میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند، افزود: این در حالی است که رشد جمعیت دانشجویی در کشور پنج برابر استاندارد جهانی است و لزوم برنامه ریزی دقیق برای این منظور به عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
مصری با بیان اینکه انتظار مجموعه آموزش عالی استان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که برنامه ریزی ها به سمت مطلق تمرکز پیش نرود، ادامه داد: همچنین انتظار می رود اختیارات و آزادی عمل های منطقه ای برای استان ها منظور شود تا دانشگاه های مادر استان ها و دانشگاه های دارای دانشجوی بیشتر بتوانند در این برنامه ریزی ها مشارکت داشته باشند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چند سال اخیر به شکل تمرکز مطلق پیش رفته و اختیارات دانشگاه ها را در حوزه پذیرش دانشجو کم کرده است، تصریح کرد: پیشنهاد می شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها کمک کند تا رشته های اشباع شده را بر اساس نیاز روز منطقه جابجا کنند و وزارت علوم صرفا برای رشته های اضافی جدید سختگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را ارج می نهیم؛ چراکه می دانیم کنترل و مدیریت بیش از سه هزار دانشگاه و موسسه آموزش عالی کار بسیار سختی است ولی انتظار داریم برای بهبود کیفیت مجموعه ها به ما کمک شود.
مصری ادامه داد: مجموعه نظارت و ارزیابی استان اردبیل نیز با تمام تلاش خود در حال ارزیابی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان است تا دانشگاه ها و موسسات آموزشی استانداردهای لازم را در خصوص تامین اعضای هیات علمی، امکانات، تجهیزات و غیره بالا ببرند.
دکتر حسین رحیمی کلور سرپرست دبیرخانه و دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اردبیل گفت: این کارگاه یک فرصت طلایی برای حاضران و یک رابطه دو طرفه میان کارشناسان نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان و کارشناسان آموزشی دانشگاه های استان است.
گفتنی است در ادامه کارشناسان معاونت آموزشی و هیات نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص چالش ها، مشکلات و سیاست های پایگاه داده آموزش عالی( hes ) توضیحاتی ارائه کردند.