در جلسه هم اندیشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با روسای دانشکده های کشاورزی، به تربیت تکنیسین ماهر در بخش کشاورزی تاکید شد
در جلسه هم اندیشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با روسای دانشکده های کشاورزی، به تربیت تکنیسین ماهر در بخش کشاورزی تاکید شد
اولین نشست مشترک روسای موسسه ها، پژوهشکده ها و مراکز ملی تحقیقاتی با هدف هم اندیشی با روسای دانشکد ه های کشاورزی سراسر کشور و با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر حمید کهرام معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، دکتر سید باقر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و روسای موسسه های تحقیقاتی و مراکز استانی سازمان و هم چنین جمع کثیری از روسای دانشکد ه های کشاورزی دانشگاه های سراسر کشور ۱۹ اردیبهشت جاری در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در تهران برگزار شد.
دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان در افتتاحیه این نشست، گردهمایی روسای دانشکده های کشاورزی و روسای موسسه ها و مراکز تحقیقاتی را در ایجاد فصل جدیدی از همکاری های مشترک بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و دانشکده های کشاورزی مهم دانست و بیان داشت: تولید در کشاورزی بر مبنای عوامل محدود کننده ای همچون آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی است در صورتی که اگر به ظرفیت هایی هم چون بازار، نیروی ماهر، سرمایه و تکنولوژی توجه جدی شود نه تنها کشور، ظرفیت تامین غذای جمعیت فعلی را دارد بلکه به جرات می توان گفت کشور توان تامین نیاز غذایی چندین برابر آمار فعلی را نیز دارد ولی تا زمانی که سهم سرمایه گذاری در کشاورزی تنها ۴درصد است کشاورزی در تنگنا قرار گرفته و تبعاتی هم چون کشاورزی هراسی و فشار بر منابع پایه را به دنبال خواهد داشت.
وی با تاکید بر این مطلب که اکنون در وزارت جهادکشاورزی رویکردهای نوین در راستای ظرفیت سازی در بخش کشاورزی شکل گرفته است، بیان داشت: دولت یازدهم به منظور رفع کمبودهای بخش کشاورزی در زمینه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گام مهمی برداشته است که از آن جمله می توان به افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در بخش آّ ب و خاک اشاره کرد که سبب ایجاد تحول شگرفی در اصلاح زیرساخت های تولید در بخش کشاورزی شده است. وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که علم وفناوری باید نیروی محرکه و درخدمت رفع مشکلات بخش کشاورزی باشد افزود: باید کیفیت محوری به جای کمیت گرایی، توجه به پس از تولید به جای تولید محوری، تصدی گری به جای حاکیمیت محوری از اصول کار قرار گیرد همچنین توجه به کشاورزان و تربیت کشاورزان آینده، حرکت به سوی کشاورزی آب مبنا، به جای زمین مبنا و هوشمندسازی کشاورزی از دیگر رویکرد های وزرات جهاد کشاورزی است و در راستای افزایش ظرفیت های تولید در بخش کشاورزی به شمار می آید.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان این مطلب که اکنون مساله کاهش جمعیت شاغلان بخش کشاورزی تبدیل به یک چالش جهانی شده است، تربیت نیروی ماهر در بخش کشاورزی را از جمله وظایف مهم دانشکده های کشاورزی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا، نهادهایی تحت عنوان سازمان کشاورزان آینده با هدف ترغیب جوانان برای ورود به بخش کشاورزی در حال فعالیت هستند که ضرورت دارد ما نیز در این مساله با جدیت ورود کرده و با تعریف سازو کارهای مدون در زمینه نیاز سنجی آموزشی و تربیت تکنسین های ماهر بخش با دانشکده های کشاورزی همکاری کنیم.
وی هم چنین ترویج کشاورزی دانش بنیان را تنها راه برون رفت برای غلبه بر محدویت های عوامل پایه تولید در بخش کشاورزی دانست و بیان داشت: کشاورزی دانش بنیان، افزایش درآمد کشاورزان و ارتقای امنیت غذایی را ضمن حفظ پایداری اکوسیستم دنبال می کند و از ملزومات تحقق آن، ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی است که می توان با وجود محدودیت های نگران کننده در زمینه آب و خاک به ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد برای کشاورز امیدوار باشیم.
دکتر زند با مقایسه جایگاه علمی ایران در بخش کشاورزی در منطقه ، نوآوری را حلقه مفقوده تبدیل دانش به ثروت نام برد و بیان داشت: در زمینه علم و فناوری مشکل عمده کشور ما شکاف بین نظام تحقیقات و نظام نوآوری است به طوری که جایگاه علمی ایران در دنیا ۱۶ و جایگاه نوآوری ۷۵ است و این تفاوت معنی دار بیانگر آن است سیاستگذاری های علمی ما نیاز به بازتعریف جدی دارد و تحقیقات به جای آن که تنها به ارائه گزارش نهایی ختم شود، باید خروجی محور و پیامد محور شود.
وی با بیان این مطلب که سازمان تحقیقات برای خروجی محورکردن تحقیقات محققان خود ۷ گام اساسی برداشته است، از عزم جدی این سازمان در جریان سازی و تحول زایی تحقیقات کشاورزی خبر داد و افزود: خروجی محوری در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تا بدان حد اهمیت دارد که آئین نامه های ارتقای ترفیع مرتبه اعضای هیات علمی خود را بر این اساس تغییر داده ایم به طوری که کمترین امتیاز را برای طرح های مقدماتی و بیشترین امتیاز برای یافته قابل ترویج و یافته قابل تجاری سازی در نظر گرفته شده است. توجه به اهداف، اولویت ها، انگیزه های پژوهشی، استخراج خروجی های نهایی ، انتقال یافته و اقتصادی کردن تحقیقات از دیگر مولفه های اجرای خروجی محورکردن تحقیقات در این سازمان بوده است.
دکتر زند با اعلام این مطلب که سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی از انعقاد قراردادهای واگذاری یافته های قابل ترویج دانشکده های کشاورزی و رساندن آن به دست کشاورزان استقبال می کند، اجرای تحقیقات یافته مبنا را از جمله زمینه های مشترک همکاری بین دانشکده های کشاورزی و این سازمان برشمرد و بیان داشت: فراهم نمودن زمینه های اجرای دوره کارورزی برای جذب های جدید دانشگاه در کشت و صنعت های بزرگ کشور، نقش آفرینی اساتید رشته های کشاورزی دانشگاه ها در زنجیره تولید دانش در نظام نوین ترویج ، بازتعریف آموزش های علمی کاربردی و برون سپاری آن به دانشکده های کشاورزی، مشارکت در پروژه های کاربردی و جریان سازو اصلاح نظام آموزش در کشاورزی با هدف تربیت نیروی کارآفرین و خلاق می تواند از جمله زمینه های همکاری مشترک بین سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی و دانشکده های کشاورزی سراسر کشور باشد. وی هم چنین از محققان و اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی دعوت کرد با مراجعه به تالار نظام نوین ترویج علاوه بر مشارکت در تولید محتوای آن تالیفات خود را درصورت تمایل در قالب pdf برای دسترسی رایگان وقف عام نمایند.
دکتر طالبی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با ایراد سخنرانی پیرامون چالش های عمده بخش کشاورزی به ویژه بحران آب خاطر نشان ساخت: چنانچه از ظرفیت تخصصی دانشکد ه های کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی استفاده شود، خوشبین خواهیم بود موضوع بحران آب قابل مدیریت شود، هر چند این موضوع بسیار جدی است و نیازمند مشارکت کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط است. وی با تقدیر از اجرای سیاست وزارت جهادکشاورزی در افزایش تولیدات گلخانه ای آن را الگویی موفق در مدیریت بحران آب دانست و بیان داشت: دانشکده های کشاورزی آمادگی دارند در موضوعات زیربخش تولیدات گلخانه ای از جمله مدیریت آفات، مصرف آب، اصول تغذیه گیاهی و تولیدات سازه ایبا وزارت جهاد کشاورزی همکاری کنند.
این نشست با برگزاری پنل تخصصی هم اندیشی به ریاست دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان ادامه یافت و موضوعاتی از قبیل بازتعریف الزامات تحقیقاتی دانشکده های کشاورزی متناسب با حوزه های تحقیقاتی مناطق مختلف در تعامل با موسسه های تحقیقاتی، تقویت نقش دانشکده های کشاورزی در حل مشکلات کلان بخش، توجه به بخش خصوصی با تاکید بر نقش ترویجی آن، اصلاح آئین نامه های ترفیع ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشکد ه های کشاورزی و اجرای تحقیقات تقاضا محور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی