عمومی | دانشگاه گیلان

نشست علمی بررسی عوامل تاریخی نفوذ فرهنگ و هنر غربی در ایران برگزار شد

نشست علمی بررسی عوامل تاریخی نفوذ فرهنگ و هنر غربی تا عصر رنسانس در ایران، با سخنرانی دکتر افشین عموزاده، عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه گیلان، صبح روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در تالار اجتماعات دکتر رحمدل پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.
پیش از آغاز نشست، حاضران از مرکز اسناد نهضت جنگل و فرایند بازسازی کتابخانه شخصی دکتر معین بازدید نمودند و  توضیحاتی درباره سند پژوهی در پژوهشکده گیلان شناسی، اسناد و مرکز کوشیار شناسی به آنان ارائه گردید.

دکتر عموزاده در ابتدا، با اشاره به آغاز هنر مسیحیت در اروپا اذعان داشت: ۵۰۰ سال طول کشید تا هنر رومی و یونانی کمرنگ و هنر مسیحیت شکل بگیرد؛ تبلور هنر دینی در قرن ششم میلادی در این دوره آغاز گردید.
وی با بیان اینکه دلایل فکری حرکت هنری در غرب، احیای عناصر عهد کلاسیک (هنر رومی و یونانی) بوده است گفت: این رویکرد موجب شد تا جنبه­ های گوناگونی از سیاست تا هنر ایتالیایی تحت تاثیر قرار بگیرد؛ چرا که ایتالیایی­ ها خودشان به وجود آورنده هنر روم و یونان هستند و خودشان به وجود آورنده مسیحیت هستند، مسیحیتی متفاوت با آنچه در فلسطین تبلور یافت، مسیحیتی که خودشان تعریف کردند مسیحیتی که قدرت دارد و این دوباره­ گرایی منجر به تلاشی دیگر برای ایجاد نظام فکری دنیای باستان و جهان مسیحیت شد.
این عضو هیئت علمی در ادامه با اشاره به اولین بارقه هنر مسیحی که همان تاکید مجدد بر توانایی فردی انسان بود افزود: هنر بیزانسی هنری مقدس است. یکی از نقدهایی که بر هنر مسیحی وارد می­شود این است که مسیحیت دینی است که افکار خود را با افکار امپراطوری یکی کرد، حکومت دینی بنا نهاد و در یک دوره زمانی هنر در دست اشراف و مسیحیت قرار گرفت.
دکتر عموزاده ضمن تشریح خط سیر نفوذ هنر مسیحی گفت: خط سیر هنر بیزانس از روم تا ارمنستان در شمال دریای مدیترانه مبین این است که این هنر به طرز شگفت انگیزی جهان شرق و غرب را به هم وصل می­کند. از سیسیل تا ونیز در ایتالیا تا صربستان اروپا را به شرق وصل می­کند و تا جهان اسلام و تمدن مقدونیه گسترش می­ یابد. در هنر عصر اسلامی خصوصیاتی در هنر و نقاشی دیده می شود و به نظر می رسد متاثر از هنر بیزانس، عناصر هنر اسلامی را در خود پرورانده است.
وی در پایان با بیان برتری هنر رنسانس نسبت به هنر رومی یا گوتیک افزود: تشدید فردیت،اتکای هنرمند بر علم و دانش خود و نفوذ حداقلی کلیسا دلیل برتری هنر رسانس است.
این نشست با پرسش و پاسخ حضار از سخنران و بازدید از آزمایشگاه انسان شناسی زیستی پژوهشکده پایان یافت.