ارزیابی رویکرد جدید وزارت علوم: فعال کردن شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی
به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانونهای تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه دکتر حبیب انصاری سامانی دبیر کانون دستور کار جلسه را «ایده های مطرح شده در مورد نسل سوم دانشگاهها- دانشگاههای دانش بنیان» و «بحث در مورد شرکتهای دانش بنیان« اعلام کرد.
ارزیابی رویکرد جدید وزارت علوم: فعال کردن شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی
دکتر محمد مهدی لطفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد با مروری بر عملکرد وزارت علوم در ارتباط با دانشگاهها در سالهای اخیر اظهار داشت: وزارت علوم از اعضای هیئت علمی دانشگاهها انتظار دارد با انجام وظایف آموزشی و سپس پژوهشی، با هدف ارتباط بیشتر با صنعت به سمت تاسیس واحدهای دانش بنیان اقدام کنند.
وی افزود: بر مبنای این رویکرد، جهت گیری های اصلی دانشگاه به سمت ترغیب استادان دانشگاه به تاسیس شرکتهای درون دانشگاهی دانش بنیان تغییر پیدا خواهد کرد.
وی ارزیابی اقدامات قابل انجام در این حوزه و بررسی چالشهای احتمالی چنین رویکردهایی را یکی از وظایف کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان دانست.
در این راستا دکتر علی اکبر تدین عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، عملکرد چند عضو هیئت علمی بسیار موفق در بازار کسب و کار را به عنوان مثال مورد تحلیل قرار داده و پیشنهاد داد دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند.
دکتر مهدی حسینی المدرسی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز به تحلیل نقش دانشگاه-های فناور محور دنیا از جمله دانشگاه هاروارد پرداخت و گفت: این قبیل دانشگاهها در عمل به مثابه بنگاههای اقتصادی موفق کار می کنند.
در ادامه جلسه مهندس امیر شریف یزدی از مرکز پژوهشهای خورشیدی، ایفای نقش در بازار کار در کنار انجام وظایف آموزشی اعضای هیئت علمی را فاقد موانع قانونی اما دارای نتایج مخرب عملکردی دانسته و بر این نکته تاکید کرد که بهتر است اعضای هیئت علمی دانشگاهها بر نقش آموزشی خود تمرکز و به عنوان مشاور اقتصادی عمل کنند تا به مرور تبدیل به برندی منحصر به فرد شوند.
دکتر کاظم یاوری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز بر این باور بود که وحدت دانشگاه و صنعت در حوزه سیاسی شاید ممکن باشد اما در حوزه اقتصادی بسیار مشکل خواهد بود.
وی همچنین مهمترین معضل فعلی کشور و استان را رقابتی نبودن دانشگاهها دانست و نتیجه این وضعیت را عدم توان ایجاد صنایع رقابتی و پیشرفته عنوان کرد و در انتها نیز عملکرد رقابتی و موفق دانشگاها در هند را مورد بررسی قرار داد. در جمع بندی از این بحث دکتر انصاری خاستگاه دانشگاه را خودجوش و ناشی از نیاز جامعه دانسته و اظهار داشت تعریف هویت اعضای هیئت علمی نیز بر مبنای همین خاستگاه و نه بخاطر نیاز صنعت بوده است.
شرکتهای دانش بنیان: تجربیات جهانی و آسیب شناسی داخلی
در این زمینه در ابتدا دکتر تدین به نقش موفق شرکتهای غیردولتی و غیرانتفاعی و نقش تسهیل گر دولت در خارج از کشور و خروجی آنها اشاره و پیشنهاد استفاده بیشتر از اعضای بخش خصوصی در کانون را مطرح کرد.
دکتر المدسی نیز با تاکید بر ضرورت شناسایی نقش «چرخه تغییر» در فرآیندهای اقتصادی و تحلیل مختصر «تفکر تیلوریسم» در زمینه صنعت و اهمیت خروج دولت از اقتصاد، استفاده از تجربه شرکتهای دانش بنیان خصوصی خارج از کشور و اطلاع رسانی در این حوزه را بسیار مهم دانست.
سپس دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با شرح تجربه ناموفق خصوصی سازی در برخی از کشورها از جمله روسیه و نتایج مخرب حاصل از آن، شرح تجربه «الگوی کسب و کارهای خصوصی خارجی» در کشورهای شرق آسیا مانند کره جنوبی و شرح الگوهای متفاوت محلی توسعه در کشورهایی مانند چین، اظهار داشت که طراحی الگوهای اقتصادی باید با توجه به مختصات و مقتضیات محیطی صورت گیرد.
به نظر وی، اتکاء به تجربیات جهانی بدون در نظر گرفتن مختصات محیطی نمی تواند نتیجه بخش باشد.
دکتر مهدی سبک رو عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز به مزایای مشارکت دولت در پروژه-های بخش خصوصی اشاره و بر این نکته تاکید کرد: ضروری است طرح کسب و کاری مشخص برای صنایع موجود استان تدوین گردد.
دکتر عباس علوی راد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با انتقاد از تهی شدن مفاهیم در ایران، «نظریه سرمایه انسانی» در ایران به خصوص از دهه ۷۰ شمسی به بعد و سرنوشت اصل ۴۴ برای خصوصی سازی را به عنوان دو نمونه مورد بررسی قرار داد.
به نظر وی، کانون در اولین گام خود باید نسبت شاخصهای دانش بنیان در GDP کشور را مورد بررسی و راهکارهای خصوصی سازی و تکامل فرآیند صنعتی شدن را مشخص کند.
سپس دکتر محمدرضا مشاهیری رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی استان یزد به شرح تاریخچه اتاق بازرگانی یزد از زمان تاسیس در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی (به عنوان پنجمین اتاق بازرگانی ایران) تا کنون پرداخته و گفت در برنامه ششم توسعه کشور، شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت که در درون اتاق های هر استان فعالیت می کنند به عنوان مجموعهای دائمی در کشور به رسمیت شناخته شده اند.
وی از اعضاء کانون خواست تا پیشنهادات خود را برای بهبود اقتصادی استان، به این شورا بدهند.
در ادامه جلسه مهندس مجتبی امراللهی از پارک علم و فناوری یزد نیز به تشریح اطلاعات پارک علم و فناوری یزد در زمینه «فراوانی شرکتهای مرکز رشد علوم انسانی به تفکیک موضوع فعالیت از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶» پرداخته و عملکرد موفق ۹ شرکت در این بازه زمانی (در زمینه خروج از مرحله رشد و ورود به مرحله فناوری) را نتیجه عملکرد موفق پارک علم و فناوری دانست.
به نظر وی، مهمترین راه حل برای تحرک بخشی به دانش علوم انسانی و پیوند آن با نیازهای جامعه را «تجاری سازی علوم انسانی» دانست.
در انتهای جلسه مقرر شد تا بحث در مورد در جلسه آینده ادامه داشته باشد.
در این نشست، دکتر مهدی حاج امینی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز حضور داشت.