رئیس دانشگاه کردستان: دانشگاه باید مرجع خلاقیت، بدعت علمی و ارائه چهرههای نوین از علم باشد
رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه دانشگاه سرپرست و متولی علم نیست، گفت: دانشگاه باید مرجع خلاقیت، بدعت و نوآوری علمی و ارائه دهنده صورتهای جدید از علم و اندیشههای نو باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان فردین اخلاقیانطاب، امروز (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت) در آیین گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از استاتید برتر که در آمفی تئاتر مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه از مهمترین دستاوردهای علمی پس از انقلاب رشد وسیع و سریع علمی در سطح جهانی است، گفت: قبل از انقلاب کمتر از سه هزار سند رسمی از ایران در سیستمهای علمی جهانی به صورت مستند ثبت شده است که این میزان پس از انقلاب به بیش از ۴۷ هزار سند رسمی افزایش یافت.
وی با اعلام اینکه این امر دستاورد بزرگی است که با کمترین هزینه کسب شده است، افزود: ضرورت بازنگری در آموزش عالی یک نیاز مبرم است که باید بر اساس شرایط و نیاز روز به آن دست یافت.
رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه قسم اعظم مشکلات در حوزه آموزشی کشور به دلیل مشکلات قبل از ورود به دانشگاه است، گفت: سیستم آموزشی قبل از دانشگاه سیستمی مبتنی بر حفظ کردن، آموزش فشرده بر مبنای توصیف، تعریف و بارش انبوه معلومات به دانشآموزان است.
وی با اشاره به اینکه نیت در این نحوه آموزشی، ارائه اطلاعات و آموزش جامع است، تصریح کرد: چالشی که نباید از آن غفلت کرد این است که با این کار فرصت فکر کردن، تنفس و خلق کردن را از کودکان سلب میکنیم.
اخلاقیانطاب با ذکر اینکه فرهنگ ما شرف ذاتی برای علم قائل است، گفت: متاسفانه در هدفگذاری بخش آموزشی مشکل داریم و در بسیاری موارد در توجیه و تعریف هدف دچار مشکل شده است.
صیانت از ارزشهای اخلاقی در کنار ارزشهای علمی لحاظ گردد
وی در ادامه با اعلام اینکه دانشگاهی که مدعی اصلاح جامعه است ابتدا باید خود را نقد و ارزیابی کند، گفت: وظیفه ما در قبال جامعه درست عمل کردن و صحیح رفتار کردن است، لذا باید تلاش کرد تا در عمل الگویی ارزشآفرین و مناسب برای جامعه باشیم.
رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه تحقق این مهم با استفاده از روشهای علمی، ساختارهای هوشمند و کارآ در کنار نهادهای خوب و کارشناسی شده صورت خواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: اگر معلمی توانست با دانشجو ارتباط برقرار کند، به دانشجو انگیزه بدهد در عین حال مطلب را درست انتقال دهد و به دور از غرض ورزی به ارائه خدمت بپردازد، این معلم جایگاه خاص تعلیم را بدست خواهد آورد.
وی با بیان اینکه در تمامی دنیا برای معلمین منزلت اجتماعی قائل هستند، اظهار کرد: این بدان خاطر است که معلمان و اساتید علاوه بر نقش آموزشی و انتقال دانش و مهارت، الگوهای اخلاقی هستند.
اخلاقیانطاب با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه شاهد کمرنگ شدن جایگاه الگوآفرینی معلمین هستیم، گفت: امروزه معلمین بیشتر در جایگاه پژوهشگر و نویسنده جلوه مییابند که این امر خود باعث میشود بُعد اخلاقی معلمین در سایه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه کردستان آموزش بدون اخلاق را فاقد نتایج خوشایند دانست و ادامه داد: آموزش و صیانت از اخلاق باید در کنار آموزش علمی قرار گیرد.
به گفته این مقام علمی در بحث اخلاق حرفهای باید راستی و درستی را مزید بر تعهد علمی، بینش علمی، منش علمی، شخصیت و فضیلت علمی کرد تا بتوان به عنوان الگوهای ارزش آفرین در عرصه های مختلف جامعه مطرح شد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه اخلاق علمی را باید از خود علم اخذ کرد، یادآور شد: باید پذیرفت که دانشگاه سرپرست و متولی علم نیست بلکه دانشگاه باید مرجع خلاقیت، نوآوری، ارائه دهنده صورتهای جدید از علم و توسعهبخش پرسشگری، بداعت و خلاقیت در اندیشههای نو باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان فردین اخلاقیانطاب، امروز (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت) در آیین گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از استاتید برتر که در آمفی تئاتر مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه از مهمترین دستاوردهای علمی پس از انقلاب رشد وسیع و سریع علمی در سطح جهانی است، گفت: قبل از انقلاب کمتر از سه هزار سند رسمی از ایران در سیستمهای علمی جهانی به صورت مستند ثبت شده است که این میزان پس از انقلاب به بیش از ۴۷ هزار سند رسمی افزایش یافت.
وی با اعلام اینکه این امر دستاورد بزرگی است که با کمترین هزینه کسب شده است، افزود: ضرورت بازنگری در آموزش عالی یک نیاز مبرم است که باید بر اساس شرایط و نیاز روز به آن دست یافت.
رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه قسم اعظم مشکلات در حوزه آموزشی کشور به دلیل مشکلات قبل از ورود به دانشگاه است، گفت: سیستم آموزشی قبل از دانشگاه سیستمی مبتنی بر حفظ کردن، آموزش فشرده بر مبنای توصیف، تعریف و بارش انبوه معلومات به دانشآموزان است.
وی با اشاره به اینکه نیت در این نحوه آموزشی، ارائه اطلاعات و آموزش جامع است، تصریح کرد: چالشی که نباید از آن غفلت کرد این است که با این کار فرصت فکر کردن، تنفس و خلق کردن را از کودکان سلب میکنیم.
اخلاقیانطاب با ذکر اینکه فرهنگ ما شرف ذاتی برای علم قائل است، گفت: متاسفانه در هدفگذاری بخش آموزشی مشکل داریم و در بسیاری موارد در توجیه و تعریف هدف دچار مشکل شده است.
صیانت از ارزشهای اخلاقی در کنار ارزشهای علمی لحاظ گردد
وی در ادامه با اعلام اینکه دانشگاهی که مدعی اصلاح جامعه است ابتدا باید خود را نقد و ارزیابی کند، گفت: وظیفه ما در قبال جامعه درست عمل کردن و صحیح رفتار کردن است، لذا باید تلاش کرد تا در عمل الگویی ارزشآفرین و مناسب برای جامعه باشیم.
رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه تحقق این مهم با استفاده از روشهای علمی، ساختارهای هوشمند و کارآ در کنار نهادهای خوب و کارشناسی شده صورت خواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: اگر معلمی توانست با دانشجو ارتباط برقرار کند، به دانشجو انگیزه بدهد در عین حال مطلب را درست انتقال دهد و به دور از غرض ورزی به ارائه خدمت بپردازد، این معلم جایگاه خاص تعلیم را بدست خواهد آورد.
وی با بیان اینکه در تمامی دنیا برای معلمین منزلت اجتماعی قائل هستند، اظهار کرد: این بدان خاطر است که معلمان و اساتید علاوه بر نقش آموزشی و انتقال دانش و مهارت، الگوهای اخلاقی هستند.
اخلاقیانطاب با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه شاهد کمرنگ شدن جایگاه الگوآفرینی معلمین هستیم، گفت: امروزه معلمین بیشتر در جایگاه پژوهشگر و نویسنده جلوه مییابند که این امر خود باعث میشود بُعد اخلاقی معلمین در سایه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه کردستان آموزش بدون اخلاق را فاقد نتایج خوشایند دانست و ادامه داد: آموزش و صیانت از اخلاق باید در کنار آموزش علمی قرار گیرد.
به گفته این مقام علمی در بحث اخلاق حرفهای باید راستی و درستی را مزید بر تعهد علمی، بینش علمی، منش علمی، شخصیت و فضیلت علمی کرد تا بتوان به عنوان الگوهای ارزش آفرین در عرصه های مختلف جامعه مطرح شد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه اخلاق علمی را باید از خود علم اخذ کرد، یادآور شد: باید پذیرفت که دانشگاه سرپرست و متولی علم نیست بلکه دانشگاه باید مرجع خلاقیت، نوآوری، ارائه دهنده صورتهای جدید از علم و توسعهبخش پرسشگری، بداعت و خلاقیت در اندیشههای نو باشد.